SEAL træningsprogram


Hr.Kirchebrandt
 Share

Recommended Posts

Efter flere opfordringer (og fordi det er jul :xmas: )har jeg skrevet de første 5 uger (ud af 30 uger) ind til jeres frie afbenyttelse. Programmet omfatter kropsvægtøvelser, svømning og løbetræning.

Programmet er taget fra NAVY SEALS workout guide, ISBN 0-688-15862-5.

Eventuelle spørgsmål kan stilles med velbehag til undertegnede.

Nu er der ingen undskyldning for at smide hvalpefedtet ... :w00t:

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

SEAL.doc

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Ikke det bedste program hvis man vil have en god krop. Samtidig er sådanne træningskurser ofte forbundet med dårlig ernæring og for lidt søvn (SEALs er med sikkerhed)

Personligt mistede jeg en del muskelmasse, og tillagde mig mere fedt, i den periode jeg var i militæret. Min kondi og min evne til at løbe blev dog forbedret.

Militærets træning er god for dem der er i kageform, men dem som har opbygget bare en smule masse vil det udseendesmæssigt betyde en tilbagegang.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Ikke det bedste program hvis man vil have en god krop. Samtidig er sådanne træningskurser ofte forbundet med dårlig ernæring og for lidt søvn (SEALs er med sikkerhed)
Hvad mener du med "god krop"?
Samtidig er sådanne træningskurser ofte forbundet med dårlig ernæring og for lidt søvn (SEALs er med sikkerhed)

Hehe ja, de kommer nok på en hård prøve. :lol: MEN det er nu engang ikke indkluderet i programmet, at man skal leve af rationer i felt-lignende omgivelser. Selvfølgelig skal man sørge for en god nattesøvn og et optimalt kalorieindtag præcis som ved anden træning.

Da jeg selv trænede programmet (minus svømningen) var det kombineret med styrketræning, og jeg oplevede en god konstant fremgang (vægtforøgelse + muskelmasse).

Resultatet af dette program var, at jeg blev en naziørn til klare syretræning. Da jeg kom hjem fra Jugo klarede jeg den fysiske prøve for stampersonel og 3200 meter på en coopers uden det mindste besvær.

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Da jeg selv trænede programmet (minus svømningen) var det kombineret med styrketræning, og jeg oplevede en god konstant fremgang (vægtforøgelse + muskelmasse).

Vil det sige at du både lavede den fysiske SEAL, og trænede med vægte? Og i så tilfælde, hvordan trænede du med vægte?

Link to comment
Share on other sites

Vil det sige at du både lavede den fysiske SEAL, og trænede med vægte?

Jep - når man sidder på en bjergtop som terminaloperatør, så har man massere af tid. Jeg lå SEAL træningen i starten af mit styrketræningsprogram, og løbetrænede de andre dage.

Så vidt jeg husker, så var det skulderpres, curls, bænkpres og dombell rows jeg tænede udover SEAL'en. Jeg vidste ikke specielt meget om styrketræning dengang, og holdte mig stort set til øvelserne i SEAL bogen. Der er også et afsnit om vægttræning, nemlig.

"Træningslokalet" var inde bag i en FAB (container) - der var sgu ikke noget fint over det - men dæ virkede! B)

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest Voravong

Hiver lige en gammel tråd frem. Jeg har lige købt et gammelt husmandssted med tilhørende staldbygning, hvor der naturligvis skal indrettes træningslokale... :devil:

Men det er pengene bare ikke til lige nu, så jeg havde tænkt mig at prøve seal-træningen af. I hvert fald løbe og styrke-delen.

Men jeg er i tvivl om hvad der menes med pull-ups?

Er det med over eller underhåndsgreb. Eller er det med håndfladerne vendende mod hinanden, altså lige som en closgrip, blot med hænderne forskudt således at den ene hånd vil være tættere på kroppen end den anden?

Håber der er nogle der enten kan besvare spørgsmålet eller endnu bedre - har et link til en side med fiiiiine billeder! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Hr.Kirchebrandt-> Da du kørte programmet var langt nåede du i det? Var du helt oppe og køre; 20x20 push-ups; 25x25 sit-ups; 5x12 pull-ups; 20x15 dips?

Og hvis bekræftende :blink: hvordan var dét? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Ville mene, at man bør supplere et sådant program med i hvert fald tunge dødløft/squats og tunge bænkpres. Så er man til gengæld sikkert også godt dækket ind.

Tjaaa...det ved jeg nu ikke om man SKAL. Det vil helt sikkert gavne, men prøv at læs dette interessante citat fra den norske idrætsfysiolog Stephen Seiler:

Learning from the Paralympians

Now having said all of that, here is a thought question for you. Watch an elite marathoner run across the finish line. He or she raises toothpick size arms into the air in victory and jogs off on those skinny but brilliant legs. No excess muscle there. Just the right amount to get the job done.

Now take a look at another marathon race, this time the wheelchair race for para-athletes. The winner rolls across the line with a final push of the arms, raises them in victory and you are caught staring at one impressively muscular set of pythons! Is this the marathon or the bench press? What gives? For the wheelchair endurance athlete, muscle mass is an important part of the package. The reason for this apparent contradiction in everything I have said goes back to the HEART.

The wheelchair racer is depending on a much smaller total volume of muscle to do the work of the marathon race. The total volume of muscle is small enough that the heart is no longer the limiting factor! So, in this situation, gaining muscle mass in combination with endurance training results in a more powerful endurance engine. In fact, these unique conditions may result in a greater hypertrophic response to endurance training independent of supplemental strength training in a weight-room

I relation til dét, så kunne det rent faktisk være, at man kunne vokse ganske betragteligt i overkroppen, på seal-træningen. Særligt fordi éns aerobe kapacitet øges med løbetræningen. Selvfølgelig vil det samme, ikke være tilfældet for benene. Ved løb, er det uden tvivl muskelmasse, og ikke den aerobe kapacitet, der er den begrænsende faktor.

Du kan læse hele artiklen hér.

Edited by Voravong
Link to comment
Share on other sites

Akademisk navlepilleri! ;)

Det er der ingen der har gjort indtil videre, med mindre de har været helt utrænede. På et tidspunkt skal der mere vægt til. Nogen gange skal man ikke blive helt blind for realiteterne, på baggrund af diverse obskure referencer. Desuden snakede jeg lige så meget om styrke.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

uh, en gammel tråd vækket til live :)

Men jeg er i tvivl om hvad der menes med pull-ups?
Det er alm. overhånds chin-ups.
Hr.Kirchebrandt-> Da du kørte programmet var langt nåede du i det? Var du helt oppe og køre; 20x20 push-ups; 25x25 sit-ups; 5x12 pull-ups; 20x15 dips?

Og hvis bekræftende  hvordan var dét? 

Nej, kom aldrig så langt mht. pull-ups. Kan huske, at de var min store svaghed. Uden at være sikker så mener jeg, at jeg kom til uge 4 i skema II.

Træningen var enorm hård - især løbetræningen, og man var helt pumpet efter træning. Det gode var, at jeg fik en utrolig godt kondi og blev væsentlig bedre til at bruge en masse kræfter over relativt lang tid.

Hr. Kirchebrandt << Dælme godt løbet på en coopertest

Ja, det gav godt.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Akademisk navlepilleri!  ;)

Hvorledes dét?

Det er der ingen der har gjort indtil videre, med mindre de har været helt utrænede. På et tidspunkt skal der mere vægt til.
Mener du med - "inden der har gjort" - at de dermed ikke har øget muskelmassen i overkroppen på et sådan program. I bekræftende fald, så er jeg ikke enig. Jeg synes nogle af de Seal-banditter ser temmelig muskuløse ud. I hvert fald gælder det efter min mening nedenstående gut...
Nogen gange skal man ikke blive helt blind for realiteterne, på baggrund af diverse obskure referencer. Desuden snakede jeg lige så meget om styrke.

Fair nok - men det betyder vel ikke at man skal være blind for al nytænkning, bare fordi man umiddelbart ikke forstår det... :angry:

post-8-1083794229.jpg

Edited by Voravong
Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Men jeg er i tvivl om hvad der menes med pull-ups?

Det er alm. overhånds chin-ups.

Er du sikker på, at det er overhånd. I uge 15 øges det til 5x12 pull-ups (chin-ups), 3 gange om ugen. Det er dæleme mange chin-ups med overhåndsgreb.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på, at det er overhånd. I uge 15 øges det til 5x12 pull-ups (chin-ups), 3 gange om ugen. Det er dæleme mange chin-ups med overhåndsgreb.

Ja, helt sikker. I bogen skrive de, at så snart man kan udføre overhånds-chins, så bør man udelukkende benytte dem.

Nu skal du heller ikke regne med at kunne følge programmets progression til punkt og prikke, jeg brugte op til flere uger på at gennemføre programmets "enkelt uger".

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Ja, helt sikker. I bogen skrive de, at så snart man kan udføre overhånds-chins, så bør man udelukkende benytte dem.

Ok - takker...

Nu skal du heller ikke regne med at kunne følge programmets progression til punkt og prikke, jeg brugte op til flere uger på at gennemføre programmets "enkelt uger".
Det ser også nasty ud. :)
kan vi ikke få resten af programmet ?  :)

I tråden med træningsprogrammer ligger programmet op til uge 15.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share