Fryser efter træning


bls
 Share

Recommended Posts

->AF

Når jeg siger spiser mener jeg ikke et stykke knækbrød med skrabet hytteost og tynde skiver agurk. :lol:

Jeg har prøvet at eksperimentere lidt, og ikke engang en plade rittersport kan afhjælpe problemet. Her er taget i betragtning at chokolade optages pænt hurtigt. En større omgang pasta hjælper heller ikke. En ordentlig bøf er heller ikke løsningen.

Men jeg kan høre at jeg ikke er den eneste. Det mest bemærkelsesværdige er det næsten kun er kvinder, der oplever dette ubehag.

->TJ og Maxpower

Normalt sveder jeg også meget af ingenting og får det nemt for varmt. Det er bl.a. derfor det undrer mig at jeg kommer til at fryse sådan, når min ellers så kuldskære mand pludseligt vil skrue ned for varmen.

Link to comment
Share on other sites

På det punkt er jeg fuldstændig ligeglad. Men jeg er også "heldig" idet mit sved (og følgerne) meget sjældent lugter - faktisk aldrig. Dét ville nok genere mig.

Så vidt jeg husker, så er det ikke sved som lugter. Det er de bakterier man har på huden, som producere lugten, når de kommer i forbindelse med sved. Mener at have læst noget i den stil.

Iøvrigt så lugter man sjældent af sved, hvis man går i bad hver dag.

Mit problem med det at svede har intet med lugten at gøre, da jeg aldrig rigtigt har haft lige netop dette problem.

Det er måske mere fordi jeg synes det at svede i inaktive situationer udstråler nervøsitet. Og godt nok er jeg mere nervøst anlagt end de fleste, men det er da ikke noget man ligefrem behøver at reklamere med :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker, så er det ikke sved som lugter. Det er de bakterier man har på huden, som producere lugten, når de kommer i forbindelse med sved. Mener at have læst noget i den stil.
Helt enig - og af samme grund skrev jeg "og følgerne".

Har dog en bror, som hurtigt efter fysisk aktivitet begynder at lugte af sved - selvom han er flittig bader (hver dag).

Det er måske mere fordi jeg synes det at svede i inaktive situationer udstråler nervøsitet. Og godt nok er jeg mere nervøst anlagt end de fleste, men det er da ikke noget man ligefrem behøver at reklamere med

Det er klart!! :bigsmile:

Og jeg som troede du væltede et lokale ved din entré af bar selvsikkerhed!!

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Hehe.. Jeg har også utroligt let ved at svede, navnligt under armene og på ryggen.. Dog lugter det ikke, men det er vildt nedern.. Hader når man f.eks. er i skole en sommerdag, man kun har en t-shirt på.. Så kan jeg faktisk ikke række hånden ordentligt odentligt op, da jeg ikke vil have folk til at se den svedplet der kronisk er under hver arm..

Dog er det kun nogengange.. Andre gange er det slet ikke så galt, men nogengange kan jeg bare svede permanent under armene en hel dag.. Totalt nedern, hele tiden at tænke på man ikke skal løfte armen for meget opad, hvis man kun har en t-shirt på..

Har faktisk overvejet på et tidspunkt at få fjerner svedkirtlerne under armene, men det er vist noget der ligger fjernt ude i horisonten..

Btw Thomas J, du er næsten på sporet.. Det er sveden som sådan der lugter, men frisk sved kan ikke lugte.. Det er pga. sveden får lov at sidde længe nok i tøjet eller på huden, at det begynder at udvikle bakterier, og derved lugter det.

Link to comment
Share on other sites

Btw Thomas J, du er næsten på sporet.. Det er sveden som sådan der lugter, men frisk sved kan ikke lugte.. Det er pga. sveden får lov at sidde længe nok i tøjet eller på huden, at det begynder at udvikle bakterier, og derved lugter det.

Ahhh vidst ikke helt - bakterierne er der i forvejen. De skal bare først lige igang med at æde noget først !!

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Du tager så revanche på nettet!!

Yirh :santa2:

Som Arnold siger til Bennet i Commando, da han banker et varmerør ind i sækken på ham "let off some steam Bennet".....

Man skal af med noget damp nogen gange jo :D

Thomas

Hold da kæft ! Den referance er da helt whack B)

...hvis du ellers er oprigtig omk. det at tage lidt revance på nettet, så tror jeg ikke at du ene i den båd. Er ret sikker på at der er en god del der har det lidt sammen på f.eks. et forum som dette.

Link to comment
Share on other sites

Personligt har jeg det også varmt efter træning, men det er ikke sådan at sveden driver af mig, det er nærmere en dejlig behagelig varme.

Hvad der imidlertid har undret mig er, når jeg om morgenen cykler på arbejde, hvilket kun tager 10 minutter, så sveder jeg altid lidt når jeg når derind, og det er til trods for at jeg er meget bevist om ikke at cykle hurtigt, da det jo er lidt småklamt at sidde med meget tøj på når sveden køler kroppen.

På andre tidspunkter af dagen er der ingen problemer med dette. Hér kan jeg være relativ aktiv uden at svede nævneværdigt.

Kan det have noget at gøre med, at kroppen stadig er varm efter at have ligget under dynen i 7-8 timer?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Når jeg har motioneret (styrketrænet/cardiotræning), oplever jeg ofte, at jeg begynder at fryse 1-1½ time efter aktivitetens ophør. Det er ligegyldigt om jeg har været i bad eller ej, eller om jeg har spist eller ej.

Hvis jeg begynder at bevæge mig rundt ikan det hjælpe lidt, men bliver så næsten værre når jeg sidder stille igen.

Det er så generende, at jeg har talt med lægen om det, men hun mente, at det bare var noget jeg måtte lære at leve med.

Er det nogen andre, der også har prøvet dette?

Har læst en artikel om det; det skyldes for lidt indtag af væske under træning!!

Link to comment
Share on other sites

Yep, kender godt det med at svede. Synes nu ikke det er specielt slemt efter træning. Den store synder for mit vedkommende er luftfugtigheden. Hvis den er høj, så kan jeg ikke komme af med varmen igen. Det er virkeligt sygt, jeg tager s-toget til skole hver dag(næsten hehehe). Der er ca. 1,5 min til toget og 40 sec hvis jeg løber. Bare af at løbe i de 40 sekunder, så kan jeg svede en halv time i toget. Det er selvf. mest udtalt når der er mange mennesker i toget med og luftfugtigtheden bliver høj. Det er sgu meget grineren, jeg tager altid jakken af med det samme, mens alle andre sidder fuldstændig indpakket i fucking hue, handsker, halstørklade, store vinterjakker!!. Og alligevel så bliver jeg synligt svedig på panden og ryggen er helt fugtig også. Faktisk har hele min familie det på samme måde, min søster og min mor er begge ret små, så det er ikke fordi vi er bamsede alle sammen.

Nogle gange så er det ligefør at jeg begynder at spørge folk om hvordan fanden i helvede de kan holde ud at sidde med alt overtøjer på i en s-tog´s kupe, hvor der er normal stuetemp. og en meget høj luftfugtighed.... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm...er det ikke noget med, at folk med højt blodtryk har en tendens til at have det med varme, imodsætning til dem med lavt der lettere fryser?

Af ren nysgerrighed: har du en reference?

Og til jer der sveder meget, kan jeg lige hilse at sige, at det er absolut gyseligt at være total kuldskær - jeg fryser ALTID, undtagen når jeg træner eller holder mig i konstant bevægelse (også om sommeren i 30 graders varme). Og det er IKKE sjovt at fryse hele tiden...

Og nej, jeg er hverken i dårlig form, muskelløs, overvægtig eller noget andet! ;-)

I de perioder hvor jeg har haft større muskelmasse, havde jeg færre problemer med at holde kroppen varm end jeg har nu.

Muskler holder som bekendt bedre på varme end fedt. Og da mænd (de fleste!) jo biologisk set er udstyret med større muskelmasse end deres kvindelige modpart, så er det ofte kvinder, der er kuldskære og mænd, der holder bedst på varmen - og mere til. Og der er selvfølgelig mange undtagelser:

- faktorer, der spiller ind på øget svedafsondring (periodisk som statisk) hos både mænd og kvinder: bl.a. luftfugtighed (som een var inde på), genetiske faktorer, hormonelle udsving, kondition, aktivitet osv...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share