Pause mellem sætene


Ramius
 Share

Recommended Posts

Hvor stor en betydning har pauserne mellenm sætene i forhold til maksimal muskelvækst?

Det er jo klart at hvis man venter til man har samlet alt sin energi igen så kan man løfte samme vægt, samme antal gentagelser som før, omvendt hvis man holder kortere pauser kan man måske ikke tage samme antal gentagelser men jeg oplever et større pump. Hvad er vigtigst i forhold til max hypertrofi?

Link to comment
Share on other sites

Hold den længde pauser der skal til, for at du kan gennemføre næste sæt. Det som er vigtigt, er at tiden under spænding er lang nok til at der kommer mikrooverrivninger på muskelstrukturen. En anden faktor er få noget blod ud i musklen, for at fremme næringstoffer mv. i musklen - her kan en nedsættelse af pausen for større pump være en faktor... men ikke den eneste mulighed.

Link to comment
Share on other sites

har fundet - når jeg kører 5x5 (hvilke tejg gør lige for tiden) at pausen skal ligge på 1.30 ca. så har stopur med og tager tid.

Hvis jeg lige er gået op i vægt, tager jeg gerne lige 20 sek mere ca. Ellers prøver jeg hele tiden at minimere tiden i mellem sættene. Men man kommer nok ikke meget længere ned end et minuts tid.

Jo længere tid man træner, jo mere lærer man at lytte til sin krop - om hvornår man er klar igen osv. Jeg kan gøre det forholdsvist ok - og så længe har jeg ikke trænet. Så er det forholdsvist nemt - alt andet lige - at finde ud af.

Link to comment
Share on other sites

Min regel er:

Hold pauser til du føler, du er klar igen

Det forklarer jo en del om de to til tre timer ;)

Hvis jeg skulle holde pause til jeg er klar igen ville der gå minimum 5 minutter hvilket er alt for lang tid og højst sandsynligt ikke hensigtsmæssigt med henblik på hypertrofi.

Ikke en gang på HST's board er pausernes længde blevet underbygget videnskabeligt

Der er dog ingen tvivl om at det er bedst for styrken at holde længs pauser muligt, det kan vi alle nemt efterprøve.... Noget helt andet er hvad der giver bedst hypertrofi!

God regel. Er man helt smadret efter et sæt dødløft nytter det ikke noget at køre på igen efter 1 min hvis man knap kan løfte vægten så hurtigt igen
Sat lidt på spidsen, så kan det være vægten er for tung i det første sæt og at vægten ikke er afpasset herefter! :) Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Det forklarer jo en del om de to til tre timer
Ikke så spydig! :tongue: ;)
Hvis jeg skulle holde pause til jeg er klar igen ville der gå minimum 5 minutter hvilket er alt for lang tid og højst sandsynligt ikke hensigtsmæssigt med henblik på hypertrofi.

Jeg får tit holdt 5 minutters pause.

Jeg vil gerne have det sådan, at jeg kan give mig max, hver gang jeg løfter.

Sat lidt på spidsen, så kan det være vægten er for tung i det første sæt og at vægten ikke er afpasset herefter!

Jeg synes dødløft er den af alle øvelser, der kræver størst pause.

Her SKAL man simpelhen være klar for at kunne løfte ordenligt. Eneste krav her er, at man ikke går hen og blive kold mellem sættene.

Link to comment
Share on other sites

Enig med hensyn til dødløft. Hvis den lige har fået alt hvad den kan trække, kan der godt gå et stykke tid inden man er klar til et nyt sæt. Hvis man påbegynder det næste sæt for hurtigt, kan man hurtigt gå død. Derfor holder jeg også forholdvis lange pauser mellem sæt i dødløft.

Rune

Link to comment
Share on other sites

Enig med hensyn til dødløft. Hvis den lige har fået alt hvad den kan trække, kan der godt gå et stykke tid inden man er klar til et nyt sæt. Hvis man påbegynder det næste sæt for hurtigt, kan man hurtigt gå død. Derfor holder jeg også forholdvis lange pauser mellem sæt i dødløft.

Rune

Den samme 'taktik' anvender jeg også ved bænkpres + squat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share