Skindebensbetændelse og Løberknæ??


hanberg
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige læst i Gyldendals "Løberens Nye Håndbog" men blev lidt bange da jeg læste siderne om skader. Jeg har nemlig også noget med skindebenet og knæet der passer meget ind under de ting der står om skaderne jeg har nævnt i Titlen.

De beskriver det sådan:

Løberknæ: "Du har smarter under og omkring knæskallen når du løbe - især i bakker og på hårdt underlag. Der er ofte uro og irratation omkring knæskallen, når du har siddet stille længe, især med bøjedeben.

Skinnebensbetændelse: " Smaerterne mærkes ved skinnebenets hårde forkant eller bagste indvendige kant. Smerterne forværres ved gentagne stød, som når du fx løber på hårdt underlag. Efterhånden skal der mindre og mindre belastning til for at udløse smerterne. i reglen går smerten væk, når du er blevet varm, men i særlig alvorlige tilfælde er smerten konstant. med fingrene kan du mærke ømme knudrede fortykkelser langs skinnebenets kanter. "

Men jeg har ikke desiderede smerter, bare lidt ondt når jeg løber og det forsvinder for det meste hurtigt igen, men som sagt passer det jo meget godt til deres beskrivelse af skaderne, det er bare ikke deciderede smerter som de skriver det skal være. og ved skinnebenet kan jeg ikke mærke nogel ømme knudrede fortykkelser ved skinnebenet.

Og så ville jeg høre om jeg skal betragte det som en skade eller bare pyller!

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

det første du skal undersøge er dine sko..

jeg har selv oplevet bøvl med skinnebenet og fik min løbestil analyseret i en sportsbutik.

de anbefalede mig nogle andre sko og instruerede mig i at snøre dem rigtigt...det fik smerterne til at forsvinde, det har meget at sige at fodtøjet er iorden.

desuden har det også noget at sige om du er begyndt at løbe på hårdt underlag og om du løber ned af bakke.

men hvis du løber 15 km på en time, så ved du jo godt det ;)

Jeg har også efter en løbepause på et halvt år, oplevet at smerterne kom tilbage.

der fik jeg at vide at det var fordi jeg startede for hårdt op med at løbe...jeg regnede jo med at jeg stadig snildt stadig kunne løbe 10 km.

Hvis du har holdt pause, så start blidt ud så benene væner sig til at blive brugt igen.

(15 km på en time er IKKE blidt)

Det er skide irreterende for det kribler i kroppen for bare at løbe videre, men alternativet er at skaden bliver så stor at man slet ikke kommer ud at løbe i flere mdr :(

kig evt på run4fun.dk , de har nogle meget gode programmer....

god tur og held og lykke med skaden ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale du kigger ind til Keiser sport på Frederikssundsvej. De kan lave en videotest af dig mens du løber på løbebånd. Så kan de se m du træder forkert når du sætter foden i, eller om der evt. er andre problemer med din løbestil. De kan også lave indlæg til dine sko hvis det er nødvendigt. De er virkelig professionnelle og søde.

Link to comment
Share on other sites

Sørg også for at du har fået nok vand at drikke inden/efter løbet. Let dehydrering kan også give lette smerter i dine led.

Jeg får også ofte ondt i mine knæ under/efter løb. Men det er noget jeg har lært at leve med... Jeg har haft løberknæ, og det er ikke det! Du er ikke i tvivl hvis du får løberknæ - det gør satans ondt (på mig).

Jeg kan også kun tilslutte med det med sko. Det er meget vigtigt at du har de rigtige sko. Få lavet en test om du pronerer (det gør de fleste). Testen kan du få lavet ved stort set alle seriøse løbeforretninger.

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share