Deload - dekonditionering ??


David1337
 Share

Recommended Posts

Fuck, jeg gider ikke. Har masser af gode argumenter. Faktisk har Los fanget det meste af pointen. "Systematisk" = regelbunden process. "Strukturelt" = fysisk, anatomisk placeret effekt.

Det er ikke at det er "systematisk" der gør tung træning inhibitionsskabende for det "overliggende" fysiske niveau. Der er masser af ting af ting der er systematiske som ikke skaber inhibition på systematisk/strukturelt niveau.

At kalde det strukturelt tilsiger derimod en fysisk, anatomisk effekt (ikke nærmere præciseret effekt). Det fortæller os, at det ikke er et stimuli, der påvirker noget præcist fysisk eller processmæssigt. Derimod at "noget sker" når man ser på hele strukturen, bevægeapperatet, når man træner tungt længe.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Jarvig:

Jeg har dig mistænkt for at have kigget lidt for dybt i flasken inden du skrev dit sidste indlæg!

Los skrev:

'Systematisk' beskriver en fremgangsmåde og 'systemisk' (som er den rigtige term her) beskriver omfanget af en påvirkning (i denne kontekst).
Los refererer til at Gaz i stedet for at skrive systemisk, fejlagtigt skriver systematisk! Det er ikke ligefrem det du får ud af hans indlæg.

Jeg fatter rent ud sagt ikke den midterste del af dit indlæg, så i stedet citerer jeg den sidste del:

At kalde det strukturelt tilsiger derimod en fysisk, anatomisk effekt (ikke nærmere præciseret effekt). Det fortæller os, at det ikke er et stimuli, der påvirker noget præcist fysisk eller processmæssigt. Derimod at "noget sker" når man ser på hele strukturen, bevægeapperatet, når man træner tungt længe.

Okay, ovenstående citat illustrere meget godt, at vi (og flere endnu) stort set er enige om hvad der ligger i selve ordet, problemet er så at vælge det rigtige ord - det er her uenigheden opstår. Du er fortaler for, at det skal være "strukturelt", resten mener at "systemisk" er mere passende.

Min kommetar er følgende: Ordet struktur bruges ofte i fysiologisk/anatomisk sammenhæng om en afgrænset og nøje defineret enhed - dvs. et fysisk objekt man kan forholde sig til. Derimod bruges ordet, system, om mere diffuse sammenspil mellem elementer. I henhold til hvad jeg lige har skrevet, synes jeg ikke der kan være nogen tvivl om valget af det rette ord, nemlig "systemisk" - det ville da også være fuldstændig rablende vanvittigt, at opfinde et nyt ord, som på ingen måder kan erstatte det gamle på en mere fyldestgørende måde. Sagens kerne er, at det gør mere gavn end skade (skaber forvirring).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share