Whey og kasein


Ugh Togoth
 Share

Recommended Posts

Hej med jer.

Jeg har lige et lille spørgsmål, som jeg håber, at der er nogen, der kan svare på gerne med referencer.

Vil en blanding af whey og kasein hæmme wheys hurtige nedbrydelighed/optagelighed? Altså vil en shake bestående af whey og vand blive hurtigere optaget, end en shake bestående af whey og mælk?

Hvis dette er tilfældet så vil wheys optagelighed jo også afhængig af, om der er ufordøjet mad i maven.

Jeg regner ikke med, at det vil have den store effekt på wheys optagelighed/nedbrydelighed, men jeg har ikke kunne finde nogen referencer, der siger hverken det ene eller det andet.

På forhånd tak. :dance: :banana: :partycrowd: :pint:

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Der er kulhydrater i mælk og undersøgelser har vidst at kulhydrater og protein efter træningen giver en større insulinresponse end kun kulhydrater. Dette er interressant i forbindelse med restitution.

Alt andet lige vil jeg tro at indtag af en blanding af ren kassein og ren whey vil sænke optagelseshastiheden. Whey optages jo hurtigere end kassein.

Link to comment
Share on other sites

Hessel:

Ja det kan tænkes, men hvis det er tilfældet, i hvor høj grad hæmmer det så optageligheden, hvis det overhovedet gør det nævneværdigt. :unsure:

Er der ingen, der har nogle referencer til en undersøgelse eller et velargumenteret svar?

Jeg synes nemlig, at det er interessant, hvis whey blandet op i mælk går ud over wheys optagelighed, da jeg ALTID drikker min shake i mælk.

Jeg mener dog, at de undersøgelser, der har undersøgt henholdsvis kasein og wheys optagelighed, har undersøgt det på tom mave, så det er muligt, at der ikke er lavet undersøgelser omkring wheys optagelighed, når det ikke skal fordøjes/optages alene.

Link to comment
Share on other sites

Ugh:

jeg går ud fra spørgsmålet er en opfølgning på den diskussion vi havde på getbig.

Referencer bliver nok svære at finde. Jeg har i hvert fald ledet medlin tynd og ikke fundet noget på lige netop dette emne.

Husk dog på at det nok ikke er forskellen mellem succes og fiasko, om du blander dit whey med vand eller mælk, men jeg er enig i at det kunne være interessant at få afklaret alligevel :)

Link to comment
Share on other sites

Anders:

Ja heller ikke på Getbig var der nogen, der vidste det.

Selvfølgelig er det ikke et livsvigtigt spørgsmål, men det er vel også hovedsageligt de små optimeringer, som man kan snakke om, når man har det grundlæggende på plads. Og hvis det indtagne whey får en optagelses tid, der er ligeså langsommelig som kasein, så mener jeg dog heller ikke, at det helt kan siges at være petitesser, men tvivler dog stærkt på det. Jeg må lede videre, hvis der ikke er nogen, der har et svar. :bookread:

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

JAR:

Jeg har læst den og flere andre, og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at det er bedst at få noget whey i forbindelse med træningen. At jeg så kombinerer det med mælk bevirker jo også, at jeg får noget kasein, og da jeg altid spiser et stort måltid en time til halvanden efter min træning, gør det efter min mening kasein proteinens fordele stort set "ligegyldige".

Før sengetid ville jeg foretrække kasein, men ikke på andre tidspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share