Morgentræning...protein indtagelse derefter?!


be@vis
 Share

Recommended Posts

Hey, jeg er begyndt at træne om morgenen før jeg går på arbejde, og synes ret godt om det. Tidspunktet er vel irrelevant, men det er fra kl 7.30-8.45 hver morgen. Før jeg går i seng hver aften spiser jeg en stor potion havregryn for at have energi om morgenen. Om morgenen spiser jeg dog lige en lille skål cornflakes 30min før træning.

Efter endt træning, står den på 1L cacoa mælk fordelt over ca. 1 time, og et par boller (youghurt boller) med pålæg i. Jeg spiser frokost kl 12.00, men er i tvivl om jeg indtager nok protein efter træningen...føler mig ikke sulten før jeg alligevel skal have frokost.

Min energi indtalgelse har jeg kontrol over, det er mere protein indtagelse efter min træning der om morgenen jeg er i tvivl om er god nok?

Edited by be@vis
Link to comment
Share on other sites

Nu skriver du ikke noget om din træningsfrekvens eller mål - men ønsker du at opbygge muskelmasse, er der et par ting der er værd at være opmærksom på i forbindelse med morgentræning :

Som bekendt bliver størstedelen af muskelmassen opbygget om natten under dynen og efter 8 timers søvn er kroppen om morgenen i en tilstand hvor den med fordel kan tilføres proteiner påny, således at vækstprocessen får optimale betingelser. Dette kan ske ved indtagelse af proteinpulver (whey isolate) for hurtig optagelse.

Begynder du at træne kroppen i denne tilstand uden dette, giver du den - som jeg ser det - ikke optimale betingelser og resultatet vil være derefter.

Efter træning vil et proteinindtag på ca. 30g være det optimale - her også gerne i form af whey isolate, da det optages hurtigt. Kakaomælken er meget brugt, men indeholder for meget sukker efter min smag - skummetmælk indeholder samme mængde proteiner men uden det høje sukkerindhold. Er der mulighed for et lille mellemmåltid en time til halvanden efter vil det være optimalt.

God træning.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

beavis:

du kan prøve med noget letfordøjeligt inden du træner. F.eks mælk med whey og så få en lidt mere massiv shake efter endt træning.

Kakaomælken er meget brugt, men indeholder for meget sukker efter min smag - skummetmælk indeholder samme mængde proteiner men uden det høje sukkerindhold

Da du efter træning har brug for flere kulhydrater end hvad mælk kan give dig, er hele fidusen med cacaomælk jo netop sukkeret. Du kan så vælge at bruge mælk og supplere op med noget frugt eller lign, hvilket nok er sundere, men det er stadig sukkeret du har brug for <_<

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke lige sikker på at jeg forstår dig Kim... skal jeg tage protein før jeg træner, altså lige når jeg står op?

Ja, som -Anders- foreslår : lidt mælk med whey er ganske udenmærket.

og hvor kan man købe Whey Isolate?
Stort set alle steder hvor der handles med proteinpulver - mange her i disse fora bruger online-løsningen hos www.getbig.dk - bare husk at checke at der er tale om isolate og ikke concentrate.
Da du efter træning har brug for flere kulhydrater end hvad mælk kan give dig, er hele fidusen med cacaomælk jo netop sukkeret. Du kan så vælge at bruge mælk og supplere op med noget frugt eller lign, hvilket nok er sundere, men det er stadig sukkeret du har brug for

Det er heller ikke en dårlig løsning - jeg ville dog vælge at bruge druesukker i en pre- og post shake istedet - men det fik jeg vist ikke lige nævnt :bblush:

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Synes i det hele taget der er alt for lidt protein i idn kost i stedet for proteiner og det er jo den vigtigste brik når man skal bygge muskler?

- Derfor som en anden sagde skift din cornflakes ud med whey isolate eller supplere det sammen, og efter træning kan du så bruge protein pulver eller cacaomælk(som jeg ikke er tilhænger af)..

Og resten af dagen få nu indtaget nogle proteiner.. sigt efter 1,5-2gram pr. kg kropsvægt

+/- dit aktivitets niveau.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg plejer at æde ca. 80 g havregryn + 40 g proteinpulver + 2 dl skummetmælk INDEN morgentræningen - og så sipper jeg af vand+ 40 g proteinpulver mens jeg træner...

Ved godt havregryn er tungt osv men jeg hader at træne på tom mave.

Der er vel ikke de store problemer i den approach eller hva?

PS: vanille protein pulver smager så fandens godt, man kan æde det som slik hele dagen lang :lol:

Link to comment
Share on other sites

Der er vel ikke de store problemer i den approach eller hva?

Jeg vil mene at det er tæt på et optimalt morgenmåltid - personligt er jeg mere til cornflakes, da det bringer fedt indholdet ned og ligger mindre "tungt" i maven.

Evt. noget drue i vandet under træning, hvis der er behov for det.

Mine forhold hedder 20g protein under træning - 35g protein efter i en postshake

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share