Yassos 8oo som marathon træning


Den tunge
 Share

Recommended Posts

Kan nogen forklare mig fornuften i dette? Opskriften skulle være, at hvis man kan løbe 10 x 800m (med pauser imellem svarende til intervaltiden) skulle man kunne løbe et marathon på samme antal timer som tiden pr. 800 meter i minutter??

Jeg kan sagtens løbet 8 km på 37 minutter (i træk uden intervaller) - men jeg kan IKKE løbe et marathon på 3:42. Jeg skal være glad hvis jeg gennemfører på 4:15.

Er det mig der har misforstået Sasso - eller er Sasso bare forkert?

Sassos 800s

Link to comment
Share on other sites

Hvad ville du kunne løbe 10x800 meter på? Det er vel det, som er interessant i forbindelse med Bart Yasso's formel. Jeg tror såmænd ikke der er noget magisk ved Yasso 800, men det var tilsyneladende vist sig at hvis man f.eks. kan løbe 10x800 meter på 3.10 så kan man løbe en marathon på ca. 3.10.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan sagtens løbet 8 km på 37 minutter (i træk uden intervaller) - men jeg kan IKKE løbe et marathon på 3:42. Jeg skal være glad hvis jeg gennemfører på 4:15.

Hessels udlægning af formlen er rigtig. Imidlertid forudsætter Sassos B) formel endvidere, at man regelmæssigt løber mindst 2,5 time, hvor tempoet (heldigvis) er underordnet. Med dine konditionsmæssige forudsætninger kan du i teorien løbe marathon på omkring 3.35, men det hjælper jo ikke, hvis bevægeapparatet kun er konditioneret til at arbejde i 1 time eller mindre. Der er ingen vej uden om det langvarige og ofte sure slid på de lange ture.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Alt afhænger af øjnene der ser. Hvor hurtigt man kan løbe 800 m intervaller siger en hel del om max V02. Alt andet lige er en høj max V02 en fordel ved marathonløb. Sammenhængen mellem timer/minutter på marathon og minutter/sekunder på 10 x 800 m giver jeg ikke så meget for. Nu er sagen det, at jeg til 4 af mine marathons har fulgt et program, hvor der indgik 800 m intervaller en gang om ugen - dog kun 8 intervaller. Den tætteste sammenhæng kom i WCM for nogle få år siden:

8 x 800 m med et gennemsnit på 3.11 - lad os forudsætte lidt hastighedstab og sige 3.12 ved 10 intervaller.

Marathonresultat 3:32:47 - hvilket føltes som et godt løb. Jeg havde en basis med 9 x ture på mindst 2, 5 time inden løbet samt 3 halvmarathons i løbet af de sidste 3 måneder op til løbet, så det var ikke distancetræning, som jeg manglede.

For sjovs skyld nappede jeg lige 10 x 800 meter her til aften efter at have læst Hessels indlæg. Jeg var lidt træt i benene efter tung deadlift i går og er ikke i specielt god løbeform lige nu, men mit gennemsnit blev 3.26. Der er ingen mulig måde, hvorpå jeg kan løbe et marathon lige nu på 3t 26 minutter. Mere realistisk ville et bud på 4t 26 minutter være. So much for min tiltro til Yasso's formel!

Link to comment
Share on other sites

For sjovs skyld nappede jeg lige 10 x 800 meter her til aften efter at have læst Hessels indlæg. Jeg var lidt træt i benene efter tung deadlift i går og er ikke i specielt god løbeform lige nu, men mit gennemsnit blev 3.26. Der er ingen mulig måde, hvorpå jeg kan løbe et marathon lige nu på 3t 26 minutter. Mere realistisk ville et bud på 4t 26 minutter være. So much for min tiltro til Yasso's formel!
Jeg er da enig i at der kan være stor usikkerhed forbundet med formlen. Formlen bygger på impirisk materiale og derfor er der selvfølgelig en vis usikkerhed, men ofte er det en meget god indikation.
For sjovs skyld nappede jeg lige 10 x 800 meter

:santa2: For sjov skyld. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Bart begins running his Yasso 800s a couple of months before his goal marathon. The first week he does four. On each subsequent week, he adds one more until he reaches 10.
Det skal også bemærkes at han starter nogle måneder inden med at løbe 800 meter intervallerne.
The rest of the time, just do your normal marathon training, paying special attention to weekend long runs. Give yourself plenty of easy runs and maybe a day or two off during the week.

Endvidere skal det bemærkes at det ikke kun er nok at løbe 800 meter intervaller. Den tunge - > Det vil sige at du ikke bare kan nøjes med at træne efter MOLs løbeprogram og supplere med Yasso's 800 og forvente at formlen passer. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share