DFHT


Vitalic
 Share

Recommended Posts

Hvordan skal det foregå ? kan man fx køre 5-5-5 og så næste gang 5-5-6 ? skal man gå op i reps i de "mindre" øvelser hvor det hovedsagligt kun er en muskel der bliver trænet, er det ikke nok bare at forbedre sig i de Compound øvelser ? og i så tilfælde hvornår skal man gå op i vægt ? når man kan 5-5-8 ? håber i kan hjælpe mig lidt for der er ikke så meget på nettet om DFHT, jeg har ihvertfald ikke kunne finde det.

Link to comment
Share on other sites

Man SKAL ikke gøre det på nogen bestemt måde.

Du skal benytte princippet om progressiv overload til løbende at udsætte kroppen for lidt mere end den er vant til. Det kan f.eks. ske gennem øgning af antal sæt, øgning af vægt, flere reps med samme vægt eller kortere pauser mellem sæt, og måske endda flere af tingene samtidig hvis det er muligt.

Det vigtigste er naturligvis at du opfylder ovenstående i basisøvelserne, men du kan ligeså godt gøre det for alle øvelser.

Måden jeg har valgt at implmentere DFHT på mht første loading-periode er at øge både vægt og volumen hver uge. Jeg startede på et par og tyve sæt pr træning i uge 1 og øgede med 4-5 sæt pr træning i uge 2 og yderligere 4-5 sæt i uge 3. Intensiteten blev øget 5-10% pr uge i forhold til det repantal øvelsen var sat til. Det er mit indtryk at de andre her på MOL som også er i gang med DFHT har gjort det på tilsvarende måde, men det kan sagtens gøres anderledes.

Prøv at søge efter "DFHT" og "dual factor" her på MOL og læs de tråde du finder.

Link to comment
Share on other sites

Er du helt sikker på du har læst og forstået den oprindelige artikel?

De 4-5 sæt ekstra pr uge var blot sådan JEG har valgt at gøre det. Man kan uden tvivl gøre det på andre måder, der måske også er bedre.

Anden loadingperiode fungere lidt som en komprimeret HST, hvor progressionen næsten udelukkende ligger på intensitet. Jeg holdt mig stort set til de sæt/reps kombinationer der er foreslået i artiklen.

Man kan nok ikke sige noget generelt om hvor meget man kan øge - 4 uger er ikke specielt meget hvis man har trænet nogle år. For en relativ nybegynder kan styrken nok været øget en del. Jeg fastsatte vægtene i anden periode primært på baggrund af hvad jeg sluttede med i første loadingperiode og gik efter hvordan jeg følte styrken var.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share