to ugers pause


fitnesspump
 Share

Recommended Posts

Ved tilstrækkelig kalorieindtag burde der ikke være en forskel. I sommerferien tog jeg 1 måned fri fordi jeg skulle til USA og mistede ikke nogen muskelmasse eller styrke, men tog også 10 kg. på derovre fordi jeg sørgede for at få tilstrækkeligt at spise. Jeg var dog nede til et kort træningspas 2 gange derovre så du burde ikke mærke nogen nedgang

Link to comment
Share on other sites

En pause gavner, ingen tvivl om det. Men jeg vil stadig mene at 14 dage er lige i overkanten.. I hvert fald hvis man kigger på den teoretiske del af aspektet!

Holder selv pause i øjeblikket, med mine arme. Træner dem faktisk ikke, og da jeg så skulle træne her igår oplevede jeg godt nok et tilbagefald, dog kun styrkemæssigt. Ikke masse...

Link to comment
Share on other sites

napset herfra : http://www.motion-online.dk/hyp2003.shtml

En anden bemærkelsesværdig konklusion af de foreliggende data er, at man allerede 10 dage inde i detræningsfasen kan se en signifikant nedgang i fiberstørrelsen hos de hurtige type 2 fibre. Derefter aftager den rate hvormed fiberstørrelsen falder. Dette kan have praktiske implikationer, idet et relativt kort ophold (mindre end 14 dage) i styrketræningen, vil medføre et betydeligt tab i muskelvolumen, men også at en yderligere pause betyder yderligere tab af muskelvolumen, men ikke i nær så høj grad som det ses i de første uger.

Derfor kunne man sige at man skal tage sine pauser med omhu. Hvis man holder 14 dages træningsfri, er det sandsynligt, at man lige så godt kan tage 30-45 dage uden at dette forstærker atrofien voldsomt. Nu er der meget der tyder på at et enkelt træningspas med ganske lange intervaller (6-8 dage) sagtens kan hold fiberstørrelsen oppe i en længere periode (flere måneder), inden der igen skal sættes ind med en ny intensiv periode (data fra andre forsøg). Konsekvenser for bl.a. periodisering kan læseren sikkert selv drage, men vi lover at vende tilbage når der foreligger flere data fra forsøget.

Link to comment
Share on other sites

Har selv oplevet en nedgang i styrke på ca 10% efter en 3ugers pause, men det tog kun 1½ uge´s træning så var jeg tilbage på samme niveau. Så hvis man er ved at køre sur i sin træning efter f.eks et halvt års træning 5 dage om ugen uden at have misset én eneste dag og have levet af tun, brune ris, jordnøddesmør osv. så kan en 14 dages total pause fra både træning og diæt være en god måde at få motivationen tilbage på. Og det lille tilbageskridt du vil opleve er hurtigt indhentet. Du ser heller ingen professionelle bodybuildere der bare træner løs dag ud og dag ind i årevis. Både kroppen og psyken har brug for en pause engang imellem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share