Ondt i skuldrene


BakkenBart
 Share

Recommended Posts

Da mit første indlæg kiksede fælt forsøger jeg lige igen under en anden titel.

Mit problem er at jeg næsten altid har ondt i skuldrene lige omkring der hvor overamsknoglen sidder fast.

Jeg har fået at vide det nok er mine rotatorcuffs der er svage.

Jeg har så her på siden fundet nogle øvelser for disse.

Spørgsmålet er så skal disse erstatte skulder øvelser og hvor meget bryst må man træne.

Håber der kommer nogle svar da dette har stået på gennem en årrække.

Link to comment
Share on other sites

Det KAN være pga problemer med dine rotatorcuffs men det er nok kun en kvalificeret læge eller fysioterapeut der kan svare på.

Rotatorcuff øvelser erstatter ikke "rigtige" skulderøvelser eller brystøvelser da de, som navnet antyder kun er beregnet til at træne rotatorcuffen.

Hvis det gør ondt at lave normale bryst/skulderøvelser, så lad være ;)

Du kan evt lave dem med meget lav belastning og mange gentagelser for at øge blodgennemstrømningen - men det må IKKE gøre ondt at lave dem.

Link to comment
Share on other sites

BakkenBart > Jeg har samme problem. Undgå evt. øvelser som skulderpres med stang bag nakken, træk til nakken og evt. også pull-overs. Hvis du træner tungt bænkpres med stang så få en til at hjælpe dig med at tage stangen ud.

Ydermere så prøv at tænke over hvordan du ligger når du sover (no kidding). Jeg lå før meget med armen som hovedpude og det hjælper på en skulder hvis jeg sover anderledes.

Du kunne også prøve at spise noget Glucosamin, det hjælper på led-smerter, men prøv om du ikke kan finde årsagen som det primære. Så vidt jeg ved tager glucosamin kun smerten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har snakket med forskellige læger når jeg i de grelle tilfælde har fået en blokade for det.

Svaret har været at det er en sene der går ind gennem en knogle. Når den så bliver overbelastet hæver den og skraber imod. Men problemet var der også i de 3 år jeg ikke trænede.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fuldstændig samme problem med skulderene som dig. Lige nu er det den ene der er helt galt og det har stået på siden 17. dec. Jeg har først i sidste uge endelig fået at vide, hvad der var galt.For at gør det kort, så er det "indeklemning" der er galt, og det er opstået ved, at mine skuldre hælder forover. DVS at lige nu er jg igang ved en fys. for at få trukkt mine skuldre tilbage. Det er for at der forhåbentligt skulle blive mere plads mellem kravebenet og skulderen.Min skulder har været "tosset" pga. af fald direkte ned på skuldre sidse år. Jeg troede nemlig også i starten at det var rotatorcuffen, der spøgte, men den ser helt okay ud.

Jeg tror det der det samme du skal gøre, nemlig at få trukket skulderene tilbage.

Hilsen BøB

Link to comment
Share on other sites

På billedet står jeg i afslappet tilstand. Jeg blev tacklet bagfra i en fodbold kamp for ca. 4 år siden. Min skulder er stadig ikke i orden og "hænger/falder" frem - jeghar været til rønkten 2 gange men de kan ingenting se. De men´te i sin tid på skadestuen at jeg havde revet mine muskel fibre over? Og stak mig noget smertestillende.

Jeg opsøgte selv en fys. efter et halvt år, hvor jeg ikke kunne holde min tandbørste. Han gav mig noget lys og nogle øvelser, men inegnting hjalp. Efter 1 1/2 genoptog jeg træningen stille og roligt, min skulder er nu rimelig pæn, men brokker sig stadig ind i mellem kommer tilat hælder frem og "stikker" op ligesom i kan se på billedet....

BøB - Vil meget gerne vide mere, lyder lidt som om vi 2 har samme problem

Mvh

/MP

post-5-1067007738.jpg

Link to comment
Share on other sites

Af en eller anden grund kan jeg ikke se dit billede...

Men generelt er det jo godt med øvelser for ryggen og rotator cuff, men specielt disse, er gode og meget målrettet på at holde skulderen tilbage og ned, træner nemlig nederste af trapezen musklen og serratus der holder skuldrene ned og skulderbladet ind mod ribbenene.

Specielt denne her har jeg været glad for, er fandens hård at lave:

215prone-trap-3-raise.jpg

215Inc-ft-raisedb.jpg

215prone-trap-2-raise.jpg

Miss, hvis du var udsat for et ryk i skulderen da du blev tacklet kan du i værste fald have beskadiget en nerve, men det er ekstremt sjældent det sker. Et alm. røntgen billede kan man ikke bruge til noget mht. diagnosticering af skuldreskader på muskel-fibre og sener. Der skal en ultralyds undersøgelse til. Det offentlige er generelt elendigt til at diagnosticere sportskader, er problemet stort nok til at man selv vil betale for det er et godt sted her: sportsmed

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Hvordan er bevægelsen i den første øvelse ?

The lower trap fibers (underdeveloped in most intermediate trainees) act to depress and counter-fixate the upper trap fibers. Therefore, pliability and isometric strength are required. Start by facing forward on an incline bench. Grip two dumbbells with the thumbs up (like in a hammer curl). Keeping arms straight, elbows slightly bent, raise the dumbbells toward the ceiling at a 45-degree angle from your head (the 10:00 and 2:00 positions of a clock.) Retract your shoulder blades (squeeze them together) at the top position.

kilde

i artiklen anbefaler han at man holder 2 sekunders kontraktion af musklerne i toppen af bevægelsen. Du skal nok ikke starte ud med mere end 1 kgs håndvægte :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share