Tun, sunhedsskadeligt??


fitnesspump
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Du skulle hellere spise fed fisk, så du kan få noget Omega-3 fedt!!!

PS.

Ville aldrig spise tun.....tun fyldt med tungmetaller og så tænk lige på hvor de er fanget...de kommer næsten fra den anden side af kloden!

Edited by Tommyboy
Link to comment
Share on other sites

Tommy boy:

Ville aldrig spise tun.....tun fyldt med tungmetaller og så tænk lige på hvor de er fanget...de kommer næsten fra den anden side af kloden!

Pas på med at male fanden på væggen... Vi har stadig den første tungmetal forgiftning tilbage :tongue:

Tun indeholder tungmetaller, ja, og cigaretter tjære. Men 3 cigaretter og ugen har ikke slået nogen ihjel.

Link to comment
Share on other sites

Du skulle hellere spise fed fisk, så du kan få noget Omega-3 fedt!!!
Ændrer jo ikke meget ved, hvis det er en fed fisk fyldt med tungmetaller ;) pg ja det er "sund fedt" - men det er stadigvæk fedt aka. højt energiindhold - hvorfor jeg ikke kan se fordelen ved at spise fed fisk hvis ens fedtbehov allerede er dækket.
PS.

...de kommer næsten fra den anden side af kloden!

Det gør appelsiner også ;)

Men check måske denne tråd:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=9081

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Du skulle hellere spise fed fisk, så du kan få noget Omega-3 fedt!!!

Ændrer jo ikke meget ved, hvis det er en fed fisk fyldt med tungmetaller ;) pg ja det er "sund fedt" - men det er stadigvæk fedt aka. højt energiindhold - hvorfor jeg ikke kan se fordelen ved at spise fed fisk hvis ens fedtbehov allerede er dækket.

PS.

...de kommer næsten fra den anden side af kloden!

Det gør appelsiner også ;)

Men check måske denne tråd:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=9081

*lol* Ja men er fisk og appelsiner måske det samme??? *G*

Hvis og hvis min røv er spids *G* Altså hvis man ikke spiser Hørfrø olie eller fed fisk, så ved jeg ikke hvordan ens Omega 3 behov skal dækkes! Vi har behov for Omega 3-6-9 i de rigtige forhold og mængder....

Ja det er rigtigt der er tungmetaller i de fleste fisk osse fed fisk ( findes dog økologiske, som indeholder meget lidt) Men der er nogle fisk der har mere end andre afhængig af hvor de er fanget...specielt tun har en stor mængde tungmetaller......

:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Blander mig lige :o

I efteråret snakkede jeg med en diatist fra hjerteforeningen i forbindelse med et sundhedstjek som mit firma stod for.

Hun fortalt at man blandt andet bør spiset mindst 300 g. fisk om ugen, hvilket svare til 1-2 aftenmads måltider med fisk om ugen eller et måltid og fiskepålæg dagligt, fiskepålægget kun være :tun,laks,ørred, hellefisk,rejer, torskerogn (ok med den på dåse) markal i tomat, sild i div. lager.

Fiskeolie

Hjerteforeningen anbefaler patienter med hjertesygdom* at spise ca. 300 gram fed fisk om ugen. Hvis man ikke spiser 300 gram fed fisk om ugen, anbefales hjertepatienter at supplere med koncentrerede fiskeoliekapsler. Svarende til ca. 1 gram fiskeolie/dag.

Det kan tillige anbefales at spise mager fisk.

*Hjertesygdom omfatter her blodprop i hjertet, hjertekrampe (angina pectoris), ballonudvidelse og bypass-operation.

Du kan få 300 gram fed fisk om ugen ved at spise ½ skive rugbrød med forskellige former for fiskepålæg hver dag fx:

marineret sild

torskelever

makrel i tomat

røget makrel

røget ål

graved laks

kryddersild

Kan du ikke lide fiskepålæg kan du få 300 gram fed fisk (fx makrel, sild eller laks) ved at spise fisk til middag to gange om ugen.

Fiskeolie

Fiskeolie, der kan fås fra enten fisk eller som kapsel, består især af langkædede n-3 fedtsyrer. Disse fedtsyrer hedder EPA (eicosapentaensyre) og DHA (Docosahexaensyre). Undersøgelser har vist, at hvis blodprop patienter indtager ca. 1 gram EPA+DHA om dagen nedsættes risikoen for hjertedød.

Nedenfor ses mængden af EPA+DHA i den mængde fiskepålæg man

almindeligvis vil bruge på ½ skive rugbrød

EPA+DHA

marineret sild 0,6 g

torskelever 2,6 g

makrel i tomat 0,9 g

røget makrel 1,4 g

røget ål 0,8 g

graved laks 0,2 g

kryddersild 0,6 g

Det som jo i bund og grund er vigtigt er at man spiser varieret. Jeg har aldrig selv været den store fiskespiser, men er da begyndt at få en eller anden form for fisk, hver uge og ja tit så er det en dåsetun til en skive rugbrød til frokost.

Austina :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det som jo i bund og grund er vigtigt er at man spiser varieret. Jeg har aldrig selv været den store fiskespiser, men er da begyndt at få en eller anden form for fisk, hver uge og ja tit så er det en dåsetun til en skive rugbrød til frokost.

Austina :)

Hmmmm der er ikke meget Omega-3 i tun.....hvorfor ikke kaste dig over en røget-makral????

Link to comment
Share on other sites

Austina> Ja ja selvfølgelig - det kan vi andre jo også.

Men det er mere fordi jeg har siddet og kigget lidt på nettet - og det skulle være ganske muligt at få dækket det livsnødvendige fedtbehov fra via en masse andre ting end lige fisk.

At der så tilsynladende er en ekstra bonus i fiskefedtet - som på nettet næsten har en mytisk effekt - det er ligefra psykiske lidelser til fysiske lidelser - listen er stor på mere eller mindre alternative steder.

Men hvad med de vegaterer som heller ikke spiser en Omega-3 tablet - hvad så ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror efterhånden at det hele er ved at være for hysterisk. Helt ærligt. Her prøver man på at opnå gode resultater uden at være dopet. Er træt af at høre alle de forskellige påstande om at proteinpulver er forurenet,tunfisk er forurenet osv. osv. Skal vi kun leve af vand. Nå glemte det, er også forurenet????

Link to comment
Share on other sites

Essentielle fedtsyrer findes jo i små mængder i en masse ting,- Selv frugt/grønt. Vegetarer kan derfor godt undgå en egentlig mangel på disse fedtsyrer, for der skal IKKE ret meget til for at undgå en mangeltilstand. Husk dog på at der er forskel at "undgå mangel" og på hvad der er optimalt for f.eks sportsfolk :)

PS. fordelene ved at spise fede fisk er IKKE noget som de "alternative steder" har fundet på. Det er veldokumenteret!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jo det er der nok, men husk du skal ha ca. dobbelt så meget omega-3, som omega-6 og det opnår du ikke ved at spise frugt/grønt *G* Der er kun en vej.......Hørfrø eller Fisk!!!

Edited by Tommyboy
Link to comment
Share on other sites

sker ikke noget ved det. Man forarbejde tungmetallerne.. men hvs du begynder at få ondt i maven eller diare så stop..

De kaldes tungmetaller, fordi de er svært nedbrydelige i kroppen.

'Pyt

Næh, de kaldes tungmetaller fordi de er tunge :santa2:

Så ret du har. :) Faktisk er begrebet tungmetaller=giftigt usagligt, læs denne tråd fra Ingeniøren.

Nyttig viden

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Ja det er rigtigt der er tungmetaller i de fleste fisk osse fed fisk ( findes dog økologiske, som indeholder meget lidt) Men der er nogle fisk der har mere end andre afhængig af hvor de er fanget...specielt tun har en stor mængde tungmetaller......

Har du et link, hvor jeg kan købe økologiske fisk?

Hvis du læste tråden Fitt linkede til, ville du kunne se listen over fisk med formodet større koncentration af tungmetaller. Siden du er så bange for tun, kan du så ikke oplyse om, hvor meget "en stor mængde tungmetaller" er? Og hvor meget vi skal have ophobet for at blive syge?

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Ja enig i vandpyt, meget irriterende at folk kommer med påstande uden at bevise det. Vi ved alle at der er en vis mængde tungmetaller i tun, men spørgsmålet er hvor sundhedsskadeligt det er.. For der er også sprøjtegifte i grøntsager,frugt, vand osv osv. Det er ligefør man ik må putte noget i munden. Mega hysterisk.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ja det er rigtigt der er tungmetaller i de fleste fisk osse fed fisk ( findes dog økologiske, som indeholder meget lidt) Men der er nogle fisk der har mere end andre afhængig af hvor de er fanget...specielt tun har en stor mængde tungmetaller......

Har du et link, hvor jeg kan købe økologiske fisk?

Hvis du læste tråden Fitt linkede til, ville du kunne se listen over fisk med formodet større koncentration af tungmetaller. Siden du er så bange for tun, kan du så ikke oplyse om, hvor meget "en stor mængde tungmetaller" er? Og hvor meget vi skal have ophobet for at blive syge?

'Pyt

Nej jeg har ikke noget link....men der er et supermarked i Hørsholm, som fx. sælger økologisk Laks.

Angående tungmetaller, så kan man bare gå ind og kigge på diverse forbruger-portaler på nettet; der står en masse om anbefaldet doser fisk fx. kan det være sundhedsskadeligt at spise Østersølaks mere end en gang pr. måned. Der står osse gode råd om Tun og andre fisk, så tjek det ud.

Er det ikke lige gyldigt hvor meget man skal ha for at blive syg??? Synes sq ikke det er fedt, at spise tungmetaller!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share