EMG målinger på pectoralis major


MORTEN UNGER
 Share

Recommended Posts

Buc:

Søgeordene afhænger selvfølgelig af hvad du leder efter. Vil man eksempelvis finde forskellige EMG-målinger kunne f.eks. benytte ét eller flere af følgende ord i kombination:

emg, muscular activity, biomechanics, electromyographic, motor units, recruitment, force production....osv.

Har man fundet ét søgeresultat som er godt, er det en KÆMPE fordel at udnytte funktionen, "Related Articles". I det hele taget kan det være en fordel allerede at være bevæbnet med en relevant reference og så finde denne på pubmed, hvorefter man klikker "Related Articles".

Morten:

Havde ikke lige set, at du var hurtig på knapperne. Håber dog stadig mit indlæg har relevans. ;)

Edited by Tr0lle
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvar der ingen der have en beksrivelse af hvordan en EMG foretages og hvordan den virker....

jeg tvivler ret meget på om man kan bruge EMG til noget i dynamisk/koncentrisk sammenhæng...

Hvor i ROM'en er EMG % taget / Er det bare max procenten der registreres???????

Devito

Link to comment
Share on other sites

Buc:

Apropos pull-over mener jeg at kunne huske, at TJ faktisk har skrevet, at pull-over i høj grad aktiverer latissimus dorsi og den derfor ikke egner sig synderligt som brystøvelse. Som jeg ser det kan vi ikke allesammen have ret, men antager vi at du har ret, må det vel betyde at en øvelse som chin-ups også i høj grad fungere som brystøvelse?

Det var da nok en skod sammenligning af SAS's udtalelse, no affense!

SAS har fulstændig ret,

pull-over kan jo laves med med forskellige redskaber og med forskellig ROM, og disse to faktorer betyder sku ret så meget i forhold til hvilke muskler der bruges MEST!

My experience

Pull-over:

DB

For pecs:

*Hold albueledet closepacked, 5-10 fra fuld extension

*Jo mere decline jo mere ROM for du på pecs

*Tyngden overtager DB et sted i ROM'en.

For Lats:

*albuen flekteres efter startposition

*Jo mere decline jo mere ROM

*Brug triceps så lidt som mulig, det er ikke albueleddet der er skal arbejde koncentrisk.

Maskine

For pecs:

*overhåndsgreb

*strakte arme(nogle maskiner har stænger ud langs puderne)

*dårlig ROM

*pres med underarm/hænderne

For lats:

*albue i vinkel

*pres med overamen/albuen

*underhåndsgreb

*god ROM

KAbel (siddende væk fra tårn/stående ind mod tårn)

for pecs:

*Hold albueleddet closepacked, 5-10 fra fuld extension

*skod øvelse

for lats:

*albuen flekteres efter startposition

*skod øvelse

Devito

Link to comment
Share on other sites

Stadig ingen links til EMG undersøgelser på pectoralis major?

Skulder flexion som i front raises = claviculære hovede kommer på arbejde. Er du i tvivl om det så tag lige og kig på hvor det sternale hovede hæfter nemlig på brystkassen kontra det claviculære hovede der hæfter på kravebenet og derfor har gunstige forhold for at trække overarmen opad. Incline bænk = mere skulderfleksion (overarm bevæger sig mere opad end ved flad bænk). Derved belastes det claviculære hovede i højere grad end ved flad bænk. Trommehvirvel.wav

Så jeg forstår ikke din tvivl om at man rent faktisk kan flytte belastningen (relativt) fra det ene hovede til det andet?

Desuden bemærk følgende:

EMG studies have always been considered reliable, but the use of magnetic resonance imaging (MRI) analysis of muscle activity may prove to be more reliable. Flicker et al.,2 studying electromyography for the lumbar muscles, stated that the use of EMGs was complicated due to the particular anatomy of the muscle tested; muscle palpation errors; intersubject/intrasubject variation; and problems in precisely localizing the source of the signal. Magnetic resonance imaging of skeletal muscles may be equal to or better than EMG studies for detecting muscle activity. MRI is based on the concept that exercise produces changes in the amount and distribution of water in skeletal muscle. Magnetic resonance is highly sensitive to changes in water distribution.3 "The water content changes occur mainly due to the production of lactate and other substrates associated with a shift of water out of the vascular into the interstitial and intracellular spaces."

kilde

Så hvis der fremover er nogen der støder på undersøgelser foretaget med MRI så post dem lige....

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Desværre ingen tal morten, men er godt igang med at lede.

Men angående til mit eget ?

link

Elektromyografi (EMG)

En tynd nåleelektrode stikkes gradvis og forsigtigt ind i muskelen. De elektriske spændinger (potentialer), som muskelfibrene skaber ved muskelaktivitet, registreres med nålen i flere forskellige positioner. Potentialerne bedømmes med hensyn til form, bredde og højde. Undersøgeren flytter lidt på nålen uden egentlig at fjerne den, for at se om målingerne ændres, eller nålen kan trækkes helt ud og placeres i en anden del af muskelen.

Ti til tyve nålepositioner kan være nødvendige. Undersøgeren ser normale bølgeformer på oscilloskopet og lytter efter normale svage lyde i hvile. Knitre- eller raslelyde høres normalt, når patienten spænder musklerne. Klager patienten over smerter, bør nålen flyttes til en smertefri position. Der er som regel en lille smerte forbundet med undersøgelsen, selv om ubehaget kan variere fra person til person.

Jeg synes at ovenstående giver mig ret til at sige at EMG stinker lidt, ihvertfald for et konkret helheds intryk af muskelaktiviteten....

Jeg vil gerne se en lave tung skrå bænkpres med en nål i musklen og så oven i hatten lave flere 1reps da nålen skal skifte placering.

Devito

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Sas ->

Så jeg forstår ikke din tvivl om at man rent faktisk kan flytte belastningen (relativt) fra det ene hovede til det andet?
Jeg vil gerne citere mig selv:
Som jeg indledningsvist har fastslået, så vil de to dele af musklen optræde som antagonister over for hinanden ved de ”rette” bevægelser. Der er altså tale om en mulighed for at ”punkt aktivere” pectoralis major. Nu tager jeg så skridtet videre og spørger mig selv, om man kan anvende dette, på en meningsfuld måde, i træningsregi. Til det skal man (som jeg ser det) have et relativt nøjagtigt kendskab til EMG målinger på de forskellige dele af musklen – og det er disse EMG målinger jeg efterlyser!

Altså er det spørgsmålet om forskellen er stor nok til, at der kan drages fordel af at lave andet end flad bænkpres. ;)

Devito ->

Jo mere jeg læser om de EMG målinger jo mere synes jeg de stinker.....

De holder ikke

De er bedre end ingenting. ;)

Link to comment
Share on other sites

Morten U

Som jeg indledningsvist har fastslået, så vil de to dele af musklen optræde som antagonister over for hinanden ved de ”rette” bevægelser
Jeg har ikke lige set du har skrevet det der...

Men du er helt galt på den hvis du siger at de to dele er antagonister... jeg er så ikke lige sikker på hvordan du tolker "rette bevægelser"?????

men lige meget hvordan så ville der aldrig kunne være antagonist del.

Pectoralis major virkning på skulderleddet:

fleksion

adduktion

inadrotation

ingen af de bevægelser er antagonist bevægelser ;) en fingerregel alle bevægelser går mod kroppen!

De er bedre end ingenting.  ;)

Jeg tror man for meget mere ud af sin træning hvis man sætter sig ind i anatomi og bevægelses analyser istedet for at gå efter nogle EMG målinger...

Hvis du har læst der hvor jeg quoter et linket:

Så er det jo en fact at nålen kun måler i de muskelceller den gennemtrænger, for hvis muskelcellerne ikke var isolerede i forhold til hinanden ville man jo ikke kun styre sine bevægelser og alle celler ville trække sig sammen på engang :w00t:

En ting der yderligere mangler i det der EMG målinger er fact om testpersonen:

-Hvor lang tid har han trænet

-Hvor tæt er EMG test vægten på vedkommendes max løft

And still, hvem fanden laver incline BB bench press med en nål i musklen tæt på sin 1rep max :w00t:

Morten jeg ved godt du spurgte om nogle tal, sorry men jeg ville ikke til at skrive alt det er i PM'er, hope it's ok..

Devito

Link to comment
Share on other sites

Men du er helt galt på den hvis du siger at de to dele er antagonister... jeg er så ikke lige sikker på hvordan du tolker "rette bevægelser"?????

men lige meget hvordan så ville der aldrig kunne være antagonist del.

Jeg citere lige mig selv - igen:
For nogle dage siden til anatomi blev bedt om at lægge hånden på bordet og presse ned, samtidig skulle vi lægge den anden hånd på pectoralis major. Derefter skulle vi holde hånden under bordet og presse opad, stadig med hånden på pectoralis major.

Man kunne konstatere, at den claviculare del var aktiv og den sternale del var passiv, ved pres opad, og omvendt ved pres nedad. Forklaringen var, at ved disse bevægelser var den claviculare og den sternale del henholdsvis agonister og antagonister over for hinanden.

Denne "øvelse" blev fulgt op med, at underviseren fortalte, at ved den ene bevægelse ville den sternale del virke hæmmende på bevægelsen og ved den anden ville den claviculare del virke hæmmende - derfor kontraherede kun det ene af hovederne sig ved disse bevægelser.

Det skal så lige siges, at det ikke er mig der er "helt galt på den", men derimod en erfaren underviser ved Københavns Universitet. Dog tror jeg faktisk ikke han er ”galt på den”.

Link to comment
Share on other sites

En anden ting er, at jeg giver dig helt ret i at EMG ikke er svaret på alt, men jeg tror samtidig stadig at det er bedre end ingenting.

Morten jeg ved godt du spurgte om nogle tal, sorry men jeg ville ikke til at skrive alt det er i PM'er, hope it's ok..

Det kan være der er andre der følger debatten, så det er nok bedst at poste det i tråden som du har gjort. ;) :)

Link to comment
Share on other sites

Forklaringen var, at ved disse bevægelser var den claviculare og den sternale del henholdsvis agonister og antagonister over for hinanden
Denne "øvelse" blev fulgt op med, at underviseren fortalte, at ved den ene bevægelse ville den sternale del virke hæmmende på bevægelsen

Det at den hæmmer gør den ikke til antagonist....

Det skal så lige siges, at det ikke er mig der er "helt galt på den", men derimod en erfaren underviser ved Københavns Universitet. Dog tror jeg faktisk ikke han er ”galt på den”.

prøv og spørg ham af, min undervisning siger noget andet ihvertfald ;)

jeg mener at han bruger forkert ordvalg der...

DBBF beskriver antagonisten således:

Modsat virkning af agonisten(på modsatte side af led)Udøver en bremsende kontrol

Og til jeres øvelse, hvad var hensigten?

konstatere statisk-koncentrisk-eccentrisk eller bare aktivitet i musklen?

Man vil også kunne lave øvelsen uden at pectoralis ville arbejde...

For at den skal være med skal bevægelsen som sagt gå ind mod kroppen., og det er jo ikke et krav ifølge din beskrivelse af øvelsen ;) Hvis du presser hånden op under bordet, med overarmen ligefrem eller væk fra kroppen ville pecs være arbejdsløs.

lige en reminder til mig, hvad var det du studerede?

Devito

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share