Spinning og styrketræning


Stulle
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg ved at værte godt træt at mine spagettiarme og mit fuglebryst!

Hvad med dine tændstikkeben? :tongue:

Hvis du ikke vil bruge mere end en halv time per gang, skal du satse på basis øvelserne. Se dette program. Hvis du ikke ønsker at træne ben, kan du skifte squat ud med dødløft, og så evt. fjerne eller erstatte rygstrækninger med en anden øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Et godt program vil jeg ikke lige give dig - men jeg vil godt give dig nogle andre svar :)

1.Det er mest optimalt ikke at styrketræne og spinne de samme dage

2.Skal du endelig gøre det samme dag, og i forlængelse af hinanden, så lave styrketræningen først

3. Du snyder dig selv ved ikke at træne ben. Spinning er ikke styrketræning

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg give arne ret...

Cykelryttere benytter det kneb, at de træner cardio lige efter styrketræning, for dered at begrænse muskelvæksten, mens styrken og musklernes neurale tilpasning bliver forbedret.

Derfor er det en dårlig ide at træne spinning og styrke samme dag hvis man netop vil opnå muskelvækst. HVIs du er så meget siv som du giver indtryk af, kan du da med fordel bytte en eller måske endda to af spinningtimerne ud med styrketræning, med mindre der er noget fedt der skal væk?

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle jeres gode råd.

Er konklusionen:

Det kan ikke betale sig at styrketræne samme dag som spinning hvis målet er øget muskelmasse

???

Jeg har ingen planer om at droppe nogen af spinningtimerne (jeg vil aldrig komme afsted til styrketræning) - så vilkårene er max 1/2 timer før, under :w00t: eller efter spinning.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Er konklusionen:

Det kan ikke betale sig at styrketræne samme dag som spinning hvis målet er øget muskelmasse

Ja, i teorien ;)

For mit eget vedkommende, så har jeg dog ikke den store succes med at begrænse vækst i muskelmasse selv om jeg spinner efter styrketræning. Mine lår er ved at være for fede til mine Dieseljeans :thumb_down:

Ziggymund

Link to comment
Share on other sites

For mit eget vedkommende, så har jeg dog ikke den store succes med at begrænse vækst i muskelmasse selv om jeg spinner efter styrketræning. Mine lår er ved at være for fede til mine Dieseljeans :thumb_down:

Men hvordan havde det set ud uden spinning? ;)

Der vil vel altid være en smule hypertrofi, selvom man spinner lige bagefter...

Prøv at holde op med at spinne, bare i en 14 dages periode :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er konklusionen:

Det kan ikke betale sig at styrketræne samme dag som spinning hvis målet er øget muskelmasse

Ja, i teorien ;)

For mit eget vedkommende, så har jeg dog ikke den store succes med at begrænse vækst i muskelmasse selv om jeg spinner efter styrketræning. Mine lår er ved at være for fede til mine Dieseljeans :thumb_down:

Ziggymund

What, er der virkelig nogen som kan passe diesel jeans? De er jo lavet til narkomaner :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, nu kan jeg ikke lige hitte nogen referencer på det, men det lader da til at være den gængse opfattelse her på MOL, at cardio umiddelbart efter styrketræning formindsker hypertrofi, mens der ikke vil være større formindskelse i den neurale tilpasning, som jeg forstår er musklens evne til at udføre en præstation så økonomisk som muligt, altså bedst koordineret

Ret mig hvis jeg er galt på den :)

Link to comment
Share on other sites

Fra HCK's hjemmeside:

Med ovenstående i tankerne er det altså vigtigt for cykelryttere at træne tung styrketræning 3-6 gentagelser med maksimal belastning for at forbedre sin kraftudvikling (Rate of Force Development). Man behøver ikke at være nervøs for at blive en kæmpe bodybuilder selvom man træner tung styrketræning fordi den efterfølgende cykeltræning vil betyde at muskelfibersammensætning går mere mod type I, som er de "tynde" men udholdende muskelfibre.

Godt så, så er jeg med så langt, at det er muskelfibertypen der stimuleres, og da type I fibre er tyndere end IIa, vil musklen ikke blive så stor som hvis man træner styrketræning alene

Cardiovascular and muscular adaptations to combined endurance and strength training in elderly women.

Link to comment
Share on other sites

OK det lyder vel egentlig ikke så tosset, når mængden af udholdenhedstræning overstiger mængden af styrketræning, men der er jo ikke noget i vejen for (med henvisning til at der sjældent (aldrig) sker en konvertering af type I til II, eller vice versa) at begge træningsformer vil have en effekt - altså både udholdenhed og øget muskelmasse.

Men jeg vil gerne lige tjekke literaturen!

Sander

P.S.Hvem er ham der Karlsevne - er der noget jeg er gået glip af? (....altså i din log)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har forstået det, så tror jeg du skal have fingrene i Morten Bennekous speciale, der må være en teoridel der omhandler emnet, for empirien går ud på at sammenholde udviklingen hos 2 grupper af udholdenhedsatleter, hvor den ene cykler + styrketræner og den anden kun cykler. Konk. var at den styrketrænende gruppe fik den største fremgang i udholdenheden.

Ziggymund :bike:

:santa2::thumb_down:

Link to comment
Share on other sites

What, er der virkelig nogen som kan passe diesel jeans? De er jo lavet til narkomaner 

Havde du ventet at blive quotet for den cilius :blink: For så kender jeg 1 del narkomaner :santa2:

Jeg træner cardio 3 gange om ugen, og synes ikke det har haft nogen dårlig effekt på min styrketræning, men er det ikke 1 bedømmelses sag?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg træner cardio 3 gange om ugen, og synes ikke det har haft nogen dårlig effekt på min styrketræning, men er det ikke 1 bedømmelses sag?

Nu ved du jo ikke hvordan din udvikling ville havet været hvis du ikke kørte spinning - eller ikke havde styrketrænet. Der er ikke tvivl om at den ene træningsform har indflydelse på udbyttet af den anden. Det der stadig ikke er undersøgt til bunds (kan det næppe nogen sinde blive) er precist hvad/hvordan og hvormeget.

Så linder, undskyld mit direkte sprogbrug - dit indlæg rummer ingen nyttig information.

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

[så linder, undskyld mit direkte sprogbrug - dit indlæg rummer ingen nyttig information.

Kære Arne!

Havde du en dårlig dag da du skrev dette indlæg ? Selvom folk ofte kommer med indlæg uden "nyttig information", så bør der også være plads til dette. Når der er plads til, eksempelvis, "Jeg-er-bange-for-at-min-måske-kommende-kæreste-ser-min-stive-tissemand-i-svømmehallen"-indlæg, så skal der også være plads til linder´s indlæg, ikke ? ;)

God weekend! :bigsmile:

Morten

Link to comment
Share on other sites

[så linder, undskyld mit direkte sprogbrug - dit indlæg rummer ingen nyttig information.

Kære Arne!

Havde du en dårlig dag da du skrev dette indlæg ? Selvom folk ofte kommer med indlæg uden "nyttig information", så bør der også være plads til dette. Når der er plads til, eksempelvis, "Jeg-er-bange-for-at-min-måske-kommende-kæreste-ser-min-stive-tissemand-i-svømmehallen"-indlæg, så skal der også være plads til linder´s indlæg, ikke ? ;)

God weekend! :bigsmile:

Morten

Jeg havde nok en dag hvor jeg var kontant, herqf den sidste linje i indlæget - men jeg har ikke direkte fortrudt det. Det jeg reagere på er, når folk skriver indlæg som nærmest føre diskussionen bagud. Folk må starte de tråde de vil - også om størelsen på deres organ - det bliver så behandlet der efter - men jeg synes ikke der er grund til at skrive indlæg i igangværende tråde, hvis man intet nyt har at bidrage med. Det skaber støj og kan skjule den gode information der kan være i diskussioner. Det har jeg skrevet før, og det skrev jeg så her igen. Det er ikke for at slå nogen i ansigtet jeg skriver det - og man er da velkommen til at trække på skulderen af det og tænke hvad man vil. B)

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg selvfølgelig godt forstå. Mit indlæg drejede sig bare om dit tonefald, idet vi har haft rigelige mængder ala Jørgen Storms indlæg (ikke fordi jeg sammenligner dig med JS, men han havde en for kontant mening til alle).

Anyway..jeg skulle bare høre om nogen havde trådt en vis Hr Arne over tæerne dén dag :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så linder, undskyld mit direkte sprogbrug - dit indlæg rummer ingen nyttig information.

Hvor er det lige der er noget galt med tonefaldet i Arnes indlæg, Morten28 :unsure:

Tværtimod synes jeg Arne rammer helt plet med sin kritik. Indlægget Arne kritiserer er tydeligvis skrevet enten for bare at sige noget eller også er det en smutter. Det er i hvert fald ikke skrevet fordi afsenderen havde noget væsentligt på sinde. Og sammenligningen med JS er selvfølgelig helt ude i skoven, prøv evt. søgefunktionen.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Ziggymund:

Vi kan selvfølgelig diskutere til verdens ende omkring vores mening om tonefald og ord-sammensætninger i det hele taget. Uanset hvad, så var Arnes´s sætning bare ikke hvad man venter af ham og det var det jeg bemærkede overfor ham.

Det er selvfølgelig rart at du forsvarer Arne, men lad nu diskussionen ligge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share