Nyttig viden, JyllandsPosten i dag...


Henning
 Share

Recommended Posts

Egentlig er dette ikke specielt nyt. For et måneder siden smed jeg et link til et større dokument omhandlende squat genrelt, og en af emner i dette var hvor meget forskel der egentlig var de forskellige typer squat, highbar vs. lowbar, backsquat vs. frontsquat. Konklusionen var faktisk at forskellen rent muskulært var minimal mellem frontsquat og backsquat(uden at tage hensyn til bredde, dybde, etc.), omend kilderne ikke er helt så tydeligt angivet i dette dokument, så lyder det hellere ikke usandsynligt.

For dem som vil læse det selv:

http://www.purepowermag.com/samples/pdf/squat1to39.pdf

Sas har også nogle gode pointer, så det gider jeg ikke at uddybe men hvis det holder helt stik, så der er vel nogle interessante ting man kan udlede af dette såsom

1. Frontsquat giver ikke mindre røv end backsquat

2. Frontsquat er ikke bedre til decideret Quadriceps-træning end backsquat

Ikke meget jarvig over dette... :tongue::santa2:

Link to comment
Share on other sites

Hatfield/Exrx.net SQUAT analysis

her et lille afsnit:

Torque Force

Contrary to propaganda to the contrary, prominent weight training authorities demonstrate the squat with the knees flexing forward at the same distance as the hips flex backwards. Fredrick Hatfield, Ph.D., the first man to squat over 800 lbs, recommends the knees to extend over the feet with the back more upright for quadriceps development. "Strength Training for Young Athletes" by Steven J. Fleck, PhD and William J. Kraemer, PhD, illustrate parallel squats with the knees extending beyond the feet (knees moving forward with same magnitude as hip moving backwards).

Generally speaking, during a powerlift type squat (bar lower behind the shoulders and a wider stance) the knee does not travel forward as far as a bodybuilding type squat. The hips typically travel back further with the torso bent forward on a powerlift type squat. This emphasizes the stronger hip extensors and consequently reduces knee extensor involvement. Knee torque is further reduced by a wide stance.
Måske en lidt hård formulering her
Torque force is necessary for the muscles and joint structures to adapt to the respected overload. If the knee does not travel forward during the barbell squat, the quadriceps muscles are not significantly exercised

Er ved at skaffe mere ammunition til debatten ;)

Har mailet til en gut der er tilknyttet et college/football team "over there" som jeg kender og som jeg ved har lavet studier på forskellighederne ved squat og musklernes aktivering. Et studie der nu danner grundlag for man har valgt at indrage front squatten som en del af styrketræningen fordi frontsquatten simulerer det at "brage" fremefter og ind i og tackle en modstanderen. Forhåbentligt mere om det senere hvis vedkommende stadig sidder på sin pind og mailadressen stadig virker ;)

Må hellere stoppe selvsvinget nu, for mange ubesvarede spørgsmål vedr. den danske undersøgelse :xmas:

Xax:

1. Frontsquat giver ikke mindre røv end backsquat

2. Frontsquat er ikke bedre til decideret Quadriceps-træning end backsquat

Er det de 2 ting der står øverst på din ønskeseddel her til jul? :lol:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Det lyder fanme mystisk. <_<

Jeg kunne enormt godt tænke mig at vide, om der var en kvalifeceret vægtløftningstræner tilstede.

Hvis de to øvelser bliver udført med korrekt vægtløftningsteknik, så er jeg overbevist om at der er en forskel.

Jeg har aldrig oplevet ømme balder efter front squat.

Link to comment
Share on other sites

Det optimale ville vel være hvis hun selv kunne kommentere, og forsvare sin opgave  :)

Link fjernet.

Christina Thisted kan mailes på følgende adresse: [email protected]

De resterende er sagen helt uvedkommende og der er derfor ingen grund til at deres personoplysninger postes her.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg kun læst indledningen på ekstraktet af Thisteds speciale. Men ud fra dette kan det hurtigt konkluderes at der ikke er tale om en sammenligning af front squat og det der populært kaldes styrkeløfter squat, men nærmere et såkaldt vægtløfter squat.

Thisted skriver at stangen placeres ved den 7. nakkevirvel. Hvilket umiddelbart er højere en man vil placere den ved styrkesquat.

Fodstillingen er meget smal, forsøgspersonerne står på en 51 x 46,5 cm plade, og med føderne pegende lige frem. Til sammenling er min stand ca. 87 cm med fødderne pegende udad.

Det kunne været sjovt at se hvilke bøger hun har sine indledende citater fra. Er der fra bøger der beskriver styrkesquats, er de jo derfor ikke nødvendigvis forkerte.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg forstår det, så er der i studiet, brugt den samme vægt både ved front- og backsquat. Det er der jo forså vidt ikke noget galt i, når man skal sammenligne de to øvelser.

Men hvis man i praksis, har en flere kilo på i backsquat, så må man jo enten belaste knæ eller læn noget mere, og herved vil også større skaderisiko og/eller hypertrofi. En eller anden muskel skal jo udføre arbejdet, hvis man løfter mere i backsquat. Dermed kan man vil sige at den praktiske relevans af studiet minimeres, såfremt man løfter mindre i frontsquat?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share