Hvad har de gang i?


Andaran
 Share

Recommended Posts

Jeg var lige til tandlægen og begyndte så lige at læse et Helse blad. Der stod et program for hvordan ældre kunne drikke nok nok til hverdagen. Først stod der at 1 ltr om dagen var nok. For en ældre person. Hvad sker spørger jeg bare? Jeg drikker selv 4-6 liter. Så kom planen der stod at mellem morgenmad og frokost kunne man tage te eller kaffe. Hvad tænker de på? Så er det da ikke mærkeligt hvis de ældre bliver lidt tørre i munden. Kaffe driver da en god del af den liter.

Og så stod det i Helse :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Eeeeeeeeeeeeeeeh, koffein er vanddrivende. Kaffe i sig selv er ikke.

Kaffe indeholder koffein, som er vanddrivende. Men kaffe indeholder samtidig vand, som kompenserer for den vanddrivende effekt af koffeinet.

Som tommelfingerregel kan man regne med, at effekten af koffein og vand i kaffe udligner hinanden, og man kan sige, at kaffedrikning udsætter dehydreringen, da vandet bliver optaget, før koffeinen begynder at uddrive væske. Det er derfor vigtigt at drikke andre former for væske end kaffe.

:xmas:

Link to comment
Share on other sites

Uden nogen videnskabelig reference ... så er min erfaring som hærdet kaffedrikker, at jeg skal på wc'et meget oftere, når jeg drikker store mængder kaffe, og betragter jeg mit urin i samme anledning, så har det en mørk farve. Jeg har altid tolket det som, at kaffe er vanddrivende og mit urin derfor indeholder mindre væske (læs: er mørkt).

Synes derfor ikke jeres udsagn stemmer overens med min virkelighed.

- Hr. Krichebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Først stod der at 1 ltr om dagen var nok. For en ældre person. Hvad sker spørger jeg bare?

Der sker vel det, at der er kommet ny viden til på området, som du ikke kender til.

Der er et lille regnestyk og en gennemgang af aktuelle fakta, hvis man læser hele artiklen.

Som jeg så det uden at kigge nærmere på regnestykket så artiklen rigtig ud.

Ellers må du prøve at præcisere hvad der er galt med regnestykket eller hvad du mener en ældre skal have at drikke.

Link to comment
Share on other sites

Lidt interessant læsning om koffeinholdige drikke. :xmas:

Jeg har ikke læst ref, og vil derfor ikke kommentere det, men det virker relevant i forhold til debatten.

Skrevet af Per B. Mikkelsen

Undersøgelser af koffeinholdige drikkevarers indvirkning på væskebalancen viser modstridende

resultater. En undersøgelse fra Center for Human Nutrition i Omaha, USA, sammenlignede effekten

af fire forskellige drikkevarer på væskebalancen: vand, sukkerholdig cola, light cola, kaffe og

sukkerholdig citronvand. 18 mænd deltog i undersøgelsen. Væskebalancen blev målt via kropsvægt

og biokemiske analyser. Undersøgelsen viste, at de testede drikkevarer var lige gode til at

opretholde væskebalancen. Indholdet af hverken sukker eller koffein påvirkede væskebalancen.(4)

En nyere undersøgelse fra samme forskergruppe viste, at det ikke forbedrede kroppens

væskebalance at erstatte nogle af de koffeinholdige drikke, man sædvanligvis indtager, med

almindelig postevand.(5) Det tyder på, at kroppen vænner sig til den vanddrivende effekt af koffein.

Koffein virker derfor muligvis kun vanddrivende hos mennesker, der ikke drikker koffeinholdige

drikke til daglig. Flere andre studier underbygger, at kroppen vænner sig til den vanddrivende effekt

af koffein.(6) Kroppen vænner sig ligeledes til den kalciumudskillende effekt af koffein. Hvis man

f.eks. drikker en kop kaffe stiger kalciumudskillelsen kortvarigt, hvorefter kalciumudskillesen i

urinen reduceres modsvarende, hvorved der opstår fuld kompensation uden netto tab af kalcium fra

kroppen. En eventuel sammenhæng mellem høj koffeinindtagelse og knogleskørhed må derfor

skyldes, at de koffeinholdige drikkevarer som f.eks. cola tager pladsen for kalciumholdige

drikkevarer såsom mælk.(7)

4. Grandjean AC, Reimers KJ, Bannick KE, Haven MC. The effect of caffeinated, non-caffeinated, caloric and non-caloric beverages on hydration. J Am Coll Nutr. 2000 Oct;19(5):591-600.

5. Grandjean AC, Reimers KJ, Haven MC, Curtis GL. The Effect on Hydration of Two Diets, One with and One without Plain Water. J Am Coll Nutr. 2003 Apr;22(2):165-73.

6. Neuhauser-Berthold, Beine S, Verwied SC, Luhrmann PM. Coffee consumption and total body water homeostasis as measured by fluid balance and bioelectrical impedance analysis. Ann Nutr Metab. 1997;41(1):29-36.

7. Heaney RP, Rafferty K. Carbonated beverages and urinary calcium excretion. Am J Clin Nutr. 2001 Sep;74(3):343-7.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share