Ondt i AC-led ved bænkpres


jsc
 Share

Recommended Posts

Ja, overskriften siger det jo. Får ondt i mit højre acromioclavikulærled når jeg bænker. Kan bare ikke gennemskue hvorfor. Den umidelbare løsning er jo desværre at bænke lidt sjældnere end nu, i mit tilfælde måske hver 9-14 dag. Irreterende :(

Nogen der har nogen gode råd til øvelser man kan lave for at bedre det? Har ikke selv kunne finde noget.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Jo, så fand jeg lidt, men blev ikke ret meget klogere:

"In the shoulder joint, the AC joint absorbs a lot of force when benching, and it's easy to traumatize and create an instability in this area. Muscles that cross an unstable joint won't work properly and might cause pain. The instability may be caused by a weakness in the subclavius, the small muscle located directly under the collarbone.

The most effective treatment for muscular injury used in my practice is Active Release Techniques (ART), developed by Dr. Mike Leahy. This is a soft-tissue therapy which breaks down scar tissue in muscle, allowing the muscle to heal and function properly. Treatment incorporating ART and rehabilitation exercises can usually help stabilize the collarbone. If the AC joint is overstressed, certain taping techniques can allow it to heal and rehabilitate by strengthening the muscles that cross the joint."

Link to comment
Share on other sites

Hey jsc

Nu ved jeg ikke hvad AC er, men jeg kan forstå at det er noget i skulderen. Hvis man følger kravebenet ud mod skulderen, så der hvor det slutter, sider der skråt nedenfor (ca 1 cm) en lille knold, og det er den jeg har ondt i. Er det det samme.

Har tidligere fået det til at gå væk, ved at tage smallere fat på stangen, da jeg før kørte ret bredt. Derudover hjælper det også at køre dumbping med håndvægte, det synes jeg ikke belaster så meget, selvom det stadig gør lidt ondt.

Nu er det kommet igen, og jeg har netop været ved læge, og fået det obligatoriske svar, hold pause. ØV ØV ØV :angry: Skulderskader sucks :angry:

Edited by MRburns
Link to comment
Share on other sites

Det lyder som det samme sted, ud fra hvad jeg kan se her

Der er to andre øvelser, som også belaster min skulder meget, så måske skulle du også skære ned på dem, hvis du køre dem.

Den ene er træk til hage med stang (mit eget navn) håber du ved hvad der er for en.

Derudover køre jeg dumble row, hvor jeg vender hånden som om man brugte en vægtstang, og så trækker jeg håndvægten helt op til skulderen/brystet. Specielt den øvelse er hård ved skulderen, da jeg trækker den langt bagud. Underligt nok når jeg køre med stang, så er der ikke noget.

Hvis du finder en måde at slippe af med skidtet på, så sig lige til :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share