Vejrtrækningsteknik ved løb


meadow
 Share

Recommended Posts

Hej løbere...

Jeg har ikke de store forudsætninger inden for løbeteknik, - jeg sætter bare det ene ben foran det andet, men jeg har i lang tid syntes at mit højre ben trækker mere end det venstre. Mit højre ben er helt klart mest defineret, og det er her både knæ og skinneben driller mest. Og nu tror jeg så jeg har en idé om hvorfor det er sådan.

Jeg har læst (Running for Women af Claire Kowalchik), at man skal puste vejret ud skiftevis når højre og venstre fod sættes i jorden. Man bruger flest kræfter lige i det øjeblik man puster ud. Og hvis man så altid puster ud når højre fod sættes i, ja, så giver det jo mening at jeg synes at højre ben er mest belastet.

Hvordan lærer man at kontrollere sit åndedræt? Kowalchik foreslår 3:2* ved roligt løb, og 2:1, når man løber hurtigt. Jeg har prøvet de sidste par løbeture, men jeg synes det er svært. Udåndingen bliver lidt forceret.

Men man skal måske bare øve sig og have tålmodighed? Hvad gør I? Synspunkter, erfaringer, gode råd, og/eller litteraturhenvisninger er meget velkomne!

*Vejrtrækning 3:2

Venstre fod i – indånding

Højre fod i – indånding

Venstre fod i – indånding

Højre fod i – udånding

Venstre fod i – udånding

Højre fod i – indånding

Venstre fod i – indånding

Højre fod i – indånding

Venste fod i – udånding

Højre fod i – udånding

Link to comment
Share on other sites

Peak Performance havde for nogen tid siden en artikel om vejrtrækningsteknik. Jeg skal se, om jeg kan finde det pågældende nummer, men som jeg husker det, var konklusionerne noget i denne retning:

Ja, der er en tendens til, at verdensklasseløbere trækker vejret som beskrevet af CK.

Nej, man skal ikke forsøge at efterligne det - dels er det akavet og dels har de fleste af os ikke samme lungemembranoverflade som en verdensklasseløber.

PK tillod sig en mere generel konklusion: Man skal være meget forsigtig med at rette på de ubevidste elementer i sit løb - åndedræt, skridtlængde, skridtfrekvens etc.

Erfaringer? Nej, ikke personlige - jeg har altid ladet 2 og 5 være lige i min løbeteknik og i stedet arbejdet med træning af styrke, smidighed som supplement til km-erne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev rådet til 2:1 for mange år siden. En af vennerne fortalte, at sådan gjorde man, hvis der skulle fart på. Det har der været siden. Jeg husker ingen problemer med tilvænning. Heller ikke som typisk sæsonløber.

Du skal bare lave to halve sug og et kraftigt pust. Gør det konsekvent. Lige plusdselig kan du ikke huske at du har trukket vejret anderledes.

Jeg løber oftest med høj intensitet, og det virker godt for mig, selv om jeg er motionist.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu aldrig hørt om specielle indåndningsteknikker. I de mere end 10 år jeg har løbet, -løbet sammen med andre løbere, - har vi aldrig spekuleret på vejrtrækningen. Det mener jeg heller ikke man bør. Vejrtrækingen er noget som bør komme helt af sig selv, - ikke noget man skal spekulere på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share