salt


tulle
 Share

Recommended Posts

Hej alle :)

Har længe gået og funderet over noget :unsure: Kan ikke finde svaret hverken vha. søgemaskinen eller i nogle af mine bøger om kost, så jeg vil høre om nogen her kan svare mig...

Man skal jo helst spare på salt, men en dag da jeg lige var faldet i nogle saltstænger kom jeg til at tænke på om der er en øvre grænse for hvor meget salt man må/bør indtage om dagen? Nu er jeg lidt til krydret mad og kan også godt lide salt, men får vanddrivende da jeg har tendens til at ophobe væske og så er salt jo ikke det smarteste, derfor dette spørgsmål...

Mange hilsener fra Tulle :bigsmile:

Edited by tulle
Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Ja der er skam en øvre grænse, dog kan jeg ikke huske hvor stor den er..

Dog har min fysiklærer engang fortalt, at var man træt af at leve skulle man bare spise 2 toppede teskeér med salt.. Dvs at det nok ville være en rigtig god idé at holde dit daglige indtag under hvad der svarer til 2 teskéer ;)

Link to comment
Share on other sites

Yep, 5 gram er de anbefalede.. men desværre spiser en gennemsnitlig dansker 10 gram om dagen, som evt. kan medføre forhøjet blodtryk, og samtidig med at nitrit kan have en kræft fremkaldende virking, så jeg synes man skal passe lidt på, og også lige huske på at når man bruger bordsalt, så er det altså ikke altid nødvendigt, da der er tilsat utroligt meget salt i fødevarene pga. konservering. Og der er altså meget nitrit i de danske fødevare :o

Edited by Klaus_s
Link to comment
Share on other sites

Fødevaredirektoratet anbefaler at man for ca. max. 5 gram om dagen.

http://www.altomkost.dk/madtildig/Dinmad/Salt/forside.htm

Tja - efter at have læst hvad fødevaredirektoratet mener om fedtsyrer, så er jeg nået frem til at de "råd" der kommer derfra skal tages med et gran salt.

De er åbenbart af den holdning, at enhver form for fedt er usundt. F.eks.:

Det allervigtigste er at spise mindre fedt i det hele taget

Hvis man skal tro reklamerne, er nogle typer fedtstof næsten sunde, og andre tæt på at være deciderede slankeprodukter. Men husk at typen af fedtstof er mindre afgørende end mængden

Fødevaredirektoratet anbefaler ikke én olie frem for en anden. Det gælder om at spare på olien ligesom andre fedtstoffer ? og så i øvrigt vælge efter smag og hvad man skal bruge den til.

I øvrigt kan aktive (svedende) mennesker sandsynligvis spise en del mere salt end inaktive (ikke-svedende) mennesker, da der som bekent udskilles en del salt gennem sved.

Min viden på saltområdet er begrænset, men så vidt jeg ved er problemet med salt, at det kan bidrage til forhøjet blodtryk. Så hvis du har problemer med det, så skal du nok være opmærksom på dit saltindtag. Ellers ville jeg ikke være bekymret.

Klaus_s:

Hvad har nitrit med salt at gøre?

Link to comment
Share on other sites

ahj >>> Yep helt enig i at man ikke bør ligge alt for meget i hvad fødevaredirektoratet siger. Det er jo trods alt en offentligt instutition uden konkurrence, så helt oppe på mærkerne kommer de aldrig.

Her er en artikel der anbefaler at indtage mere end 5 gram om dagen. Jeg har INGEN anelse om den holder vand, men bemærker at der i modsætning til fødevaredirektoratets artikel, er masser af henvisninger til hvad der ligner videnskabelige forsøg.

http://www.dsgnet.dk/Sites/Vand_Sundhed/H%...alt_og_kalk.asp

Link to comment
Share on other sites

Ja det var måske lidt ude på et sidespor, men det har vel stadig en smule relavans da det jeg prøvede at sige var at man måske skulle holde igen, fordi vi i forvejen for alt for meget salt/nitrit ind igennem fødevarene!

Salt (natriumchlorid) og nitrit har heldigvis ikke noget med hinanden at gøre. Nitrit er et giftigt stof, der bruges til konservering og til at farve kød rødt med:

Nitrit må anvendes til fx en række kødpålægsvarer. Nitrit i levnedsmidler kan desuden være opstået efter reduktion af nitrat. Anvendelse af nitrit i saltede kødvarer sker af konserverings- og farvemæssige hensyn. Den antimikrobielle effekt af nitrit er tosidig; dels hæmmer nitrit udspiring af bakteriesporer i varmebehandlede kødvarer, dels hæmmer nitrit vækst af mange vegetative bakterieceller i forbindelse med saltning og varmebehandling. Nitrits farveeffekt skyldes dannelsen af nitrosomyoglobin og nitrosomyochromogen. Nitrit er i stor mængde akut toksisk, idet det giver opkastning og blåfarvning af huden som følge af, at nitrit reagerer med blodets hæmoglobin, der ikke kan binde og transportere ilt. Nitrit har desuden cancerogene egenskaber, fordi det i levnedsmidler og i tarmkanal kan reagere med aminer under dannelse af nitrosaminer.
(link) Edited by Henrik C
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share