Dyb søvn er en forudsætning


Martin
 Share

Recommended Posts

I en tråd i "kost og kosttilskud" (her) påstås følgende:

Desuden et råd han gav mig. Lige meget hvor meget du går op i din træning, så lad vær med at stå op om natten og spis. Det hæmmer din vækst. Det er først når kroppen går ned i den dybe søvn at den udskiller hormoner fra hypofysen. Ved at stå op om natten tager det tid at komme ned i den dybe søvn igen.

Vi kan godt blive enige om at søvn og hvile er godt, og at det er et sidespor at stå op om natten at spise, men det virker lidt underligt at hypofysen kun udskiller hormon under dyb søvn!?

Er der nogen som har nogle facts på dette område?

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst lidt om emnet, men det er desværre for lang tiden siden til, at jeg kan huske noget konkret. Jeg tror dog at der muligvis er noget om snakken, hormonudskillelse osv. er ikke konstant under hele søvnen. Håber at en vidende sjæl vil stikke næsen forbi og komme med nogle uddybende kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Søvnen består af cyklusser. 4 stk, hvor den første er der, hvor vi lettest vækkes, og den sidste, er der, hvor hvor vi er sværreste at vække (den dybe søvn).

Disse cyklusser køres igennem en 3-4 gange i løbet af en god nats søvn, så vidt jeg husker.

Det virker MEGET sandsynligt, at den eller de gange, man bliver vækket af sin "pisse-trang" er i den lette søvn. Derved går ens cyklus urørt hen, og skubbes bare en lille smule, alt efter hvor stor en svag-pisser, man er! ;)

Lige som en sjov side-note, så er det faktisk sådan, at man under den dybe søvn, hvor det virkelig er svært at vække en, kan vækkes med det samme, hvis man f.eks får hvisket et bestemt navn, hører en helt bestem lyd eller lignende, i øret.

Link to comment
Share on other sites

Fist:

Ja ja, gode fakta, men hvad blev der af hormonerne? 

(Gad vide hvor mange MOLboere der ville vågne ved lyden af ordet "protein"...)

Tja... Det aner jeg jo ikke en klap om, men hvis man nøjes med at spise, når man vågner naturligt, så er de jo irrelevant.

Hvis man sætter vækkeuret, så er det en anden sag. Men det kan man jo bare lade være med, og så drikke en liter vand inden man sover istedet! ;)

Link to comment
Share on other sites

Fist:

Husk på hvad det oprindelige spørgsmål drejede sig om, nemlig:

Vi kan godt blive enige om at søvn og hvile er godt, og at det er et sidespor at stå op om natten at spise, men det virker lidt underligt at hypofysen kun udskiller hormon under dyb søvn!?

Detektivarbejdet består altså i, at redegøre for hormonudskillelsen i løbet af søvnen. :bojo:

Link to comment
Share on other sites

Grove løjer Trolle!

Det kan da ikke passe, at du skal få mig til at bruge 5 sekunder på at lede på google? :tongue:

Vi har undersøgt en masse hormoner, der er indblandet i stress-systemet. Det omfatter cortisol og det er kontrolhormoner. Igen, det der udløser udskillelsen af cortisol, som faktisk kommer fra adrenalinkirtlen, er signaler fra hypofysen. Hypofysen får sine signaler fra hypothalamus.

Det endokrine system har de fleste af sine kontrolcentre oppe i centralnervesystemet. Vi ved, at udskillelsen af cortisol set over et helt døgn ikke er unormal. Men cortisol udskilles ikke på en konstant måde. Det stiger og falder og er tæt knyttet til den circadiske rytme, som er de biorytmer der styrer hvornår vi sover, er vågne, har menstruationer og mange andre ting. Måden cortisol-udskillelsen foregår på hos patienter med fibromyalgi og kronisk træthedssyndrom, er temmelig unormal.

Hvis man betragter sammensætningen af publikum ved dette møde, vil man se, at der er 4-5 kvinder for hver mand. Det er fordi der er mange flere kvinder end mænd, der har sygdommen. Altså er det indlysende, at kønshormoner må spille en rolle i hele denne affære, der kontrolleres af hjernen. Testiklerne og æggestokkene, som udskiller disse hormoner er perifere, og når man udtager en biopsi af dem, er der ikke noget galt. Det er kontrolcentret der ikke virker. Det har vist sig at være det rigtige.

Hvad med søvn? Hvis man tager en rotte og berøver den søvn i lang tid, begynder den at tabe pelsen, få infektioner og opføre sig meget anderledes, og i løbet af nogle uger er rotten død. Det beviser, at søvn er en meget vigtig ting hos højerestående organismer. Medmindre denne her hjerne vi er udstyret med, får ordentlig søvn, giver den sig til at fejlfungere for fuld kraft. Det beviser også, at der sker fæle ting perifert: man mister håret, får infektioner etc.

Vi ved noget om hvad der kontrollerer søvnen. De fleste søvnkontroller ligger i centralnervesystemet. Andre områder af hjernen åbner hvad der kaldes søvnporte mellem kl. 21.00 og midnat og omkring kl. 16.00, hvilket forklarer hvorfor selv mennesker uden CFS eller FMS bliver lidt søvnige på det tidspunkt. Folk, der holder siesta føjer bare deres biorytmer.

Når man falder i søvn bevæger man sig ind i stadie 1 temmelig hurtigt, og derefter gennem stadierne 2, 3, 4 og REM (drømmefasen), og så vender man tilbage og tilbringer noget tid i stadie 3 eller 4. Stadie 3 og 4 anses for at være de genopbyggende søvnfaser - meget dyb søvn. Det er mangelen på disse to stadier, som ser ud til at slå rotter ihjel. Fibromyalgi- og CFS patienter tilbringer stort set ingen tid i stadie 3 eller 4 søvn. De hopper op og ned mellem stadie 1 og 2, REM og vågentilstand. Hver anden time vågner de og kan ikke falde i søvn igen. De biorytmer som kontrollerer søvnen, er i uorden. Vi har ikke den kemiske viden om hvordan de er kommet i uorden.

Så det er stadie 3 og 4, der ganske rigtigt er den dybe søvn, der er den periode, der udskilles det vigtige hormon cortisol.

Link to comment
Share on other sites

Det er først når kroppen går ned i den dybe søvn at den udskiller hormoner fra hypofysen

Fra Menneskets anatomi og fysiologi:

ACTH-sekretionen viser tydelige døgnvariationer med størst sekretion hen mod slutningen af natten og om morgenen og lavest sekretion sent om aftenen.

Til dem der ikke ved det:

ACTH dannes i hypofyse forlappen.

ACTH regulerer udskillelse af cortisol fra binyrebarken.

Så Fist vi er ikke ved vejs ende endnu, da dette ikke forklarer den påstand. :wacko:

Led videre på google.................... :4whip:

Link to comment
Share on other sites

Så Fist vi er ikke ved vejs ende endnu, da dette ikke forklarer den påstand. 

Led videre på google....................

Ville gerne, men jeg fatter ikke et pip af det, du skriver! :)
ACTH-sekretionen viser tydelige døgnvariationer med størst sekretion hen mod slutningen af natten og om morgenen og lavest sekretion sent om aftenen.

???

Forstår ette' jo!

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Jeg husker garanteret forkert - men er cortisol ikke et stresshormon, og katabolsk. I diskuterer det måske blot som hvorvidt hormoner generelt udskilles under søvn alene eller ej?

Edited by Voravong
Link to comment
Share on other sites

Jeg husker at have læst at testosteronniveauet er højest om morgenen, hvorfor det skulle være en god idé at træne (og lave børn) på dette tidspunkt, hvis altså man har kræfter til det så tidligt :blink:

Et andet sted har jeg så læst at atletikudøvere generelt topper deres dagsform mellem kl. 16-18 - men det er måske mere et spørgsmål om at være mentalt opladet og fysisk vågen :unsure:

Det hjalp vist ikke meget, hva!? :(

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Jep.. GH er jo bare et væksthormon, og ikke et steroid.. Det er derfor det er så vigtigt at børn får deres søvn, for de kloge siger jo altid er man vokser meget bedere når man sover som barn.. Så dette kan jo fint hænge sammen med påstanden om at det skulle være GH hormoner der frigives under søvnen.. Dette hormon har dog ikke nogen gunstig effekt på muskelvæksten, men hvis man er interesserede i et par længere arme og et størere hoved kunne det være man skulle overveje at sove rigtig meget i voksealderen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Jeg synes ikke helt at jeg er med.

Så vidt jeg har forstået så er Growth Hormon (GH). Den fysiologisk virkning af hormonet øger IGF-1 produktionen og sekretion (specielt fra leveren) og stamcellers (i brusk og knoglevæv) sensitivitet for IGF-1. Dette udmunder i øget protein-syntese

Manglen på GH vil føre til dværgvækst og evt. medvirke til hypoglykæmi hos børn og nedsat muskelkraft hos voksne. Desuden ses hos voksne en række ændringer i kropssammensætningen, bl.a. øget fedtmasse, især intraabdominalt, samt måske nedsat psykosocial funktion.

Er det mig der ikke har forstået GH's effekt på mennesket? Er lidt i vildrede!

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om at det er GH i snakker om.... i fysiologibøgerne, står der at GH udskilles under dyb søvn. Men før i går i selvsving skal det jo lige siges at GH's præstationsfremmende effekt er stort set lig nul.
Jeg gentager:

Fakta er at hypofysen udskiller sine hormoner over hele dagen.

Nogle er mere bestemt af døgnrytmen end andre.

Derfor er der ikke nogen hormoner som kun udskilles fra hypofysen under dyb søvn.

Dette hormon har dog ikke nogen gunstig effekt på muskelvæksten, men hvis man er interesserede i et par længere arme og et størere hoved kunne det være man skulle overveje at sove rigtig meget i voksealderen

1. GH stimulerer proteinsyntesen. Det vil jeg kalde gunstig effekt på muskelvæksten.

2. Når man er voksen, vokser knoglerne ikke mere i længden, men kun i tykkelsen.

Er det mig der ikke har forstået GH's effekt på mennesket?
Så, nej det er det ikke. B)
Nu kan kroppen jo vænne sig til de mærkeligste ting. Vil kroppen mon vænne sig til at blive vækket hver nat kl 3? Vil søvnrytmen så ikke bare blive ændret og tilpasset den nye rytme efter et stykke tid, således at den undgår at blive vækket fra den dybe søvn?

Nej, desværre.

Overskriften er således rigtig, men ikke ideen om at hypofysen kun udskiller nogle hormoner i den dybe søvn.

Link to comment
Share on other sites

Fakta er at hypofysen udskiller sine hormoner over hele dagen.

Nogle er mere bestemt af døgnrytmen end andre.

Ja, og GH er blandt de mere regulerede i den henseende.... Jeg tror ikke at spørgsmålet er stillet i så sort/hvid en tro, som du stiller op, men det kan gidt være mig der har misforstået det.
1. GH stimulerer proteinsyntesen. Det vil jeg kalde gunstig effekt på muskelvæksten.

Ja, men der altså lavet indtil flere undersøgelser, der godt nok dokumentere at GH giver en forøgelse i fedtfri masse, men ingen præstationsfremmende effekt. Så det kan godt være at det fremmer proteinsyntese, men spørgsmålet, du skulle stille dig selv er om det er muskel protein syntese.

Så the bottom line er: Dyb søvn betyder givetvis intet eller kun meget lidt for din evne til at bygge muskler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikk epå at GH's præstationsdremmende effekt er stort set = 0. Det er jo et nødvendigt hormon i forbindelse med restitutions. Det er jo ikke kun musklerne som påvirkes ved træning, det er jo hele systemmet, f.eks. også nervesystmmet og hvad med ligamenter og sener bindevæv, det påvirkes også. Jeg ved at GH har effekt på disse væv. Det har jeg da i hvert fald læst i faglitteratur. Det er muligt at GH at ikke påvirker muskelproteinsyntesen, i så fald måske ikke dirrekte. De undersøgelser der er lavet siger at der ikke har indvirkning på opbygning af muskler (der findes en artikel om det her på MOL).

Jeg tror ikke på at GH ikke skulle have præstationsfremmende effekt. Jeg har set flere som har været på kur med GH, udelukkende på GH og ikke andet, de steg voldsomt i styrke på ekstrem kort tid. Så GH må have en effekt, og hvis man så sammenligner de resultater med hvis GH ikke var der, så vil jeg tro at styrke fremgang vil være meget reduceret, og måske endda være negativ fremgang. Det er selvfølgelig ikke videnskabligt undersøgt det jeg referere til her, det skal jeg jo lige gøre opmærksom på.

Med hensyn til udskillesen af GH så er den størst i den dybe søvn, og nu er man godt nok i dyb søvn nogle gange imens man sover, men det er første gang man møder den dybe søvn når man sover. Den største udskillesen af GH, i løbet af hele døgnet, sker ca. 1-2 timer inde søvnen, det er ca. der hvor man støder på den dybe søvn første gang.

Casper

Link to comment
Share on other sites

Incognito>> Hvis det øger protein syntesen må det da nødvendigvis også øge muskelprotein syntesen. Mangel på GH vil resultere i tab af muskelmasse, og tilskud i GH (Fx bodybuildere der bruger vækst) øger deres muskelmasse. GH må givetvis være præstationsfremmende.

Faktum er at mangel på dyb søvn, vil give mangel på GH. Men ud fra nedenstående referencer må det konkluderes at hypofysen udskiller GH i løbet af hele dagen, men den største del vil blive frigivet i løbet af den dybe søvn eller "slow wave" søvnen.

Referencer:

http://www.888younger.com/ccabs/abs58.html

http://www.all-natural.com/sleep-hgh.html

Edited by Knowledge Finder
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share