Hurtigt spørgsmål angående forbrænding


TranceT
 Share

Recommended Posts

'Ello :)

Jeg har siddet og snakket lidt med en bekendt angående bedste måde at forbrænde fedt på, når man vel og mærke motionerer.

Han kom ind på at man eftersigende skulle forbrænde mest fedt, hvis ens intensitetsniveau ligger på omkring 75% af ens maxpuls - kan dette være rigtigt?

Altså han mente at kroppen decideret skulle tære rent på fedtet der (hvilket jeg først mente ikke helt passede, da jeg mente man tabte fedtet alt afhængigt af hvor meget man var i kalorieunderskud), men anyways - kan det passe at det er bedre, rent vægttabsmæssigt, at ligge på 75% af ens maxpuls fremfor måske et højere intensitetsniveau?

Kan forestille mig at det kan have noget at gøre med, hvor lang tid man kan fortsætte med at ligge på det niveau, men ville nu alligevelle afhøre eksperterne ;)

På forhånd tak :santa2:

Link to comment
Share on other sites

Din ven tænker ssv. på den meget omtalte fedtforbrændingszone, der angiver det intensitetsområde, hvor kroppen forbrænder relativt mest fedt. Mig bekendt ligger den nu noget lavere, omkring de 60%.

Men, jeg har aldrig interesseret mig voldsomt for den, idet den relative fordeling ml. forbrænding af kulhydrater og fedt ikke er voldsomt interessant. Det, der virkelig betyder noget er den samlede mængde forbrændte kalorier, og den vil være højere, jo højere intensitet du arbejder ved.

Når mængden af forbrændt fedt ikke er interessant, er det fordi kroppen ganske effektivt kan omdanne kulhydrater til fedt. Så vidt jeg husker er tabet kun omkring 3% i den proces, men jeg er lægmand på dette område.

Det kortsigtede svar er derfor at du forbrænder flest kalorier når du arbejder så tæt på dit maks som du kan.

Det lidt mere langsigtede svar er imidlertid nok, at du forbrænder flest kalorier ved at træne på et niveau som motiverer dig og holder dig fri for skader.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er rigtigt.

Men det er bare helt uden betydning. Det der har betydning for dit fedttab er mængden af energi i din motion. Og den er simpel - jo højere intensitet, jo højere energiforbrug.

Så inden for rammerne af ens kondition og trods alt undgåelse af skader på længere sig, så gælder det om at træne så intensivt som muligt i den tid man træner.

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt at man forbrænder procentvist mere fedt ved lav intensitet, problemet er bare at selvom den prosentive forbrænding ligger lidt højere ved lav intensitet, så blir den samlede forbrænding i gram mindre fordi antal forbrændte kalorier som prosenten skal ta`s fra blir mindre. Man forbrænder nemlig samlet flere kalorier ved at træne ved høj intensitet, så din bekendte tar fejl.

Fx er 75 % af 500 kcal mindre end 60% af 1000 kcal, selvom prosentsatsen er højere.

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Takker for svarene :D

Men hvis man nu sætter det op tid vs distance istedet.

Så går jeg ud fra at så længe det er på tid er det bedst at træne med høj intensitet, hvor det på distance f.eks. nok ville være bedre at ligge i nærheden af den angivne "fedt-forbrændingszone" ? :)

Link to comment
Share on other sites

Så går jeg ud fra at så længe det er på tid er det bedst at træne med høj intensitet, hvor det på distance f.eks. nok ville være bedre at ligge i nærheden af den angivne "fedt-forbrændingszone" ? 

Tager du tidsfaktoren med er det klart at hvis du f.eks. har en time tilrådighed bør du løbe med så høj intensitet så muligt, - ihvertfald teoretisk set i forhold til kalorieforbrug. Der tages forbehold for:

Træning hver dag. Det er ikke hensigtsmæssigt med så høj intensitet idet lactat og DOMS vil gøre det umuligt at træne dagen efter.

Skader, - Meget høj intensitet øger risikoen for flere skader. Specielt er læg, knæ ryg og baglår udsat.

Opvarmning, - man skal huske at indregne ekstra tid for grundig opvarmning

Motivation, - selvom nogen siger at det er motiverende at hive efter vejret og have mælkesyre i blodet, - gælder dette langt fra flertallet.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

hmm uklart?

Hvorledes? =)

Altså hvis man løber i 20 min, er det vel bedst med høj intensitet hvis man vil forbrænde mest muligt

Men løber man 5 km, forbrænder man vel mest fedt ved den angivne "fedtforbrændingszone", der er blevet nævnt :)

Edited by A_R
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share