Julefrokost problematikken..


JessPedersen
 Share

Recommended Posts

Ja jeg vidste ikke helt, hvor jeg skulle placere denne tråd, så det blev altså her i "vægttab".

Jeg står overfor det problem, at jeg skal til julefrokost de næste 2 uger - ca 4 gange. Rimeligt heftigt, men de fleste af dem er næsten frivillig tvang. arbejde etc.

Det ender jo garanteret også med, at man får lidt alkohol indenbors, men hvad er egentligt det bedste man kan gøre dagen derpå og efter?

Lige nu træner jeg seriøst efter masse, hvilket ikke er en særlig heldig kombination med julefrokoster.

Men er der nogen som har nogle gode råd, til hvad man evt. kan spise inden man går igang med at drikke? Evt. når man kommer hjem fra byen og er godt smadret og dagen derpå, så det ikke ødelægger træningen totalt?!

Jeg tvivler på jeg er den eneste i denne lidt "uheldige" situation, så lad os høre nogle super gode råd :) :)

Link to comment
Share on other sites

Suverænt link - nyd specielt at der stod tømmermænd skrumper hjernen lidtSkræmmende, ik?

Jeg er i samme situation med diæt, og jeg har regnet lidt på det. Der er 812,5 kj i en ½ L øl.

Med det i mente kan det godt lade sig gøre at være til julefrokost uden at ødelægge hele diæten. Hvis man drikker en øl til maden, skal man bare undvære 156,5 g brunede kartofler.

Link to comment
Share on other sites

JessPedersen:

Emnet har overraskende nok været oppe at vende før....

Prøv at kigge her! :4signme:

(Søgningen er begrænset til emner indeholdende "alkohol" i overskriften)

Stubbe:

Udemærket link, men det forekommer mig lidt spøjst, at kun 60% føler utilpashed, mens 66% har hovedpine. Det betyder at visse personer (6%) rent faktisk nyder en hovedpine og ikke føler utilpashed?! :beatup:

SYMPTOM

Hovedpine

66 %

Utilpashed

60 %

Diarré

36 %

Nedsat appetit

21 %

Rysten, skælven

20 %

Træthed

20 %

Kvalme

9 %

Link to comment
Share on other sites

Lige nu træner jeg seriøst efter masse, hvilket ikke er en særlig heldig kombination med julefrokoster."en dags træning vil fx være spildt, hvis du om aftenen drikker dig en ordentlig kæp i øret."
Det er nu ikke sandt. Det kan være svært at cutte i juleperioden, men det ekstra energi indtag skulle være grundlag for noget seriøs masse.

Med hensyn til alohol så er der her er et indlæg som jeg skrev på Getbig.dk

Pjat! Vås! Nonsens!

Det mest skadelige (for træningen) ved druk, er den måden hvorpå det påvirker resten af din kostplan og din evne til at præstere dagen efter. Der er normalt 4 faldgruber.

1) En sædvanlig druk aften består som regel i, at man mødes efter aftensmaden og drikker bajer resten af aftenen. Man glemmer her oftest den mængde protein man bør indtage.

2)  Den eneste form for protein (ud over den minimale mængde der er i øl) man får, er sædvanligvis fra den pizza/burger man æder inden man går hjem kl. sent. En sikker måde på at få det til at sætte sig direkte på ribbenene.

3)  Dagen efter kommer så tømmermændene, og man kommer ikke op og træne, som man ellers havde planlagt.

4) Man ondt af det med sig selv og kompenserer med cola, fritter og burger.

Kan du komme over de fire problemer, så rammer en drukaften faktisk ikke så hårdt.

Her er mine råd til hvad du kan gøre:

1) Medbring en protein- shake/bar sammen med din pose bajere.

2) Spis hver 3. time (19.00 Aftensmad, 22.00 shake, 01.00 Burger uden mayo, 04.00 Godnat-shake). Øl indtages i rigelige mængder i mellemtiden ;)

3) Stil vækkeuret 1 ½ time før du skal op.

4) Drik en shake når uret ringer og gå i seng igen (Er kanon mod tømmermænd)

5) Skal du have fritter dagen derpå så lave dem selv i ovnen. De feder mindre.

6) Kan man være en konge om natten, kan man også være en prins om dagen. Kom op og træn!

SaintPauli

P.s. Der er sikkert en masse purister, der vil give mig et verbalt møgfald, for hvad jeg har skrevet her. Ikke desto mindre virker det. Tro mig jeg har prøvet det…

Håber det kan bruges...

God fest... :pint:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

P.s. Der er endnu en faldgrube som jeg ikke har beskrevet her: Kvinder. Social omgang med dem kan føre til at man ikke får noget at spise i flere timer. Man ender ikke i sin egen seng og, man må lægge sig til at sove på tom mave, efter længervarende fysisk aktivitet. :santa2:

Link to comment
Share on other sites

S Pauli:

Det er nu ikke sandt. Det kan være svært at cutte i juleperioden, men det ekstra energi indtag skulle være grundlag for noget seriøs masse.
Du har en forenklet tankegang, hvis du tror at det eneste alkohol bidrager med er lidt ekstra kalorier.
Stil vækkeuret 1 ½ time før du skal op.

Det mener du ikke, vel? :blink:

Drik en shake når uret ringer og gå i seng igen (Er kanon mod tømmermænd)
Du har sikkert ret, hvis din shake består af pulveriserede panodiler i skummetmælk.
Kan man være en konge om natten, kan man også være en prins om dagen. Kom op og træn!

Én dag fra eller til er ikke afgørende, men træner man kun med 50% af sin formåen bliver resultaterne også derefter.

Jeg har flere gange trænet "dagen derpå", endda med en udemærket indsats, men er man totalt smadret vil jeg anbefale at man bliver hjemme og i stedet træner den efterfølgende dag.

Link to comment
Share on other sites

Du har en forenklet tankegang, hvis du tror at det eneste alkohol bidrager med er lidt ekstra kalorier.
Det var nu julemaden jeg tænkte på :xmas:
Stil vækkeuret 1 ½ time før du skal op.

Det mener du ikke, vel?

Jo jeg mener det jeg skriver.

Drik en shake når uret ringer og gå i seng igen (Er kanon mod tømmermænd)

Du har sikkert ret, hvis din shake består af pulveriserede panodiler i skummetmælk.

Min består af proteinpulver og vand/mælk

Kan man være en konge om natten, kan man også være en prins om dagen. Kom op og træn!

Én dag fra eller til er ikke afgørende, men træner man kun med 50% af sin formåen bliver resultaterne også derefter.

Jeg har flere gange trænet "dagen derpå", endda med en udemærket indsats, men er man totalt smadret vil jeg anbefale at man bliver hjemme og i stedet træner den efterfølgende dag.

Hvis du nu husker at spise løbende om aftenen og husker din nat- og morgenshake, så vil du opdage at tømmermændene ikke er så slemme. Hvad med at prøve det næste gang du går i byen? Du kan så derefter skrive tilbage om det virker eler ej.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

SaintPauli:

Jeg spiser ALTID inden jeg går i seng - bytur eller ej. Det som uden sammenligning virker bedst for mig er at undgå, at blive dehydreret, dvs. hvis jeg kan komme til det drikker jeg masser af vand - både før, under og efter om jeg så må sige. Desuden trækker folk ofte lidt på smilebåndet, fordi jeg efterhånden er rimelig konsekvent med at medbringe en liter skummetmælk - denne nydes dog inden løjerne for alvor starter.

I øvrigt drikker jeg kun sjældent, så jeg ikke kan stå på benene. Ofte er der kun tale om moderate mængder og det sker endda, at jeg er totalt tørlagt i løbet af en aften. Når det kommer til druk benytter jeg gerne kvalitets-/kvantitetsprincippet om man vil, altså, kun ved særlige lejligheder går jeg virkelig til makronerne, resten af tiden prøver jeg at holde mig i skindet.

Link to comment
Share on other sites

Desuden trækker folk ofte lidt på smilebåndet, fordi jeg efterhånden er rimelig konsekvent med at medbringe en liter skummetmælk - denne nydes dog inden løjerne for alvor starter

Jeg medbringer altid selv en shake sammen med mine øl :)

Det lyder til at du har et meget fornuftigt forhold til tingene. Jeg syntes dog stadig at du skal prøve mit råd næste gang du slår dig løs. :xmas:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja vi kender jo alle problematiken angående julefrokoster og diæter..

- Man kan jo tænke sig om hvad man putter på tallerkenen, fyld godt med proteinrigt mad på i stedet for at klaske en masse kulhydrat og fedt på, det vil kun gavne dig selv? og desuden kan man godt få en lækker julefrokost på diæt, husk jeg sagde ikke man ikke måtte tage på :unsure:

- Det andet er så alkoholen lad mig sige det på denne måde i kan gøre så meget i vil mod tømmermænd og gøre så meget i vil for at gavne jeres træning, Alkohol nedsætter protein syntesen op til 24 timer efter indtagelse, så kan i jo tænke lidt over den?

Men dermed må man stille sig selv de svære spørgsmål skal jeg eller skal jeg ikke, jeg ville nok drikke 2 ud af 4 eller gøre det kun den ene weekend imod begge?..

Livet skal jo heller ikke blive surt og selv om man er på diæt kan man sagtens leve godt..

Fx her i weekenden har jeg nok ædt 5000kcal i 3 dages efterhånden, imod min dagligt 2000+kcal på min diæt.. for den ene grundt at booste mit stofskifte op og forhøje diverse gavnlige niveauer i min krop med hensyn til træning.. der kom selvfølgelig en lang løbe tur bagefter og ellers en aktiv dag, skal på ingen måde dovne mig på 5000kcal!

Link to comment
Share on other sites

Det andet er så alkoholen lad mig sige det på denne måde i kan gøre så meget i vil mod tømmermænd og gøre så meget i vil for at gavne jeres træning, Alkohol nedsætter protein syntesen op til 24 timer efter indtagelse, så kan i jo tænke lidt over den?

Det er sgu nok derfor jeg så ALDRIG har DOMS (andre steder end hovedet) dagen efter hvis jeg har været i byen, Fredag var vi i byen og jeg havde et moderat alkoholindtag - men samtidig havde jeg kørt en rigtig nasty bentræning (som pr. defination lægger mig ned i 2-3 dage) - har intet kunne mærke....det er spøjst.

Men ok, jeg tager nu de her julefester med ophøjet ro - er så heller ikke på diæt, men "bulker" op for tiden - så jeg tager nu kalorierne ind med kyshånd - det betyder ikke så meget....og man skal også tillade sig at have det sjovt, og man kan nok hurtigt stirre sig blind overfor alkohol'ens skadelige virkning på træning - sålænge det ikke er noget der sker hver dag - så skidt da med det.

Link to comment
Share on other sites

Men ok, jeg tager nu de her julefester med ophøjet ro - er så heller ikke på diæt, men "bulker" op for tiden - så jeg tager nu kalorierne ind med kyshånd - det betyder ikke så meget....og man skal også tillade sig at have det sjovt, og man kan nok hurtigt stirre sig blind overfor alkohol'ens skadelige virkning på træning - sålænge det ikke er noget der sker hver dag - så skidt da med det.

Helt enig her!

Som jeg har sagt før:

Jeg træner fordi jeg synes det er sjovt.

Hvis jeg så skulle opgive noget andet sjovt til fordel for træningen, så ville det ikke længere give nogen mening!

Livet er for kort til altid at være seriøs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share