Forældre: Til hjemmeboende


proteinfræseren
 Share

Recommended Posts

Hey til dem derude som bor hjemme og har et par ernæringsmæssigt vildledte forældre!!!!

Jeg bor derhjemme og jeg har det problem at mine forældre mener det JEG spiser er forkert

og at jeg skal følge deres spiserytme/vane

De brokker sig over at jeg er begyndt at købe noget mad selv, at jeg spiser når de ikke gør

og at jeg spiser noget som de mener er forkert.

Min far er en gammel håndværker der mener brun sovs, kartofler og flæskesteg er guds

ernæringsmæssige gave til mennesket og han blæser iøvrigt på proteiner og kilojoule

Han har endda forbudt mig at bruge komfuret uden for normal spisetid :w00t:

Er der andre en mig der mødes med komplet uforståenhed overfor jeres spisevaner?

ps. jeg bestræber mig naturligvis på at spise mange proteiner og undgå dårlige kulhydrater

Hilsen fræseren

Link to comment
Share on other sites

Kender det godt. Mine forældre er dog ved at vende sig til det og det eneste de sådan brokker sig over er, at de mener jeg drikker for meget mælk (1-1½ liter om dagen).

Du må bare tænke kreativt! Eventuelt prøv protein-pulver, det kan de jo ikke rigtig styre, hvornår du drikker... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

uhmm....brun sovs og kartofler

burde forældre ikke støtte deres børn når disse ønsker en sund levevej???

og når du så oven i købet køber og laver maden selv...

jeg ville da blive glad for at mine unger kom og krævede broccoli og fedtfattigt oksekød, så ville jeg glædeligt købe og tilberede det for dem. Og hvis de så frivilligt drak mælk :o

problemet ville da være hvis du hellere ville ville æde pizza og alt muligt andet junk?

Måske er det slet ikke de unges skyld at fedme blandt unge er blevet et problem....

Link to comment
Share on other sites

Det problem havde jeg også jeg var ungre. Det du skal gøre er at samle den fornødne viden omkring kost og lade dem læse det igennem. Det vil helt sikkert hjælpe på problemet.

Ellers kan du bare bede dem om at blande sig uden om. Længere er den ikke.

Det samme gælder kosttilskud.

Link to comment
Share on other sites

Kender det alt for godt fra dengang jeg som ung boede hjemme, der stod den på sovs, flæsk, fastfood, fedte-grever, lagkage og sylte.

Flyt hjemmefra når du kan, maden er sikkert ikke det eneste område hvor dine forældre pålægger dig en masse begrænsninger.

Hvad med spise grøntsager fra mikrobølgeovn til de tunge danske retter der bliver serveret. Det er hurtigt og det sviner ikke og laver ikke stort påstyr.

Hvad med at tilbyde at lave aftens-mad x antal gange om ugen?

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Til SAS

Jo jo, problemet er bare at min far ikke tillader brug af mikrobølgeovnen medmindre det er

til et af familiens måltider. Han siger den bruger for meget strøm og det er ikke godt for

miljøet. Har forsøgt at forklare ham at han ikke kan redde verden ved at forhindrer mig i at

optø grøntsager, men han er stædig. Sygt sygt.

Jeg vil gerne slå fast at jeg ikke har råd til at flytte hjemmefra sa jeg er begyndt at bruge

mega meget strøm bag hans ryg :devil:

Forresten har jeg problemer med at få nok proteiner indenbords uden alt for mange

kulhydrater og fedt. Jeg er helt på herrens mark hvis jeg æder mere kød for jeg kraftedme

skørbug. Jeg vejer 85 :w00t: og får på en god dag 180 gram protein indenbords.

Nogen der kender problemet?

Link to comment
Share on other sites

I starten da jeg begyndte at ændre mine spisevaner så mine forældre også til med undrende blikke...

Men jeg er begyndt at lave aftensmad nogen gange også afhjælper du dem( det kan de godt li) og samtidig kan du så prøve at ændre spisevanerne i hjemmet lidt efter lidt(det kan du godt li). Det virker tro mig ;)

Og ja køb noget proteinpulver det kan de jo ik styre..

Link to comment
Share on other sites

som el -installatør kan jeg fortælle dig at 1 kWh koster ca 144 øre, afhængigt af din leverandør

dvs 1000 W med konstant forbrug i en time er ca. 2,5 kr....med moms og afgifter.

så kan du selv regne på hvad det koster for en halv time..

hvis du stikker din far en tom flaske hvergang du laver mad, så er den elregning hurtigt betalt ;)

Link to comment
Share on other sites

som el -installatør kan jeg fortælle dig at 1 kWh koster ca 144 øre, afhængigt af din leverandør

dvs 1000 W med konstant forbrug i en time er ca. 2,5 kr....med moms og afgifter.

så kan du selv regne på hvad det koster for en halv time..

hvis du stikker din far en tom flaske hvergang du laver mad, så er den elregning hurtigt betalt ;)

:lol: :lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

He he jeg har prøvet den med at smide en 2 krone på bordet hver jeg laver mad, men han

bliver bare sur og som sagt så tænker han jo bare på miljøet og ikke på sin el-regning,

selvom jeg godt nok har ham mistænkt for det.

Jeg har noget protein-pulver. Aminosyrer, men er det ik bedst at indtage cassein? Det andet

batter jo ik ret lang tid. Jeg bruger det egentlig kun lige efter træning

Forresten jo min far er måske nok et fjols, men jeg bor gratis hjemme og spiser deres mad

(for det meste) så jeg bøjer bare stormen af og lever med at han er sådan. En dag kommer

hævnen :devil:

Fræs klovn fræs

Link to comment
Share on other sites

Kan høre at jeg har været heldige med mine forældre! ;)

De plejer at støtte mig i næsten alt hvad jeg laver og da også min diæt, jeg skal bare skrive en indkøbsseddel med hvad der mangler så skal de nok købe det. De eneste krav der er, er at jeg selv rydder op efter mig, når jeg er færdig med at lave mad og så ser de gærne at jeg spiser mit aften måltid ude ved dem, da de syntes det er hyggeligt når helle familien er samlet! :thumbwink: :headbanger:

Link to comment
Share on other sites

Nu bor jeg godt nok for mig selv.. Men det forhindrer ikke min far i at blande sig! :) Han er overbevist om at alle mine kosttilskud (perfect balance, fiskeolie osv.) er djævlens værk og at det slår mig ihjel.. Men han aner intet om noget, vælter slik, kage og al verdens fede sager ned.. Han har dog den gode undskyldning, at han kan tåle det.. For han cykler nemlig mellem 50 og 150 km. hver eneste dag, men tænk sig hvad det kunne blive til hvis han spiste fornuftigt?!

Nu vi er ved det, så er min far endnu mere sindsyg.. Han formådede at cykle til Nordkap og hjem igen, hvor hans eneste ernæring var en pose peanuts om aftenen, plus en sodavand.. Engang imellem blev det til en pizza, men ellers bare en pose peanuts og en cola. Hvor sindsygt er det ikke lige?

Link to comment
Share on other sites

tag en dåse tun, hæld moget heinz udover og lidt oregano, det kan umuligt bruge særlig meget strøm.

og så koster det forresten heller ikke alverden. Du kan også tage en portin havregryn med mælk, eller drikke en liter kakao, hvis det er, det bruger heller ingen strøm. Hvis du tilmed vasker dit bestik op i hånden istedet for at smide det i opvaskeren undgår du jo også at sætte barsebäck og de andre kraftværker under yderligere press ;)

Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet, HVORDAN du fortæller dine forældre at du gerne vil spise anderledes end dem?

Hvis du roder i køkkenet og måske holder "moralprædikner" for din far, kan han måske føle sig trådt over tæerne.

Kender for øvrigt ikke selv problemet fra da jeg boede hjemme. Hvis man ikke var der til måltidet (kl. 18) måtte man selv varme rester eller se hvad køleskabet bød på. ;)

Link to comment
Share on other sites

Proteinfræseren, al respekt for dit ønske om at spise sundt, men du kan sagtens blive massiv med dansk husmandskost. Jeg tvivler på at du får for lidt protein, hvis du går til bøfferne. Det kan godt være at 6 daglige og nøje afmålte måltider er ideelt, men mon ikke evolutionen har gjort sit til at du godt kan tilpasse dig de 3 klassiske hovedmåltider (+ div. mellem).

Hvis du er for fed, og gerne vil gøre noget ved det, kan jeg godt se dit problem. Så går øvelsen på at få de gamle til at indse ulemperne ved det, og at du er motiveret for at gøre noget ved det.

Link to comment
Share on other sites

michael <---- selvfølgleig kan man få gode resultater med det du skriver, men jeg kunne forestille sig at proteinfræseren har den samme holdning som de fleste af os herinde: hvorfor nøjes med andet end det bedste??

Edited by Prehn
Link to comment
Share on other sites

michael <---- selvfølgleig kan man få gode resultater med det du skriver, men jeg kunne forestille sig at proteinfræseren har den samme holdning som de fleste af os herinde: hvorfor nøjes med andet end det bedste??

Nu begynder det at blive sjovt det her.

Hvis man bor mere end en person i husholdningen, - hvordan afgoer man saa hvad der er det "bedste"? Handler det ikke om at gaa paa kompromis?

Jeg er flyttet hjemmefra for meget laenge siden, saa det er min kaereste jeg slaas lidt med nu. Han kan godt lide at spise pasta til aftensmad, og kan ogsaa godt lide smoersovs. Han spiller meget fodbold, og bliver ikke saa let tyk som jeg.

Han er nu begyndt at forstaa at de forarbejdede hurtige kulhydrater (pasta, hvidt broed. mm.), og animalsk fedt er ret usmart naar man gerne vil smide et par kilo, men naar han nu godt kan lide det?

Vi skiftes til at lave mad, og det nyder jeg godt af, jeg har ikke tid til at staa for maden hver dag, og jeg kan jo ikke tillade mig at bestemme hvad han skal lave. Saa synes han bare jeg kritiserer, og bliver ked af det/sur.

Hvorfor er der saa mange foelelser forbundet med de der maaltider?

Til proteinfraeseren: Det lyder som om der er mere paa spil end elregning og maaltider i forbindelse med din far. Maaske kan han bare bedst lide at bestemme hvad du skal goere? Maaske har han det svaert med at vaenne sig til at du er ved at blive voksen. Foraeldre er virkeligt svaere at have med at goere!!! Saa nogen gange er det en selv der maa vaere den voksne. Forklare tingene fra bunden, og meget vigtigt hvorfor du gerne vil spise paa en bestemt maade. Hvis du bruger gode gennemtaenkte argumenter, saa bliver det svaert for ham at staa i vejen for dig. Hvis du gerne vil traene og derfor spise anderledes for at faa det bedste udbytte, det er da meget fornuftigt, saa kan han det ikke bare sige at det maa du ikke? Eller er der noget jeg har misforstaaet? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hey meadow

Min far forhindrer mig ikke i at træne selv om han er imod det, men problemet ligger nok

mere i at han ikke VIL forstå det jeg forklare ham omkring billige kulhydrater og proteiner.

Han har en medfødt stædighed der gør at han ikke vil lade hans egen søn belære ham

omkring korrekt ernæring. Desuden kan han ikke tage på uanset hvad han spiser

Link to comment
Share on other sites

meadow <--- min kommentar var for at påpege at man ikke bare skal stille sig tilfreds med hvadsomhelst, for jeg synes det virkede som om det var det Michael lagde op til. Dog vil jeg give dig ret i at der er også er andre faktorer der gør sig gældende udover hvad der er bedst for kroppen, som du også er inde på :)

En vigtig faktor når man vælger dagens menu, er naturligvis også hvad der gør en lykkelig. Feks. fik jeg lyst til at drikke 3 guldbajere,3 elefanter og et shot gammel dansk efter træning, så det gjorde jeg, selvom jeg udemærket godt ved at det måske ikke rent fysisk er noget der umiddelbart er optimalt. Men jeg havde det tilgengæld hyggeligt, hvilket jeg er overbevist om kan være mindst ligeså vigtigt for ens træning.

Og det er vl også det samme der gør sig gældende i dit tilfælde, i skiftes til at bestemme hvad i skal have at spise og det gør at jeres forhold har det bedre end hvis i skulle stå og mundhugges om hvad der skulle på bordet.

Edited by Prehn
Link to comment
Share on other sites

Lad være med at prøve at forklare dine motiver for at spise anderledes. Spis et par dåser tun om dagen oven i det andet, og så skal du nok få dit behov dækket, langt hen ad vejen.

Hvis du også hælder en liter kakao ned efter træning, er der ikke meget mere du behøver for at vokse godt indtil du flytter hjemmefra, og selv kan bestemme.

Hold op hvor er det godt man ikke bor hjemme.. :)

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Hvis man får protein nok og i det hele taget mad nok samt bunder en cacaomælk efter træning, er man fint dækket ind på den ernæringsmæssige side.

Optimeringer så som frekvens og timing af indtaget betyder ikke meget i denne sammenhæng for en motionist. Det er selvfølgelig noget andet for en ekstremist som f.eks. en tourrytter.

Det er jo ikke sådan at man får et kg muskler mere på et år ved at skifte proteinpulver.

I øvrigt, hvad er problemet med sovs og kartofler? Kogte kartofler er rimelig lødig kost, og den brune sovs, er det ikke mest meljævning, dvs. mælk/vand og mel?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share