Eat


Litopsi
 Share

Recommended Posts

Min far er begyndt på en kur igennem nogen der hedder "Eat" eller sådan noget. Jeg kender ikke hele princippet, men starten er i hvert fald at han kun må få 20g kulh./dag og resten er i øvrigt underordnet. Som han siger: "jeg må gerne spise flødesovs, men skal holde mig fra kartofler, pasta osv." Han hævder at have tabt 3 kg på en uge (hvilket han i øvrigt også har fået en løftet pegefinger over). Siden skal kuren vistnok ændre sig og have et mere normalt indhold af kulh. Min alvidende fader mener godt man kan tabe sig 3 kg om ugen (synes faktisk det går for langsomt) uden at det går ud over musklerne når man gør det på den måde.

Er der nogen der kender noget nærmere til principperne?? Kommentarer generelt?? Jeg forventer ikke at tale ham fra det, men det kunne bare være rart at have nogle esser i ærmet for det tilfælde at jeg skulle komme til at diskutere med hende som har "solgt" ham kuren.

Link to comment
Share on other sites

Det er måske ikke ligefrem et trumfkort, men så vist jeg ved binder glykogen en del vand i kroppen og hvis man sænker indtaget af kulhydrater så kraftigt vil glykogen-niveauet også falde og derved vil der også bindes mindre væske i kroppen.

Det er altså væske han har tabt og ikke fedt.

3kg fedt svarer til 6 hele dages mad for mit vedkommende (omkring 3500kcal dagligt) - temmelig urealistisk at tabe så meget på en uge ;)

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Det lyder som noget Atkins agtigt. Jeg køber dog ikke, at man kan spise alt, hvad man vil, så længe man kun spiser under 20g kulhydrat om dagen. Derudover skal man have masser af grøntsager for at få de nødvendige vitaminer og mineraler.

Din far kan vel godt tabe 3 kg på en uge, uden at miste alt for meget muskelmasse. Hvis han ikke får noget kulhydrat, vil hans glykogen-depoter i musklerne tømmes, og de binder (så vidt jeg husker) 12 gange deres egen vægt i vand. Han har selvfølgelig ikke tabt 3kg fedt på en uge. Det vil svare til ca 100000kJ, eller et energiunderskud i nærheden af 15000kj per dag. Det er ikke muligt at tabe så meget på så kort tid. Det nå primært være vand, han har smidt.

Derudover vil jeg til hver en tid foreslå en generel kostomlægning frem for diverse kurer, som har den ene mærkværdige regel efter den anden.

Link to comment
Share on other sites

Kroppen har ca 400g glycogen i depoterne, så det er knap 2kg.

Vil kroppens glucogen depoter ikke altid være (næsten)tømte når man er i kalorie underskud ?

Kulhydratindtag eller ej, det er vel det første man brænder af, og begrænset i hvor stort omfang de kan nå at blive fyldt op efter et måltid.

3kg fedt svarer til 6 hele dages mad for mit vedkommende (omkring 3500kcal dagligt) - temmelig urealistisk at tabe så meget på en uge 

Hmm ny kur.

Man må kun spise hver søndag.....

Link to comment
Share on other sites

Der er vist generel enighed her, om at han ikke kan tabe 3kg om ugen, så kan du jo prøve at spørge ham næste uge, hvorfor han ikke har tabt yderligere 3kg der (eventuelt kan du jo antyde overfor ham, at enten er den ikke så god, som han tror, eller også, så har han ikke fulgt den ordentligt og se, hvad han siger til det)

Link to comment
Share on other sites

De første par kg. er som Stubbe skriver glycogen og væske så det er vel et spørgsmål om at glemme alt om de første 2 kg. og så se hvordan det går derfra. Men hvis de 3 kg. vægttab den første uge holder stik, så er det vel ok - det svarer vel reelt til ca. 1 kg. fedtmasse på en uge.

Det hele lyder desuden som en ATKINS diæt - masser af PROTEIN + FEDT og næsten ingen kulhydrat. I sig selv er det vel ikke dårligt hvis det virker - problemet er bare at det bliver f.... hårdt at holde kg. af kroppen efter kuren hvis man igen begynder at spise "normal" mad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share