Chromtilskud


Dines
 Share

Recommended Posts

Jeg er ved at skrive et projekt om Chrom og dets biologiske rolle i kroppen, og derfor har jeg støvsuget tidsskrifter og nettet for interessant litteratur, og synes faktisk at jeg har fundet nogle ret interessante resultater:

Chrom øger effekten af insulin receptoren. Dvs forbedret insulin følsomhed (modsat diabetes)

Chrom picolinate, som er et udbredt kosttilskud, har i flere studier vist at kunne forsage DNA skader, så det vil jeg anbefale folk at undgå.

Chrom har ingen positiv effekt som kosttilskud medmindre man er i underskud af det.

Chrom bliver udskilt med urinen efter et insulin boost. Visse former for diabetes skyldes chrom mangel.

(Jeg har omformuleret den del om chrom picolinate pga. diskussionen med Antaeus.)

Edited by Dines
Link to comment
Share on other sites

Chrom piccolinate, som er et udbredt kosttilskud, er røv usundt og giftigt. Undgå det!!!
Det er da den værste omgang vrøvl - du må have sorteret groft i litteraturen.

Nogen bekymringer skyldes bl.a. dette:"While studies have found DNA fragmentation (clastogenic effects) by chromium picolinate, anecdotal reports of high-dose chromium picolinate toxicity are few and ambiguous"

Tjek review af Andersson RA eller Institute of Medicine's officielle "Dietary Reference Intakes" for chromium (findes gratis på nettet). Her vil du se at det anses som fuldstændigt ufarligt.

Link to comment
Share on other sites

Her er en blandt mange artikler der beskriver de skadelige virkninger af chrom picolinate:

Vincent, J. B.; Woski, A. S., The nutritional supplement Chromium(III) tris(picolinate) Cleaves DNA, Chem. Res. Toxicol. 12, 483-487 (1999)

Mener du denne Andersson artikel:

Anderson, R. A., Chromium and parental nutrition. Nutrition, 11, 83-86 (1995)

Den kommer da ikke ind på problematikken om picolinate.

chrom picolinate er ikke uden gode sider, det er et kompleks, der giver en forholdsvis god optagelse af chrom, men prøv at lave en søgning under picolinate, det er altså ikke et harmløst stof.

Link to comment
Share on other sites

Et lille citat fra Institute of Medicine:

"several studies suggest that chromium III picolinate and tri picolinate may cause DNA damage through the generation of hydroxyl radicals."

Men ellers tak for referencen, der stod et par ting jeg ikke vidste. Jeg er stadig igang med rapporten, så ekstra litteratur er altid rart. ;)

Institute of Medicine

Link to comment
Share on other sites

De studier du her beskriver viser ikke at chrom er "røv usundt og giftigt. Undgå det"

Der er studier som viser at man kan have visse betænkeligheder ved at indtage dette, men det er bestemt ikke det samme som du skriver - som altid må det anbefales at læse artikler hvor der er foretaget en samlet vurdering af sikkerheden - har forfatteren gjort sit arbejde ordenligt er dette som regel klart at foretrække - har man meget tid (som fx. til en opgave bør man læse de enkelte studier suppleret med systematiske reviews eller meta-analyser). Mange reviews konkluderer at det er fuldstændigt sikkert, mens andre mener der evt. kan være problemer og at man bør benytte en anden chrom form.

Chrom piccolinate er godkendt som GRAS (Generally Recognized as Safe) i USA. Denne godkendelse gives kun ved en grundig gennemgang af data og er et særdeles eftertragtet sikkerhedsstempel i USA.

Udover DRI er der andre artikler som beskriver sikkerheden af C. piccolinate. Her er et par af dem:

chrom piccolinate safety

Vincent

Anderson 1997

Hvilket studie læser du ?

Hmmmm nu kom jeg alligevel til at bruge en del tid på dette - håber du kan bruge noget af det.

Link to comment
Share on other sites

Ok måske var jeg for hurtig og grov i min udtalelse ang. chrom pic, men efter at have læst en del artikler der fandt skadevirkninger ved stoffet (henvisninger bl.a. i institute of medicine linket i tidligere indlæg) synes jeg det er ret betænkeligt at det sælges som et revolutionerende og sundt kosttilskud. Og det er helt sikkert et kosttilskud jeg vil undgå.

Mht rapporten, så er fokus på chroms biologiske funktion bla. gennem chromodulin, der er proteinet, der medierer effekten på insulin receptoren, forskellige komplekser til brug i kosttilskud er bare lidt ekstra info. Projektet er i faget biouorganisk kemi på DTU. Jeg læser til kemi ingeniør btw.

Link to comment
Share on other sites

De negative studier er typisk in vitro studier eller efter forholdsvis høje i.v. doser givet til forsøgsdyr. Det at det er godkendt som GRAS gør at jeg ikke vil have nogle betænkeligheder ved at indtage det, hvilket jeg evt. ville overveje hvis jeg havde type 2 diabetes. En udmærket gennemgang står beskrevet i denne gennemgang, som jeg tidl. har refereret til:

safety

Konklusionen er følgende:

Additional studies on in vitro cytotoxicity and genotoxicity of chromium tripicolinate have been published since preparation of a safety assessment document for this food supplement that concluded chromium tripicolinate was GRAS under its intended conditions of use. A review of these new studies show increases in genetic changes in vitro as noted previously. However, new studies conducted by the NTP confirm the absence of in vivo effects in mammalian test systems reported in the GRAS review document, and also do not show increases in mutations in the standardized Ames bacterial mutation test system. The relatively high doses used in the in vitro tests relative to the amounts ingested by humans, and the low degree of absorption from the diet, show that these in vitro test systems have no relevance to determination of human safety. The consistent lack of adverse toxicological or genetic effects in vivo supports the GRAS determination reviewed and agreed to by the GRAS panel convened in July 2002 (ENVIRON 2002).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest PlayboY

Well, ifølge min overbevisning er 3-gyldigt chromium også noget man bør holde sig langt fra.. Så engang en film med Julia Roberts baseret på en autentisk historie, hvor hun får lukket en kemisk fabrik ned, da de havde ledt 3 gyldigt chromium ud i drikkevandet, og en stor del af beboerne i området omkring havde grundet det fået forskellige underlige lidelser og sygdomme.. Det er fandme langt ude.. Så nej tak for mit vedkommende..

Link to comment
Share on other sites

Well, ifølge min overbevisning er 3-gyldigt chromium også noget man bør holde sig langt fra.. Så engang en film med Julia Roberts baseret på en autentisk historie, hvor hun får lukket en kemisk fabrik ned, da de havde ledt 3 gyldigt chromium ud i drikkevandet, og en stor del af beboerne i området omkring havde grundet det fået forskellige underlige lidelser og sygdomme.. Det er fandme langt ude.. Så nej tak for mit vedkommende..

Erin Brockovich

/Søren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share