Hvordan trodser man sin appetit?


Anders
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere.

Jeg har aldrig spist voldeligt meget, hvilket da også kan ses på min krop (188 og omkring 66kg), men nu da jeg er begyndt at træne, skal der jo noget mere mad indenbords. Jeg er da også begyndt at spise mere, men jeg synes ikke rigtig jeg har den store appetit, måske fordi jeg aldrig har været vant til at spise så meget, er det på nogen måde muligt at få en større appetit?! På en træningsdag æder jeg ca. således;

Morgenmad: En portion havregryn til morgenmad

Frokost: Et forholdvis stort flûte med tun til frokost, evt. sammen med en banan

Mellemmåltid: Et par rugbrøder med pålæg (eller pasta med ketchup)

Aftensmad: Alt hvad jeg overhovedet kan proppe ind - det kan være mange forskellige ting.

Efter træning napper jeg en proteinshake og et glas vand med druesukker.

Ellers drikker jeg omkring 3 liter vand og 1 liter mælk om dagen...

Skal jeg bruge mere mad til at vokse? ;)

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Man kan vænne sig til at spise større mængder. Bare fyld mere og mere på hver gang du spiser.

Spis eller drik noget kalorieholdigt til mellemmåltider.

Det er nemmere at indtage meget energi gennem drikke end fast føde. Drop vandet og drik saft, juice, mælk, cacao i stedet.

Som Cilius siger. Spis mere fedt. Chokolade og nødder er gode kilder. Brug olie i og på maden.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg søreme ikke om det har noget videnskabeligt grundlag, emn da jeg havde samme problem, brugte jeg en uge stid på at "udvide min mavesæk". Det gjordes ved at bælle 1½ L vand på en gang og når man var færdig med sine brækfonemmelser tog man en ordentlig tur til.

Jeg kunne ihvertfald drikke mere og mere vand, og dermed osse spise mere mad, så det har hjulpet.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.

Tjah, mit mål er at blive trimmet - ikke kæmpe BB'er, men jeg vil gerne have en god masse.

Hvordan skal jeg så spise? Indtager jeg alt for lidt/forkert mad?

Og hvad er nu den af? Skal jeg til at spise usundt for at få noget at vokse af? Det må jeg prøve :)

Pålægschokolade i stedet for havregryn til morgenmad, osv.? :)

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Haha.. Enkæmpesmed du er sq syg i hovedet.. ;)

Men du har delvist ret.. Din mavesæk udvider og indsnævrer sig i takt med volumen af den mængde føde den indeholder.. Dvs at hvis du begynder at æde selvom du ikke er sulten, vil din mavesæk langsomt udvide sig, og vil på længere sigt kunne indeholde størere mænger føde, hvilket betyder at du kan sætte størere mænger næring til livs.

Jeg ved godt at det er pisse ubehageligt bare at æde og æde selvom man ikke er sulten, men det er sgu den eneste metode jer tynde røvhuller tager på af :lol:

Da jeg startede havde jeg en kropsform sammenlignelig med en tændstikmand.. Jeg mente selv at jeg åd hele tiden osv.. Det gjorde jeg sådanset også, men det var en gang værre lal uden noget ordentligt power til at sætte gang i kroppens processer. Så begyndte jeg at erstatte toastbrød med groft brød med masser af pålæg, masser af pasta, ris, kartofter og kød, samt masser af mælk, juice og kakao.. Og så åd jeg hele tiden.. Og så begyndte der sgu pludselig at ske noget. Den dag i dag har jeg intet problem med at tage på, eller smide kilo´ene igen.. Min krop har tilpasset sig meget bedere til det føde jeg indtager ;)

Håber du kan bruge det til noget!..

Mvh. Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Haha.. Enkæmpesmed du er sq syg i hovedet.. ;)

Men du har delvist ret.. Din mavesæk udvider og indsnævrer sig i takt med volumen af den mængde føde den indeholder.. Dvs at hvis du begynder at æde selvom du ikke er sulten, vil din mavesæk langsomt udvide sig, og vil på længere sigt kunne indeholde størere mænger føde, hvilket betyder at du kan sætte størere mænger næring til livs.

Jeg ved godt at det er pisse ubehageligt bare at æde og æde selvom man ikke er sulten, men det er sgu den eneste metode jer tynde røvhuller tager på af :lol:

Da jeg startede havde jeg en kropsform sammenlignelig med en tændstikmand.. Jeg mente selv at jeg åd hele tiden osv.. Det gjorde jeg sådanset også, men det var en gang værre lal uden noget ordentligt power til at sætte gang i kroppens processer. Så begyndte jeg at erstatte toastbrød med groft brød med masser af pålæg, masser af pasta, ris, kartofter og kød, samt masser af mælk, juice og kakao.. Og så åd jeg hele tiden.. Og så begyndte der sgu pludselig at ske noget. Den dag i dag har jeg intet problem med at tage på, eller smide kilo´ene igen.. Min krop har tilpasset sig meget bedere til det føde jeg indtager ;)

Håber du kan bruge det til noget!..

Mvh. Rasmus

Hehe, nu kan jeg ikke lade være med at studse lidt over din signatur - pasta med kette? Det æder jeg da masser af; er det nu heller ikke godt :o ?

Nåh, men tak for svarene endnu engang. Det ser ikke ud til at der er anden udvej end at proppe sig med mad, så det må jeg jo gøre... B)

Flere forslag eller erfaringer er selvfølgelg velkomne - bare gi gas! :santa2:

Link to comment
Share on other sites

jammen... her er da et par råd fra en der sagtens kan finde ud af at holde kalorieoptaget oppe :) (alt alt alt for nemt)

1) fed fisk...det er sundt, det smager lækkert, god protein, godt med kalorier.

2) Lav dine proteinshakes med ekstra kalorier i.. feks ved at blande op med lidt mere cacaomælk, lidt vaniljeis eller lignende.

3) Når man skal tabe sig er fidusen tit at skifte til mad der fylder meget i forhold til kcal mængden..her skal du vende den om.. feks fylder kcal i ris mindre end dem i kartofler, havgryn med mælk fylder mindre end havregrød etc. etc.

4) Flydende kalorier. Lav et stort svin af en shake, hav den stående i køleskabet og gå så og drik af den i løbet af dagen..

5) sundt fedstof i maden.. Olivenolie og andre sunde fedtstoffer i aftensmaden er en nem måde at øge kcal mængden på.

6) tro mig..du behøver ikke være bange for med et at ligne en stor BB'er. Hvis det var noget der skete nemt var der mange herinde der ville være lykkelige. Du skal virkelig træne igenne og spise igennen og være dedikeret i lang tid før du bliver sådan, så du har ikke noget at frygte.. spis igennem, få masser af protein og få styr på træningen og så skal der nok begynde at ske noget :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde også det samme problem i lang tid, men så begyndte jeg på en hjemmelavet peanut kur, fordi at der er masser af kcal og godt fedt i peanuts og siden da har det været lidt nemere at nå et kcal overskud, uden at man skal gå rundt og proppe sig med mad helle tiden! :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde også det samme problem i lang tid, men så begyndte jeg på en hjemmelavet peanut kur, fordi at der er masser af kcal og godt fedt i peanuts og siden da har det været lidt nemere at nå et kcal overskud, uden at man skal gå rundt og proppe sig med mad helle tiden! :xmas:

Hvor køber du sådan noget peanut butter henne? Gerne over PM, da jeg nok ikke ser denne tråd igen. ;)

Link to comment
Share on other sites

BB-skribenten Will Brink fortæller om hvordan han i en periode hvor han ville tage på lavede en shake som han drak efter træning indeholdende 3000 kcal. En sådan shake kunne en ung mager sylte med fordel kvæle før under og efter et fornuftigt træningspas. den indeholdt såvidt jeg husker:

-Sødmælk

-fløde

-hørfrøolie

-proteinpulver

-vanilieis

-bananer

en sundere variant kunne være:

1 liter sødmælk

100g protpulver (gerne chokoladesmag), hvis neutral, så adder kakao efter smag

100g peanutsmør

3 bananer (overmodne er bedst og kan ofte fås billigt. køb mange og frys dem ned)

3 spsk hørfrøolie

sukker efter smag. Her 100g

Dette ville give ca 2750 kcal, 140g prot, 237g kulhydrat og 130 g fedt. Og det er forholdsvist billigt og meget nemt at drikke. Kvæler man 1/3 før, under og efter træning kan man efter min bedste overbevisning spise normalt resten af tiden, og stadig tage på. Faktisk tror jeg at det bedste for vægtøgning af en vis kvalitet er at indtage det meste af sin næring i forbindelse med træning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis du har en blender, så bare kom alt muligt godt i den: olivenolie, proteinpulver, mælk, en banan, juice, havregryn whatever...bare du kan få det ned. Det er nemmere end at skulle sidde i halve og hele timer og æde spaghetti med stegt kyllingebryst. Lad blenderen tygge for dig. Og så husk og spis godt med det rigtige fedt for at få nogle kalorier ind.

Link to comment
Share on other sites

Og hvad er nu den af? Skal jeg til at spise usundt for at få noget at vokse af? Det må jeg prøve :)

Pålægschokolade i stedet for havregryn til morgenmad, osv.? :)

Nej, ikke på den måde.... Powergrynene ville være synd at droppe! Det du skal gøre er at TILFØJE noget til mellemmåltiderne, f.eks 100-200 g chokolade med nødder om dagen. Der findes utallige måder. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share