Muskler til armlægning?


Devious Builder
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Med hensyn til hvilke muskler der arbejder dynamisk og statisk når man lægger arm, bliver man nødt til at analysere armlægningens bevægelsesmønster. I korte træk:

1) håndledet stabiliseres vha. af statisk arbejde af antebrachiums flexore. Til stabiliseringen, hører også m. brachioradialis (hvis der laves en kontraktion af flexorene snyder man, idet man bøjer i håndleddet: det vi kalder at "låse" ).

2) dernæst er jeg usikker på om man egentlig må flektere i albuen når man lægger arm. Hvis man gerne må det, er det klart at man bruger m. biceps brachii og m. brachialis.

3) det næste er så indadrotationen, som efter min mening er ALPHA OMEGA. Jeg vil gå nærmere i kast med den del nedenfor:

Hér er jeg temmelig sikker på, at man skal kigge på de muskler, som inserere på humerus's anteriorelaterale flade, og som på en eller anden måde indadrotere humerus i skulderleddet. Og, kan man sin anatomi, er det meget tydeligt at se at de eneste muskler der inserere på humerus's anteriorelaterale flade er (fra lateralt mod medial): m. pectoralis major, m. latissimus dorsi, m. teres major derudover inserere m. subscapularis lidt ovenfor(proximalt) de andre. M. subscapularis er også en del af ledkapslen. De nederste fibre af pars anterior m. deltoideus vil også kunne bidrage til indadroteringen, men kun i meget lille grad (afhængig af vinklen i leddet).

Sekundært til disse muskler findes nogle vigtige stabilisatore, som holder humerus ind i sin ledskål på skulderbladet. Disse muskler er MINDST ligeså vigtige som de primære i denne form for øvelse.

Det drejer sig om flg. muskler: m. coracobrachialis, som inserere på medialfladen midt på humerus og dermed trækker(adducere) humerus ind mod midtlinien. Så har vi rotator-cuffen (også kaldet rotator-manchetten), som har origo fra skulderbladet og dermed inserere posteriort på humerus's mest proximale del, altså caput humeri, flg. muskler indgår i "cuffen" (nævnt cranial mod caudal) m. supraspinatus, m. infraspinatus, m. teres minor. Rotator-cuffen laver en UDADROTATION og er med til at stabilisere i skulderleddet (husk at træne den, så jeres skuldre ikke går ud af led).

Derudover har vi pars posterior m. deltoideus, som også hjælper til med at holde humerus i ledskålen bagtil.

Det ovennævnte er jeg 100% sikker på, men jeg tror ikke at træning af de ovennævnte muskler udelukkende har noget at skulle have sagt, faktisk vil jeg tro at det drejer som 60% af øvelsen. Motorikken vil jeg overrække de sidste 40%. Tænk på når man ligger og træner bænkpress. Det er jo denne samme trivielle øvelse du laver hver gang. Mine erfaringer fortæller mig, at laver man bare lidt variation i bænkpress bevægelsen uden at ændre vægten, vil den føles meget hårdere. Dette kan jo kun skyldes at man ændre bevægelsen, vægten er jo den samme! Ligeledes gælder det armlægning: har man teknikken til at koordinere de rigtige muskler i rigtig sammensætning og rækkefølge, vil det helt sikkert ikke være forkert. Teknikken har efter min mening meget at sige.

Men men, jeg tillader mig at sammenligne os med aber, disse dyr har en meget veludviklet latissimus dorsi mm. til at klatre i træer med. Har I prøvet det, det er ret hårdt at gøre ligsom aberne. Det sjove er, at vi mennesker har præcis en ligeså veludviklet m. latissimus dorsi som aberne, og da denne muskel inserere få milimeter fra m. pectoralis på humerus og tilmed er meget større en denne, så er det da åbenlyst at den har sindsygt meget at sige i armlægning!!!!!!!!

Tak for ordet!!

Link to comment
Share on other sites

Efter denne fine gennemgang fra Manasurfer som trold op af en æske (og velkommen til MOL iøvrigt), så vil jeg lige driste mig med at tilføje en jordnær betragtning om at de almindelige fysiske love vel også skal tages med i betragtning ?

En lille splejs, der har en udviklet højre hånd/arm (fx fordi han som teenager ikke fik noget legetøj af sine forældre ;)), står dårligere mod en stor fætter som har samme armstyrke, men som sidder bedre i stolen qua sin vægt...?

Link to comment
Share on other sites

Tak for den fine velkomst Wannabe!

De fysiske love havde jeg faktisk glemt alt om, jeg tænkte kun på anatomien. Men jeg vil give dig helt ret i at den lille får sin sag for sig, overfor ham den store. Især hvis den store ligger vægten i (hvilket jeg heller ikke ved om man må). Dog ville det alligevel efter min mening være en rimelig fair kamp, hvis ingen af dem måtte og kunne lægge deres vægt i armlægningen.

Link to comment
Share on other sites

Mødte for mange år siden på et værtshus en der var skrap til armlægning.

Lige så snart starten gik, hev han modstanderens arm helt ind mod sin egen skulder,

og derefter lagde han den ned.

Siden den tid har jeg altid fundet på noget andet at lave, når jeg er på værtshus.

Henning :beerchug:

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Jeg kan mærke at jeg bruge mine lats utroligt meget når jeg ligger arm.. Et godt trick jeg kan, er at dreje ryggen en anelse mod den side man presser mod.. På den måde bruger man sine lats en del mere, og får en rigtig stærk arm. Biceps er efter min mening kun brugt som stabiliseringsmuskel, da det jo ikke er tilladt at flexere sit albueled ved armlægning ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan mærke at jeg bruge mine lats utroligt meget når jeg ligger arm.. Et godt trick jeg kan, er at dreje ryggen en anelse mod den side man presser mod.. På den måde bruger man sine lats en del mere, og får en rigtig stærk arm. Biceps er efter min mening kun brugt som stabiliseringsmuskel, da det jo ikke er tilladt at flexere sit albueled ved armlægning ;)

Der kan man bare se.

Ham, jeg husker, flexede netop, så han havde modstanderens arm ovre ved sig selv.

så var det lettere for ham, og vi vidste ikke at det ikke var tilladt.

Om det så var "den kloge narrer den mindre kloge"

eller "den stærkeste vinder" er vel uden betydning.

Henning :beerchug:

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY
Jeg kan mærke at jeg bruge mine lats utroligt meget når jeg ligger arm.. Et godt trick jeg kan, er at dreje ryggen en anelse mod den side man presser mod.. På den måde bruger man sine lats en del mere, og får en rigtig stærk arm. Biceps er efter min mening kun brugt som stabiliseringsmuskel, da det jo ikke er tilladt at flexere sit albueled ved armlægning ;)

Der kan man bare se.

Ham, jeg husker, flexede netop, så han havde modstanderens arm ovre ved sig selv.

så var det lettere for ham, og vi vidste ikke at det ikke var tilladt.

Om det så var "den kloge narrer den mindre kloge"

eller "den stærkeste vinder" er vel uden betydning.

Henning :beerchug:

Hehe, ja.. Det er generelt typisk at rundt om på diverse værtshuse, har det forskellige folk deres egne idéer om hvad der er snyd, og hvad der ikke er snyd ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Elvirus.

Grunden til at jeg skrev så meget til armlægningen, var fordi jeg selv havde tænkt meget over det, og så er det jo en forholdsvis enkelt bevægelse. Derfor ville jeg lige komme med en "lille" kommentar :w00t:

Men hvis jeg også skal komme med et bud på hvilke muskler man bruger i spydkast/kast, ville jeg sige at man næsten bruger alle muskler, idet man i det perfekte kast er i stand til at bruge de rigtige muskler i den rigtige rækkefølge. Derfor gider/vil jeg ikke remse alle musklerne op ligsom i armlægning, men kun de største.

Man kan jo starte med at dele bevægelsen op.

1) armen holdes klar til kast dvs. hånden er oppe og bagudbøjet og bag ved hovedet. Albuen peger også bagud. Men det er jo ikke det eneste. Kroppen bruges jo også utrolig meget. Den skal jo vendes ud til siden(gerne mere end 90 grader på kasteretningen), og så ville jeg samtidig ekstendere i ryggen inden kastet, for senere at skulle bruge mine mavemuskler og hoftebøjere til selve slutningen(til ekstra kraft). Tilsidst har vi benene, hvor det bageste ben skal være let bøjet og det forreste strakt.

Dette ville jeg sige var startstillingen uden selv at være nogen atlet.

Det første der nu skulle ske efter min mening, er at man (jeg nævner kun dynamiske muskler):

2) strækker det bageste ben samtidig med at man vender/rotere i kroppen. Her kommer musklerne(kranialt mod caudal): m. obliquus internus et externus, m. erector spinae og quadratus lumborum( og flere små muskler i ryggen), baldemusklerne (gluteus max./med./min.) og m. tensor fascia latae samt m. quadriceps femoris. Hasemusklerne kan også bruges men ikke ligeså meget som de ovennævte.

Nu kommer kastet så hvori indgår arm-delen.

3) til den første del af fremadførelsen af armen adducere du faktisk humerus dvs. primært m. pectoralis major og i mindre grad mm. coracobrachialis et deltoideus. Uanset om du skal lave et opadrettet kast eller et vandret kast, skal du under alle omstændigheder træne din m. deltoideus og rotator-manchetten. Dette for at undgå luksationer og eller andre skader i dit skulderled.

Til det sidste stykke af kastet, dvs. fra hvor din arm er på linie med din brystkasse og din brystkasse peger i kasteretning, til slutningen af kastet:

4) vil jeg sige at du bruger de samme muskler (bortset fra m. serratus anterior, se senere) som ved armlægning (indadroteringens-delen af humerus), vel og mærke hvis vi ser bort fra underarmens muskler, dvs. igen m. Lattisimus dorsi, m. teres major, m. subscapularis og pectoralis major. M. serratus anterior kan vælges at bruges til forlængelse af armen, idet den kan skubbe scapula fremad.

Der laves også en ekstension i albuen i denne del af kastet. Til dette bruges m. triceps brachii og m. anconues.

5) Mavemusklerne, hoftebøjerne samt underarmens muskler bruges nu samtidig som dem i punkt 4. For underarmens muskler drejer det sig om flexorene. Derudover vil det ikke være af vejen at træne sine fingermuskler samtidig, selvom en del af de kraftige fingermuskler sidder på underarmen. Mavemusklerne er primært m. rectus abdominis. Af hoftebøjerne drejer det sig om m. iliopsoas men igen kan m. rectus femoris også hjælpe til her!

Håber det kan bruges :( , selvom det ikke er ligeså detaljeret som for armlægningen! Men det ville jo også være for omfattende. Kaste-bevægelsen foregår i alle 3 akser og armlægningen kun i det 1 .

Hey forresten Elvirus, er du kaster/atlet? Hvis du er, hvordan træner du så typisk?

Link to comment
Share on other sites

Nej manasurfer, er ikke "kaster". Jeg sidder selv og bakser med noget bevægelsesanalyse i øjeblikket, og derfor spurgte jeg. MEN nu har jeg selv forsøgt mig med et overhåndskast, og oprettet en ny tråd omkring det i stedet. Men tak for hjælpen anyway - det er rart der er nogle der har lidt styr på det B)

(den nye tråd hedder vist "anatomi spørgsmål"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Med hensyn til hvilke muskler der arbejder dynamisk og statisk når man lægger arm, bliver man nødt til at analysere armlægningens bevægelsesmønster. I korte træk:

1) håndledet stabiliseres vha. af statisk arbejde af antebrachiums flexore. Til stabiliseringen, hører også m. brachioradialis (hvis der laves en kontraktion af flexorene snyder man, idet man bøjer i håndleddet: det vi kalder at "låse" ).

2) dernæst er jeg usikker på om man egentlig må flektere i albuen når man lægger arm. Hvis man gerne må det, er det klart at man bruger m. biceps brachii og m. brachialis.

3) det næste er så indadrotationen, som efter min mening er ALPHA OMEGA. Jeg vil gå nærmere i kast med den del nedenfor:

Hér er jeg temmelig sikker på, at man skal kigge på de muskler, som inserere på humerus's anteriorelaterale flade, og som på en eller anden måde indadrotere humerus i skulderleddet. Og, kan man sin anatomi, er det meget tydeligt at se at de eneste muskler der inserere på humerus's anteriorelaterale flade er (fra lateralt mod medial): m. pectoralis major, m. latissimus dorsi, m. teres major derudover inserere m. subscapularis lidt ovenfor(proximalt) de andre. M. subscapularis er også en del af ledkapslen. De nederste fibre af pars anterior m. deltoideus vil også kunne bidrage til indadroteringen, men kun i meget lille grad (afhængig af vinklen i leddet).

Sekundært til disse muskler findes nogle vigtige stabilisatore, som holder humerus ind i sin ledskål på skulderbladet. Disse muskler er MINDST ligeså vigtige som de primære i denne form for øvelse.

Det drejer sig om flg. muskler: m. coracobrachialis, som inserere på medialfladen midt på humerus og dermed trækker(adducere) humerus ind mod midtlinien. Så har vi rotator-cuffen (også kaldet rotator-manchetten), som har origo fra skulderbladet og dermed inserere posteriort på humerus's mest proximale del, altså caput humeri, flg. muskler indgår i "cuffen" (nævnt cranial mod caudal) m. supraspinatus, m. infraspinatus, m. teres minor. Rotator-cuffen laver en UDADROTATION og er med til at stabilisere i skulderleddet (husk at træne den, så jeres skuldre ikke går ud af led).

Derudover har vi pars posterior m. deltoideus, som også hjælper til med at holde humerus i ledskålen bagtil.

Det ovennævnte er jeg 100% sikker på, men jeg tror ikke at træning af de ovennævnte muskler udelukkende har noget at skulle have sagt, faktisk vil jeg tro at det drejer som 60% af øvelsen. Motorikken vil jeg overrække de sidste 40%. Tænk på når man ligger og træner bænkpress. Det er jo denne samme trivielle øvelse du laver hver gang. Mine erfaringer fortæller mig, at laver man bare lidt variation i bænkpress bevægelsen uden at ændre vægten, vil den føles meget hårdere. Dette kan jo kun skyldes at man ændre bevægelsen, vægten er jo den samme! Ligeledes gælder det armlægning: har man teknikken til at koordinere de rigtige muskler i rigtig sammensætning og rækkefølge, vil det helt sikkert ikke være forkert. Teknikken har efter min mening meget at sige.

Men men, jeg tillader mig at sammenligne os med aber, disse dyr har en meget veludviklet latissimus dorsi mm. til at klatre i træer med. Har I prøvet det, det er ret hårdt at gøre ligsom aberne. Det sjove er, at vi mennesker har præcis en ligeså veludviklet m. latissimus dorsi som aberne, og da denne muskel inserere få milimeter fra m. pectoralis på humerus og tilmed er meget større en denne, så er det da åbenlyst at den har sindsygt meget at sige i armlægning!!!!!!!!

Tak for ordet!!

Meget fin anatomi gennemgang (jeg fik straks flash backs til anatomi eksamen på første år idræt :tongue: ), men komplet ubrugelig i forhold til armlægning....

en noget kortere opridsning af de vigtigste muskler/bevægelser til armlægning i prioriteret rækkefølge (uden bevægeanalyse..- det gider jeg sgu ikke!):

1. finger flexore

2. håndledsflexore- specielt radial flexore

3. Pronation

4. albue flexore / latissimus

træning af rotator manchetten er noget nær spild af tid i forbindelse med armlægning.... :smile:

/KJ

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share