Deload - dekonditionering ??


David1337
 Share

Recommended Posts

Deload = "afstresning" på det strukturelle niveau

Dekonditionering = "nedkørende" af lokale subsystemer

Deload har oftes noget med styrketræning at gøre. Træning med høje intensiteter er nødvendig for at det neurale tilpasninger optimeres. Men samme højintensive træning trætter også kroppen rigtig meget (typisk nervesystemet). Deloaden er "lavintensive" uger, hvor det strukturelle niveau får en puster

Dekonditionering har ofte noget med muskelvækst at gøre. Den træning der gør at muskerne presses til muskelvækst gør også at kroppen vil substahere fra "dyr" muskelvækst til "billig" udbygning af subsystemer = uden progression vil kroppen svare med mindre og mindre muskelvækst og istedet få "hele maskinen" til at virke mere effektivt. Dekonditionering er en måde at få "maskinen" ned at ligge, således at nye træningsstimuli går til muskelvækst og ikke alle mulige andre ting.

Link to comment
Share on other sites

jarvig:

Jeg er klar over at jeg risikerer, at puste lidt til ilden - eller skal vi sige nogle gamle gløder som efterhånden er døet ud - men kan du ikke lige kort ridse begrundelsen op for at anvende betegnelsen "strukturel" i stedet for "systemisk"?

Min hidtige erfaring siger mig, at ordet "systemisk/systemic" oftest forekommer i træningslitteraturen og det lader da også til, at det er den mest brugte betegnelse her på MOL.

Med andre ord, hvorfor er det tilsyneladende så vigtigt for dig, at indføre en ny betegnelse???

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord, hvorfor er det tilsyneladende så vigtigt for dig, at indføre en ny betegnelse???

TJ har flere gange åbnet den "can of worms", men uden held :lol: Når man har læst herinde et par gange så lærer man at acceptere, at det som Jarvig kalder "strukturelt", er det samme som det alle andre kalder "systematisk" :tongue:

Link to comment
Share on other sites

deload kan ligeså godt bestå i væsentlig reduceret volumen OG lidt reduceret intensitet.
Netop. Faktisk går den mere på volumen end intensiteten, hvis det endelig skal være. For deload er selvfølgelig kun nødvendig hvis man kører med concentrated loading i større eller mindre grad. Kører man med distributed loading, så vil både de muskulære og de systemiske strukturer få restitution nok. Og derved vil deload stort set aldrig være nødvendig. Det ligger også lidt i ordet. Når man kører en load periode, så bebyrder man kroppen med en stor workload (som bekendt er sætxrepsxvægt). I en deload periode slækker man på den workload, for at give restitutionen mulighed for at indhente det forsømte og dermed opnå superkompensation. Og en intensitetsnedsættelse giver ikke samme workload nedgang, som f.eks en halvering af sættene. Man ser da også i f.eks Sheiko programmerne, når man ser på en competition period, at både volumen og intensitet gradvist nedsættes de sidste par uger før et stævne. Det er normalt sådan deload anvendes.
Når man har læst herinde et par gange så lærer man at acceptere, at det som Jarvig kalder "strukturelt", er det samme som det alle andre kalder "systematisk"

Ja, jeg har bare lært at ignorere det, selvom det efter min mening giver langt bedre mening at anvende systemisk. Og som Trolle nævner, så anvendes systemisk også normalt i litteraturen, når man snakker om overtræningstyper (systemic overtraining). Så lad dog barnet som man siger :tongue:

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Angående systematisk overfor strukturelt. Det burde da give sig selv. Men I må da gerne bruge en betegnelse som er mærkelig

Jeg synes da ikke det er mærkeligt. Det er vel ikke for sjovt at det hedder central-nerve-SYSTEMET. Ikke central-nerve-strukturen. Det hedder det endokrine SYSTEM. Ikke den endokrine struktur. Det hedder subSYSTEMER. Ikke substrukturer. Jeg vil nærmere mene at lokal overtræning af en muskel kan kaldes et strukturelt niveau. For det er nemlig i en isoleret struktur. Det hedder jo netop systemisk overtræning, fordi det er et helt system som er påvirket. Det er ikke en isoleret nervecelle, eller en isoleret kirtel det drejer sig om. Det er hele systemet. Forstår ikke hvorfor du absolut VIL kalde det strukturelt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Arrogant må man sige

Det synes jeg da ikke. Jeg siger bare stille og roligt at den forklaring du tidligere har givet ikke retfærdiggøre brugen af ordet "strukturel", og med mindre at du har ændret forklaringsmodel fuldstændig, så er der ikke nogen grund til at du skriver det samme igen. Jeg skrev samme forklaring som jeg gav dig i den gamle tråd. Og det gjorde jeg ene og alene fordi du valgte aldrig at svare i den gamle tråd. Det eneste jeg kunne tænke mig at vide p.t. er om du ikke kan se meningen i det jeg har skrevet, og så kunne jeg godt tænke mig at vide hvorfor hele den etablerede træningsvidenskab skulle være gået galt i byen ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Cilius min gode mand, vi venter stadig på dine referencer som du lovede i HST tråden - på nuværende tidspunkt må du da have ledt pubmed databasen igennem ca. 5 gange? ...Om ikke andet har du i hvert fald haft tid til det. :tongue:

Spørgsmålet til jarvig går egentlig bare på hvad argumenterne er for at bruge ordet "struturelt". Umiddelbart - dvs. intuitivt - giver det ikke meget mening i min verden, men jeg er som altid villig til at skifte mening, hvis argumenterne holder...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share