Energiindhold ris


allerup
 Share

Recommended Posts

Jeg er faldet ovet to forskellige værdier for ris i regnearket kropkostHK, den ene er for kogt ris, hvor der er 30 gr. kulh. pr. 100 gr., og den anden er parboiled ris, hvor der er 80 gr. kulh. i.

På pakken med ris står der godt nok osse 78 gr. men bliver der så kogt noget ud eller hvon? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hmm...det synes jeg også lyder lidt underligt med mængder der varierer afhængig af rå eller kogt - men det må der være en forklaring på - for ikke desto mindre, er programmet lavet af Henning, der har vundet Mr. Fit en del gange. Han burde vide en del om kost - og hvis han angiver en forskel på kogt og rå ris - så ER der en forskel, ville jeg mene...........................

<_<

Link to comment
Share on other sites

Der er vel ikke noget underligt i at mængden af kulhydrat pr 100g afhænger af, om det er rå eller kogt. Hvis man tager 200g ris og koger, så vejer det jo meget mere, når det er kogt pga af at vandet bliver optager, så hvis det vejer 550g (et gæt) når man er færdigt, så er indholdet af kulhydrat faldet til 30g selvom, der er lige så meget kulhydrat i alt ;)

Link to comment
Share on other sites

Ris i ukogt tilstand indeholder ca 80g kulh. pr 100g

Efter risene er kogt har de måske optaget mellem 1-1½ gange deres egen vægt af vand, dvs de 80g kulhydrat er nu fordelt på 200-250g

80g kulh. / 250g = 32g kulhydrat pr 100g.

Hvis man nu er i den situation at man kun kender den kogte vægt, så kan det vel være meget rart at kende energiindholdet alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share