Tun, sunhedsskadeligt??


fitnesspump
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger
Ja enig i vandpyt, meget irriterende at folk kommer med påstande uden at bevise det. Vi ved alle at der er en vis mængde tungmetaller i tun, men spørgsmålet er hvor sundhedsskadeligt det er.. For der er også sprøjtegifte i grøntsager,frugt, vand osv osv. Det er ligefør man ik må putte noget i munden. Mega hysterisk.

Hallo......hvem siger du skal spise grønsager der er sprøjtet...du kan dyrke dem selv, eller købe Biodynamiskegrønsager ( Demeter kvalitet) eller Økologiske ( dog er det tilladt, at bruge lidt sprøjtegift på økologiske grønsager..op til 10%) Men hvis du køber biodynamisk, så er de ikke sprøjtet overhovedet...........go for it!!! :xmas:

Edited by Tommyboy
Link to comment
Share on other sites

Men hvis du køber biodynamisk, så er de ikke sprøjtet overhovedet

Det er fuldstændig rigtig. Kunne ikke være mere enig. Min livret er nemlig parasitter, bakterier i store mængder og alle de andre "gode sager" der bor i de uspøjtede frugt og grøntvare.... ummmm.... parasitter lige i banditten.... :puke2:

Rune

Link to comment
Share on other sites

Nej jeg har ikke noget link....men der er et supermarked i Hørsholm, som fx. sælger økologisk Laks.

Angående tungmetaller, så kan man bare gå ind og kigge på diverse forbruger-portaler på nettet; der står en masse om anbefaldet doser fisk fx. kan det være sundhedsskadeligt at spise Østersølaks mere end en gang pr. måned.

Jeg vil påstå, at du ikke kan undgå at indtage tungmetaller.

En økologisk laks er højst sandsynligt en opdrættet laks, opdrættede fisk er fyldt med medikamenter, ligesom de hovedsageligt lever af fiskepiller. Jeg er ret sikker på, at der ikke findes et økologisk regelsæt for fiskeopdræt, derfor kan producenten frit kalde det økologisk.

Anbefalingen om at gravide kun skal spise østersølaks højst en gang om ugen går ikke på tungmetaller, men på miljøgifte, der ophobes i fede fisk.

Hvis du ikke læser de links vi kommer med, er det svært at debatere med dig.

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Nej jeg har ikke noget link....men der er et supermarked i Hørsholm, som fx. sælger økologisk Laks.

Angående tungmetaller, så kan man bare gå ind og kigge på diverse forbruger-portaler på nettet; der står en masse om anbefaldet doser fisk fx. kan det være sundhedsskadeligt at spise Østersølaks mere end en gang pr. måned.

Jeg vil påstå, at du ikke kan undgå at indtage tungmetaller.

En økologisk laks er højst sandsynligt en opdrættet laks, opdrættede fisk er fyldt med medikamenter, ligesom de hovedsageligt lever af fiskepiller. Jeg er ret sikker på, at der ikke findes et økologisk regelsæt for fiskeopdræt, derfor kan producenten frit kalde det økologisk.

Anbefalingen om at gravide kun skal spise østersølaks højst en gang om ugen går ikke på tungmetaller, men på miljøgifte, der ophobes i fede fisk.

Hvis du ikke læser de links vi kommer med, er det svært at debatere med dig.

'Pyt

Med hensyn til Østersølaks, så har jeg læst, at man ikke bør indtage det mere end 1 gang pr. md ligegyldigt om du er gravid, gammel eller ung........men det kommer sikkert an på hvem du spørg.....for mig er det meget nemt; spiser ikke Østersølaks!

Jeg går ud fra, at man skal have en godkendelse af de myndigheder, som tager sig af Økologi og at der er osse et reglsæt for fiskeopdrat.........og hvis jeg søger på emnet, så tyder det på, at der er et reglsæt for økolokisk opdrat:

Økofisk

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ud fra, at man skal have en godkendelse af de myndigheder, som tager sig af Økologi og at der er osse et reglsæt for fiskeopdrat.........og hvis jeg søger på emnet, så tyder det på, at der er et reglsæt for økolokisk opdrat:

Jeg kan da quote fra den side du linker til.

Bekendtgørelse på trapperne

I et svar til Dansk Dambrugerforening den 24. juni 2003 har fødevareminister Mariann Fischer Boel stillet i udsigt, at bekendtgørelsen om økologisk opdræt forventes at kunne foreligge i et endeligt udkast i løbet af ganske kort tid.

og
Resultatet forventes at skabe grundlag for produktion af økologisk ørred på danske dambrug, og de første økologiske fisk forventes at blive introduceret til forbrugerne i løbet af 2004.

Mere er der vist ikke om den sag. Jeg har ikke tjekket fødevareministeriet.

Har du et link omkring østersølaks? Det virker mest som en skræmmekampagne startet af norske opdrættere.

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Ham der sagde at tungmetaller kan fordøjes, skal vist til at følge lidt bedere med i kemi lektionerne..

Jeg er ikke bevidst om alt hvad der er relateret til emnet tungmetaller, men jeg ved da så meget at Quicksølv er et tungmetal. Der er ved gentagne undersøgelser påvist relativt store mængder Quicksølv i tun og andre fiskearter. Problemet med Quicksølvet er netop at det ikke kan fordøjes, men ophobes i kroppen. Hvis du igennem flere år hiver en dåse tun ned om dagen, skal jeg ikke afvise at det på længere sigt kan have skadelige virkninger. Quicksølv i størere mængder i kroppen er MEGET sundhedsskadeligt. I gamle dage var stortset alle hattemagere lettere sindsyge, og døde i en meget tidlig alder. Det viste sig senere hen at det var fordi de brugte Quicksølv som imprægnering til nogle af hattene..

Så sundt er det skam ikke..

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Så sundt er det skam ikke..

Sålænge man ikke spiser dåsen også, så går det nok med et par gange om ugen. :tongue:

Kim S

*lol* Der er sikkert flere vitaminer og mineraler i dåsen end i selve tunen *G*

Link to comment
Share on other sites

Ham der sagde at tungmetaller kan fordøjes, skal vist til at følge lidt bedere med i kemi lektionerne..

Jeg er ikke bevidst om alt hvad der er relateret til emnet tungmetaller, men jeg ved da så meget at Quicksølv er et tungmetal. Der er ved gentagne undersøgelser påvist relativt store mængder Quicksølv i tun og andre fiskearter. Problemet med Quicksølvet er netop at det ikke kan fordøjes, men ophobes i kroppen. Hvis du igennem flere år hiver en dåse tun ned om dagen, skal jeg ikke afvise at det på længere sigt kan have skadelige virkninger. Quicksølv i størere mængder i kroppen er MEGET sundhedsskadeligt. I gamle dage var stortset alle hattemagere lettere sindsyge, og døde i en meget tidlig alder. Det viste sig senere hen at det var fordi de brugte Quicksølv som imprægnering til nogle af hattene..

Så sundt er det skam ikke..

Kan vi ikke blive enige om at det må være biologi-timerne - kemi (timerne, fag) har ikke meget med kroppen at gøre. :xmas:

Du kommer ligesom Tommyboy med påstande om store mængder uden at kunne bakke det op, vis mig nogle tal, tak. :xmas:

Hvis Jeres største bekymring er indtaget af tungmetaller ved at spise fisk og mængden af mættet fedt i den mad i ellers indtager, så bør I tage jeres prioriteringer op til overvejelse.

At sammenligne hattemagere med tun er da helt forrykt. :xmas:

Læs den tråd jeg linkede til fra Ingeniøren, så kan du lære lidt mere om tungmetaller i kroppen. :xmas:

Hvis du har en gammel sølvplombe i munden, vil du via den optage kviksølv i organismen. :xmas:

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Kan vi ikke blive enige om at det må være bioligi-timerne - kemi har ikke meget med kroppen at gøre.  :xmas:

Det var da noget af en påstand :tongue: Stofskiftet har da i høj grad noget med kemi at gøre :xmas:

Ja, ja den bad jeg selv om, er du tilfreds med omformuleringen? :santa2:

At jeg ikke kan stave til biologi, skal du ikke høre noget for. :xmas:

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Kan vi ikke blive enige om at det må være bioligi-timerne - kemi har ikke meget med kroppen at gøre.  :xmas:

Det var da noget af en påstand :tongue: Stofskiftet har da i høj grad noget med kemi at gøre :xmas:

Ja, ja den bad jeg selv om, er du tilfreds med omformuleringen? :santa2:

At jeg ikke kan stave til biologi, skal du ikke høre noget for. :xmas:

'Pyt

Hehe, ja den er accepteret (det er jo jul) :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY
Du kommer ligesom Tommyboy med påstande om store mængder uden at kunne bakke det op, vis mig nogle tal, tak.  :xmas:

Hvad ud ønsker skal du få.. ;)

Her er en liste over indholdet i kviksølv i forskellige fisk, heriblandt tun.

Hvis du kigger på mængden af kviksølv er den størere i hajer og sværdfisk end i tun, men der er altså en ganske anseélig mængde kivksølv i det tun der.. Det er altså ikke sundt på længere sigt!

Jf. Denne artikkel

er det også væsentligt at se at grænseværdien for alm kviksølv allerede er opnået ved et indtag på ca. 300gr fisk om ugen. Men da kviksølvet som fisk indeholder stortset altid er metylkviksølv, er grænseværdien for dette en 50´ende del af hvad den er for almindelig kviksølv..

I følge ovenstående undersøgelse af værdierne af kviksøvl i tun, er der ca. 0,4mg kviksølv i et kg tun. En dåse tun indeholder 150 gr. Hvis vi beregner værdien af kviksølv i en dåse tun, er værdien altså 0,06mg/kg. Hvis vi antager at tunet primært indeholder metylkviksølv, er grænseværdien for dette en 50´ende del af hvad det er for almindeligt kviksølv. Max indtaget pr. uge af almindeligt kviksølv for en person på 60kg er 0,3mg. Dividerer vi dette med 50, har vi tallet for metylkviksølv som giver et maximalt ugentligt indtag på 0,006mg. Dvs at hvis vores tun indeholder metylkviksølv som der jo står at stortset alle fisk indeholder, har vores person på 60kg allerede indtaget 10 gange for meget metylkviksølv, ved at spise 1 enkelt dåse tun om ugen.. Det er sgu da skræmmende! :thumb_down:

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

Glædelig bagjul Playboy, jeg takker for "gaven". :)

Læg mærke til at den laveste målte værdi er 0,141 mg/kg tun, og den højeste målte værdi er 1,500 mg/kg tun, så variationen er stor.

Hvis vi antager at tunet primært indeholder metylkviksølv, er grænseværdien for dette en 50´ende del af hvad det er for almindeligt

Hvor har du den grænseværdi fra?

PTWI: 5 my g/kg legemsvægt for kviksølv, svarende til 0,3 mg kviksølv/uge for en 60 kg person.

Kviksølvindtagelsen kan således udgøre 100 % (!) af en persons PTWI, hvis man spiser 300 gr. fisk om ugen.

Idet kviksølv i fisk forekommer næsten udelukkende som metylkviksølv, skal det nævnes, at EPA i USA operere med en værdi på 0,1 my g/kg legemsvægt pr. dag for metylkviksølv.

Der står i brevet at grænseværdien i USA for metylkviksølv er 0,1 my g/kg kropsvægt per dag, ikke at den er det i Europa eller Danmark.

Læg mærke til at den er opgivet per dag for USA, de 0,1 my g/kg bliver så til 0,7 my g/kg per uge.

NOAH er en græsrodsorganisation, der har en kommerciel interesse i at skabe frygt om vores levevis.

PTWI står for "Provisionally Tolerable Weekly Intake". På dansk kan det oversættes til "foreløbig tolerabel ugentlig indtagelse". PTWI-værdien er således den mængde af et stof, som et menne­ske vurderes at kunne indtage ugentlig hele livet igennem uden sundhedsmæssig risiko. PTWI anvendes primært for stoffer, som opkoncentreres i kroppen, og hvor det ikke er den daglige indtagelse, men den samlede mængde i kroppen, der har betydning for sundheden, fx cadmium.
Lidt om grænseværdier

På verdensplan (FAO/WHO) er PTWI netop sat ned fra 3,3 my g/kg kropsvægt til 1,6 my g/kg kropsvægt for methylkviksølv.

Kilde

Jeg kan ikke se nogetsteds, at der advares fra officielt hold mod at spise tun, med mindre du er gravid eller barn under 16.

Can I still eat tuna?

 

Yes, everyone can still eat tuna. But the mercury that it contains means that the Agency is advising that if you are pregnant, intending to become pregnant, or breastfeeding, you shouldn’t eat more than two medium-sized cans or one fresh tuna steak per week. This is comparable to six rounds of tuna sandwiches or three tuna salads per week.

Kilde:

Kviksølv i fisk

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hmm... ved godt at det kan være farligt at komme med en påstand uden direkte links til understøttelse :unsure:

Men! så vidt jeg kan forstå (og synes jeg finder bekræftet i jeres kviksølv tabeller) er mængden af kviksølv bundet i havfisk afhængig af hvor fede de er, og hvor længe de lever; længerelevende, fede fisk som hajer binder mest. Så hvis man gerne vil spise fed fisk flere gange om ugen er det jo nærliggende at vælge de kortlivede som makrel eller sild! De er iøvrigt også dejligt billige hvis man køber dem friske fra fiskehandleren. Man kan lige dampe nogle stykker, pille kødet af og lægge det i en lille madbox til de næste dage. Det er fino frokost.

Tun i dåse; det mest skadelige ved et hyppigt indtag skal nok snarere findes i dåsen end i kødet. Konservesdåser er indvendigt dækkede af en slags lak der indeholder hormonlignende stoffer. Der er altid en lille udsivning til indholdet af dåsen, især hvis dåsen er stødt så lakken bliver brudt op (nej, man kan ikke se det). Det kan give øget riskiko for f.eks. kræft og gør det sværere for jer drenge at lave børn! Man KAN få tun på glas, men det er dyrt; synes kun jeg har set det i italienske specialitetsforretninger.

Det gælder altså her som alle andre steder, at friske varer af egen tilbedredning er langt at foretrække... :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm... ved godt at det kan være farligt at komme med en påstand uden direkte links til understøttelse  :unsure:

Men! så vidt jeg kan forstå (og synes jeg finder bekræftet i jeres kviksølv tabeller) er mængden af kviksølv bundet i havfisk afhængig af hvor fede de er, og hvor længe de lever; længerelevende, fede fisk som hajer binder mest. Så hvis man gerne vil spise fed fisk flere gange om ugen er det jo nærliggende at vælge de kortlivede som makrel eller sild! De er iøvrigt også dejligt billige hvis man køber dem friske fra fiskehandleren. Man kan lige dampe nogle stykker, pille kødet af og lægge det i en lille madbox til de næste dage. Det er fino frokost.

Tun i dåse; det mest skadelige ved et hyppigt indtag skal nok snarere findes i dåsen end i kødet. Konservesdåser er indvendigt dækkede af en slags lak der indeholder hormonlignende stoffer. Der er altid en lille udsivning til indholdet af dåsen, især hvis dåsen er stødt så lakken bliver brudt op (nej, man kan ikke se det). Det kan give øget riskiko for f.eks. kræft og gør det sværere for jer drenge at lave børn! Man KAN få tun på glas, men det er dyrt; synes kun jeg har set det i italienske specialitetsforretninger.

Det gælder altså her som alle andre steder, at friske varer af egen tilbedredning er langt at foretrække... :)

Haj er ikke en fed fisk (den er slet ikke en fisk, men en bruskfisk) ligesom tun heller ikke er fed.

Der er to aspekter i det at indtage fisk, det ene er miljøgifte DDT etc. som bindes i fedtvævet i fisk, så jo federe fisk, des større indhold af miljøgifte, derfor anbefaler de danske myndigheder, at gravide kvinder ikke spiser fed fisk mere end højst een gang om ugen og i Sverige anbefaler de at gravide kvinder helt holder sig fra fisk som laksen. De fede fisk der indeholder store mængder af miljøgifte, er dem der går ind på lavt vand hvor koncentrationen er størst i vandet, miljøgifte stammer fra den tunge industri, der leder spildevand ud og fra bundmalingen fra både.

De farlige tungmetaller bindes mest i fisk, der er sidst i fødekæden, fordi næsten alle fisk indeholder en hvis del tungmetaller, vil de største rovfisk såsom haj, sværdfisk og til en hvis grad de store tun akkumulere indtaget gennem hele deres liv. Kviksølv stammer primært fra naturens side, underjordisk vulkanaktivitet.

Den med tundåsen køber jeg ikke. Myndighederne anbefaler at du fjerner indholdet fra dåsen når den er åbnet, fordi iltningen bevirker at metallet aflejres i kødet. Så længe der ikke er hul på dåsen er det ikke et problem.

Alternativt til dåsetun - jeg har netop set i Kvickly, at de har nogle poser (85g) med tunkød med forskellig smag, tre for femten er det vist. :unsure:

Til sidst vil jeg indskyde at hvis miljøgifte, tungmetaller etc. er jeres største frygt, så har I behov for at få sat tingene i proportion. Du skal virkelig råæde kød før det begynder at påvirke dit helbred. Jeg er kun bekendt med, at individer i eskimoiske fangesamfund, der udelukkende lever af kød i perioder, har vist tegn på svækket helbred, og det er ikke hele samfund vi taler om. Hos samerne har man kunne måle øget radioaktiv stråling, fordi de ligeledes udelukkende lever af kød om vinteren. Isbjørne på Svalbard har vist tegn på tvekøn på grund af miljøgifte, men her snakker vi om bamsebjørne, der kun lever af fede sæler. I Japan hvor fisk er spisen, er jeg ikke bekendt med at der er folk med forgiftningssymptomer. Så hold venligst op med at male fanden på væggen....

Spis lidt bambus til hvis I ikke kan sove om natten. B)

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Tænk, jeg synes faktisk Hr. Vandpyts indlæg tangerer det uhøflige og nedladende...

Du har ganske ret i at dit "budskab" preller fuldstændigt af på mig. Dét med dåser er ikke en grille fra i forgårs, det har været kendt i ihvertfald 10 år, og jeg har hørt det gentaget også fra lidet alternativ side, f.eks. en husholdningslærerinde fra Suhrs der var i P1 (men ja, vigtigere ting som f.eks. min eksamenslæsning afholder mig fra at finde links til dokumentation).

Forgiftningssymptomer - eller hvad der bliver opfattet som sådan - er noget man hele tiden lærer nyt om; forestillingen om hvad der er et forgiftningssymptom kan faktisk godt rykke sig idet man lærer at skelne nye gifte. Vi er en del mennesker der ikke begriber at man vil udsætte sig selv for giftstoffer som KAN undgåes. Man behøver ikke at nå op de nuværende grænseværdier for at være usund, ligesom statens regler ikke nødvendigvis er en dækkende sikring af ordentlige fødevarer! Stråforkortere var f.eks. forbudt i økologisk landbrug LÆNGE før det også blev forbudt i det konventionelle.

Jeg ved ikke hvordan du er nået frem til at jeg udstiller min "største frygt" i et indlæg på MOL? Måske skulle DU prøve at finde proportion i tingene?

:D

Link to comment
Share on other sites

Tænk, jeg synes faktisk Hr. Vandpyts indlæg tangerer det uhøflige og nedladende...
Måske fordi du tager det personligt, hvilket det ikke var.
Jeg ved ikke hvordan du er nået frem til at jeg udstiller min "største frygt" i et indlæg på MOL? Måske skulle DU prøve at finde proportion i tingene?

Igen, har du taget det personligt.

Det var sagt som en generel kommentar, som passede godt til hele den diskusion der har været i dette indlæg.

Du har ganske ret i at dit "budskab" preller fuldstændigt af på mig. Dét med dåser er ikke en grille fra i forgårs, det har været kendt i ihvertfald 10 år, og jeg har hørt det gentaget også fra lidet alternativ side, f.eks. en husholdningslærerinde fra Suhrs der var i P1 (men ja, vigtigere ting som f.eks. min eksamenslæsning afholder mig fra at finde links til dokumentation).
At du har hørt det flere gange gør det ikke mere rigtigt. Hvor mange gange har vi ikke hørt om fedtforbrændingszonen for eksempel? Nogle af de største misforståelser er dem man fejlagtigt har troet på i lang tid.
Forgiftningssymptomer - eller hvad der bliver opfattet som sådan - er noget man hele tiden lærer nyt om; forestillingen om hvad der er et forgiftningssymptom kan faktisk godt rykke sig idet man lærer at skelne nye gifte. Vi er en del mennesker der ikke begriber at man vil udsætte sig selv for giftstoffer som KAN undgåes. Man behøver ikke at nå op de nuværende grænseværdier for at være usund, ligesom statens regler ikke nødvendigvis er en dækkende sikring af ordentlige fødevarer! Stråforkortere var f.eks. forbudt i økologisk landbrug LÆNGE før det også blev forbudt i det konventionelle.

Det er jo en holdningssag. Det kan vi diskutere i al evighed.

Derimod er det godt at få fact på bordet.

Om man tror på det eller retter sig efter det må man jo selv om.

Men jeg glæder mig til at høre fra dig, med videnskabelige beviser, efter dine eksamener. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tænk, jeg synes faktisk Hr. Vandpyts indlæg tangerer det uhøflige og nedladende...

Det var nu ikke min mening, jeg skal da straks undskylde - undskyld. :)

Mit indlæg var ikke specifikt møntet på dig, men mere generelt til dem, der er blevet misinformeret omkring skadeligheden af diverse stoffer i madvarer. :)

Interessant at du mener, at økologiske varer er sundere end konventionelle fødevarer. Jeg vil kun sige én ting til det - salmonella. :)

Jeg lod mig nok rive med af, at jeg havde forklaret flere gange i tråden overfor andre debatører, og dit indlæg bar trods alt præg af, at du ikke havde læst hele tråden igennem, ej heller de linkede artikler og tråde. :)

Jeg glæder mig ligeledes til, at læse de links, du har til sygdomstilfælde, der kan relateres til dåsetun, tungmetaller og miljøgifte. :)

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share