Løbeprogrammer


Diddley
 Share

Recommended Posts

Efter at jeg har kastet mig over løberiet, er jeg blevet nysgerrig efter at lære mere om hvordan andre træner.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide, om i løber efter bestemt programmer - og i så tilfælde hvilke.

Personligt løber jeg efter et Marathon-program fra Run4Fun. Jeg har ingen planer om at løbe marathon (endnu da :xmas: ), men det indeholder en interessant kombination af både højere hastighed og længere ture. Iflg. forfatteren skulle man kunne løbe et marathon på 3.30, hvis man følger det slavisk til enden.

Det består af 4-ugers cyklusser, hvor de tre første uger indeholder krav om længde og hastighed, der skal nåes. Den fjerde uge er restitutions-uge med lidt mindre løb, og derefter starter man på en ny uge med større krav.

Når man ikke målet i sin cyklus tager man den ganske simpelt om.

Pt. består mit program af tre korte ture (5-8 km), med en km-hastighed på 4.50, og så en 12km'er i week enden med en km-hastighed på 5.30

Senere kommer der endnu en tur på hver uge, så der ialt skal løbes 5 gange om ugen.

Selv om jeg ikke har tænkt mig at følge det til enden, så er jeg faktisk godt tilfreds med programmet. De korte ture er hårde, fordi tempoet er højt - men jeg har også oplevet markante forbedringer i PR.

Hvad bruger i ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg løber (når jeg løber :( :lol: ) efter denne simple model:

Tre dage om ugen, således

1 dag med medium distance i hurtigt tempo

1 dag med lang distance i medium tempo

1 dag med medium distance og medium tempo

alt naturligveis relativ og bestemt ud fra kondi-niveau.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nået mine bedste resultater på halv- og helmarathon ved at følge Benji Durdens program, som kan ses på www.runnersworld.com. I korthed går det ud på, at en uge består af følgende træning:

1 x 800 m intervaller, 6 til 9 repetitioner

1 x 2000 m intervaller, 2 til 4 repetitioner

1 x lang tur, afvekslende med deltagelse i motionsløb på en distance kortere end "målet".

-og hertil diverse småture efter tid, lyst og lejlighed

Hastigheden på såvel den lange tur som på intervallerne bestemmes ud fra ens seneste 10 km-tid.

Jeg kunne også svare på en lidt anden måde: Så vidt jeg kan se, er de to forslag i tråden begge aldeles glimrende - men vil man forsøge at udfordre grænserne for sin formåen lidt, er der ingen vej om noget benhård intervaltræning over kortere distancer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere brugt et program fra Run4fun, da jeg første gang skulle løbe marathon. Virkede ok.

Nu har jeg efterhånden løbet seks af slagsen, og køre nu et "hjemmebrygget" program, bygget på egne erfaringer. Køre med to forskellige programmer. Et grundlæggende program, som holder formen ved lige. Et andet program, som jeg påbegynder 18 uger før det foranstående marathon.

Rune

Link to comment
Share on other sites

--->Coq

Ingen tvivl om at intervaltræning er vejen frem. Jeg har dog i sinde at gemme den form for træning lidt endnu. Indtil videre opnår jeg løbende forbedringer af PR på de forskellige ruter med mit nuværende program.

Jeg regner med at jeg når et plateau på et tidspunkt, og når det sker - regner jeg med at tilsætte intervaltræning for at komme videre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share