Div. rookie spørgsmål...


ungpumpedreng
 Share

Recommended Posts

Hej igen!

Jeg er som sagt 14 år og har pumpet i en to-tre måneder. Jeg er først nu begyndt at gøre lidt mere ud af kostindtag osv. og straks melder der nogle spørgsmål.

Hvilken tid på dagen er det bedst at træne?  For det meste pumper jeg om aftenen. Når jeg får mine proteiner og so ender kl. nogle gange ca. på 23 hvorefter jeg går i seng...men øh.. er det godt?

2. ca. 1-2 timer før træning får jeg min aftensmad. Jeg plejer dog også at skylle noget druesukker ned ca. ½ time før træning. Jeg træner... Umiddelbart efter træning drikker jeg noget Mathilde cacaomælk. ca. 15 minutter efter træning er det så druesukker igen...

En halv time efter træning får jeg mine proteiner. Jeg æder for det meste kun en bøtte tun og 2 spejlæg.

Er der nogle som har nogle andre gode proteinkilder som jeg ellers kan få ned uden at skulle i gang med lang tids forberedelse... (Stegning osv.)

Skal man have 1-2 g protein efter træning eller er det bare noget man skal indtage på en dag? Eller begge dele?

Igen 1½ time efter træning går jeg så til komplekse kulhydrater... Jeg er altid for træt til at koge pasta eller ris... Så det ender med Kellogs Cornflakes... Kan det overhovedet bruges? Er der også nogle som har forslag til noget andet her?

I det hele taget kan det godt være min indtagning lyder helt forkert... Let me now.

3. Jeg har kun to håndvægte og ellers en vægststang... Når jeg f.eks. pumper overarmene (biceps osv.) kører jeg tit kun en øvelse, men med mange sæt og ca. 10 reps. Kan jeg variere det lidt mere?

4. Jeg har en bænk til bænkpres, men den står ovre ved min far og jeg gider ikke slæbe den med konstant, udover det har jeg ikke nogen hjælper så jeg tør køre til failure... så kan Military godt klare brystet alene?

Hilsen ungpumpedreng.

Link to comment
Share on other sites

dav ungpumpedreng...

Har du ikke svært ved at falde i søvn om aften??

Når jeg har trænet er jeg altid helt frisk osv. ville råde dig til at træne om eftermiddagen! Pasta er ellers en god proteinkilde..og frisk pasta tager to min. at koge!

Pas på med for mange æg...der er noget som højt kolesterol tal. Hvorfor tager du ikke proteiner LIGE efter træning? her har kroppen virkelig brug for næringsstoffer.

Man skal have 1,5 - 2g protin per kilo kropsvægt per dag...altså hvis du vejer 70 kg skal du mindst have 105 g protein og højst 140 gram protein...det er forskelligt hvad man råder folk til at tage...nogle går helt op til 3g protein per kg kropsvægt per dag...dette synes jeg ikke er nødvendigt...da mine resultater er ganske fine! så indtag protein nok! Husk også at indtage dine kulhydrater efter træning...kroppen skal ikke kun bruge noget til at genopbygge ens muskler den skal også have nyt energi så du skal helst også indtage dit druesukker lige efter træning...

Jeg vil mene at millitary pres går meget lidt eller overhovedet ikke i brystet...men som sagt læs noten failure træning ikke nødvendig... så vil jeg råde dig til stadigvæk at køre bænkpress! en meget vigtig multiøvelse.

Husk også at læse om det med giftstoffer i fisk...køb ikke samme mærke i for lang tid af gangen.

Hvad med vitaminer osv. har du tænkt over hvor vigtige de er??

(Redigeret af Brian J ved 11:10 pm på Juli 20, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Tak Brian J... jeg vidste ikke at pasta rent faktisk kunne bruges som proteinkilde. De fleste af mine oplysninger kommer fra denne adresse: Der'>http://users.cybercity.dk/~ccc7796/body/body.html

Der

står at man først skal have proteiner ca. 30 min. efter træning. Og 90 min. efter komplekse kulhydrater... Pasta, ris osv.

Ja, jeg ved godt at tun og andre større fisk indeholder en masse tungmetaller osv. fordi de kommer sidst i fødekæden... men som sagt når jeg træner om aftenen er det nemmere at tage to bøtter fra skabet... Er der ikke en der lige tjekker den side da den er en smule gammel....

Link to comment
Share on other sites

Hej Der!

Du kan have dip imellem to stabile stole som din hoved brysttrænings øvelse.

Jeg stoppede med at bænkpresse 2 år siden og begyndte kun at dippe. Mit bryst følger mere end pænt med.

Der er en grund til at dip bliver kaldt "the upper body squat"

dip involverer bryst, triceps og forreste skulder.

Istarten vil din egen kropsvægt nok være mere end nok, men som du bliver stærkere kan du tilføje vægt med at bælte som holder den xtra vægt.

øvelsen kan ses her

http://www.exrx.net/WeightExercises/Pector...WtChestDip.html

mvh YellowD

Link to comment
Share on other sites

Hey pumperfyr!

Jeg har lige et par få tilføjelser

For det første, det er bedst at træne om eftermiddagen (som Brian også har pointeret) hvis man gerne vil opnå muskelhypertrofi (muskelvækst)

Dette skyldes overvejende den høje koncentration af hormonet insulin, der spiker (topper) om eftermiddagen.

Insulin er et af de vigtigste hormoner for muskelhypertrofi.

Det er dog værd at bemærke at det vigtigste er at du er klar på at træne, dvs. du ikke er træt, sulten eller på anden måde ikke er oplagt.

2. Din timing er aftensmaden er meget god, man skal ikke lige have spist når man træner men man skal ej heller være udhungret. Din indtagelse af cacao-skummetmælk er også god, da cacao-skummetmælk indeholder proteinet valle, dette er et protein der hurtigt og effektivt optages af kroppen.

Mht. druesukkeret er jeg dog lidt lidt kritisk. Druesukker er et såkaldt mono-sakkarid, dvs. det optages meget hurtigt i tyndtarmen, for derefter at give kroppen noget energi. Energien holder dog ikke ret længe, da molekylet som sagt ikke er ret stort. Sagt på en anden måde,  - druesukker er noget man indtager når man hurtigt skal have noget energi, dette er ikke så aktuelt efter styrketræning (da denne energi jo netop kommer fra Proteiner der rent faktisk giver lige så meget energi som kulhydrat). I stedet vil jeg anbefale, større kulhydrater (pollysakkarider) som du netop finder i fx pasta.

Jeg giver også Brian ret i at proteiner skal indtages lige efter træning, men da dette gøres i form af cacaomælk er dette også i orden. En ½ liter er meget optimalt til dette.

Du spørger om der er andre proteiner du kan få uden forberedelse, og her kan jeg ikke nære mig fra at anbefale soja-protein der er billigt og forholdsvist okay.

Læs evt. min lille diskussion om sojaproteinet i tråden "Hvem kan lave et godt program?" under "Den perfekte træningsuge"

Mht. til cornflakes er det okay, der er en række gode vitaminer samt en lav fedtprocent.

3. Tjoeh der findes forskellige biceps brachii. øvelser men mere eller mindre går de alle sammen ud på et nemlig at løfte en vægt ved at sammentrække armen for derved at træne albuefleksorerne. Dette kan fint gøres med en eller to øvelser med håndvægt eller vægtstang (se evt. øvelsesbiblioteket.)

Dertil har Thomas J og Michael også givet et tip der går på at træne en anden nærliggende muskel kaldet brachialis, dette kan læses under posten "Biceps Curl" startet af Brian K.

4. Dette har de andre svaret på.

Link to comment
Share on other sites

Sagt på en anden måde,  - druesukker er noget man indtager når man hurtigt skal have noget energi, dette er ikke så aktuelt efter styrketræning (da denne energi jo netop kommer fra Proteiner der rent faktisk giver lige så meget energi som kulhydrat).

Ahhh...den er ikke hel god. Proteinerne efter træning skal primært bruges til at bygge musklerne op igen, og ikke som energi.

Link to comment
Share on other sites

Okay, tak for alle de gode! svar... Jeg vil begynde at træne om eftermiddagen og lave dips istedet for vildt mange military-sæt.

½ l cacaomælk er vel ikke nok til at dække alle de proteiner jeg skal have efter træning... vel kun dem som jeg skal have lige efter... altså jeg skal stadig spise en del efter...right?

Jeg har ikke tidligere rigtigt tænkt over vitaminer... men jeg ved godt at de er vigtige for hypertrofien.

Kan det klares med en vitaminpille...

Hav en god ferie...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share