nybegyndere og basisøvelser


cilius
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen

Jeg havde en underholdende diskussion i det lokale form og fittnes den anden dag. Jeg kom til at snakke med en af instruktørerne om deres træningsprogrammer, hvor jeg hurtigt fik meldt ud, at det er det værste lort jeg længe har set. Ikke at hun var enig, folk lavede nemlig pæne fremskridt når de startede på vægttræning og programmerne...:rolleyes2:  prøvede efterfølgende diplomatisk at forklare alle programmer virker for en total nybegynder, men efter en måned eller to, vil gejsten forsvinde sammen med resultaterne.

Jeg forslog så, at der blev lagt squat og dødløft ind som obligatoriske øvelser. Men hun afviste og sagde, at man da ikke kan sætte en nybegynder til at køre dødløft - de får da bare rygskader...:rolleyes2:

Ja, hvis de bliver sat til at køre maks+failure+forcedreps etc etc, men ved moderat vægt, og kyndig instruktion ville det efter min mening være ekstremt effektivt...

Instruktøren var forresten af den overbevisning, at kvinder slet ikke burde køre squat og dødløft - igen er jeg uenig. Spurgte hende, om det var fordi de er hårde øvelser, og kvinderne måske ville begynde at svede.. svar udeblev :tongue2:

Hvad er jeres mening og basisøvelser og nybegyndere/let øvede? Kan man sætte nybegyndere og let øvede til at køre dødløft og squat?

Og gælder det samme for kvinder - bør de køre dødløft og squat?

Link to comment
Share on other sites

Hej Cilius,

Det kan ikke betale sig at diskuttere træning med instruktører i diverse maskinprægede Jane Fonda klubber. De ved "nada" om effektiv træning.

Jeg dog enig i at squat og dødløft ikke er øvelser, som man kan gå ind direkte fra gaden, og så køre til failure. De kræver en tilpasnings periode, hvor formen indlæres og hvor sener, muskler og led langsomt vender sig til øvelserne. Det er dog efter min mening totalt forkert at påstå at begyndere ikke kan lave øvelserne med moderat vægt. Jeg kan huske at Fred Hatfield (legendarisk US styrkeløfter) engang sagde, at man aldrig skulle tage max vægte i squat og dødløft, før man havde skabt et fundament. Dette indebar også at man opbyggede sin lænd og mave med weighted back raises og maveøvelser med belastning. Så kort sagt, squat og dødløft kan sagtens laves af begyndere, hvis hovedvægten holdes på teknik indlæring, mens man opbygger et styrkefundament i væsentlige muskelgrupper.

Med hensyn til kvinder, hvordan forklare du alle de kvindelige styrkeløftere, som løfter afsindigt tunge vægte ?? Kvinder kan ligesom mænd også få gavn af squat og dødløft.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Så er vi enige Thomas, jeg foreslog også moderat vægt i de 2 øvelser, og så basere træningen på, at personerne skulle lære teknikken i øvelsen. Det er da sådan noget, man kan have meeegeeet stor gavn af senere...

Diskussionen mht. kvinder og basisøvelser gik fra instruktørens side på, at de fleste kvinder ikke ønskede store muskler... igen stod jeg uforstående, og argumenterede at det var meget usandsynligt de ville opleve en stor muskelvækst som følge af manglende testosteron... det ville i hvertfald være i et tempo, hvor de sagtens kunne følge med.

Link to comment
Share on other sites

Nej kvinder skal da køre 20-25 reps i glute maskinen for at "tone" musklen ?!? ;)

Som i også har sagt skal teknikken på plads. Det kan umiddelbart være svært i det lokale "fitness" center. Der er simpelthen ikke folk der har nok erfaring med øvelserne til, at de kan kritisere og rette din teknik. Man bliver næsten nød til at henvende sig i en styrkeløftsklub, eller i hvert fald finde et mere hardcore center hvis man vil lære dødløft/squat/powerclean og andre øvelser der kræver lidt mere teknik end bare at skubbe til nogle fastlåste stolper i en maskine. Det er i hvert fald min erfaring i de "fitness" centre jeg har været i. Det er måske ikke så reprænsentativt, men jeg har en bange anelse om, at det ikke kun er i Århus det er sådan....

Mit eget eksempel da jeg startede ud: Jeg ville gerne lære squat og spurgte en af de såkaldte "instruktører". Jeg anede ikke en skid dengang. Det første han gjorde var at guide mig over til smith stativet.  Så kan i selv regne resten ud. ;)

Link to comment
Share on other sites

cilius> jo, de kommer på diverse kurser. Man bliver bare ikke ekspert ved at tage 4 weekend kurser i vægttræning. De folk som virkelig ved noget om vægttræning, er som regel ikke dem som har papir på det, men ofte folk som igennem mange år har fordybet sig i alskens litteratur som er relevant. Det er nemlig også en vigtig faktor, når vi snakker vægttræning. Det nytter efter min mening ikke en disse, at man ved en masse om bodybuilding og fitness træning, når man er instruktør i et center. Hvis der kommer ind og spørger om hvordan man bliver stærk og eksplosiv, så bliver de sat på et eller andet mystisk bodybuilder program, som ikke har det mindste med styrkeudvikling at gøre. Det kræver en bred viden, hvis man skal kunne varetage alle interesse områder i vægttræningsverdenen. Det er som sagt ikke noget man bliver istand til ved at læse Flex og tage 4 weekend kurser. Et andet vigtigt aspekt er at indtage et analytisk syn på tingene. Det nytter ikke noget at man blindt tror på alt hvad man læser.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

De personer jeg har mødt der har vidst mest om funktionel styrketræning var de der selv havde "been there done that", altså de der selv har prøvet at give den en skalle i et træningslokale.Ikke at de havde været på "personlig træner" kursus, men de havde sgu selv stået under en barbell i et squat rack og gispet efter vejret.Nogle af de problemer der kan opstå er hvis disse skal instruere en person med lidt småskader,ryg og knæ osv.

Generelt mener jeg dog at hovedparten af "fitness instruktørerne" rundt omkring er udemærkede til at få hr. og fru Jensen igang.Der hvor jeg selv træner er der dog masser af mennesker der tripper forvildede rundt med deres program på et kort, og efter min mening spilder tiden ved at køre 15 forskellige øvelser.F.eks. kører de benspark,bencurl,benabduktion ,benadduktion og lægge.Tag dog for fa.... en stang på nakken og lær teknikken i squats, eller næstbedst:Kør benpres i en god BP maskine istedet!!

Problemet er nok at man kan vise kunderne rundt i maskinerne på ca. 1 time, mens det at lære squats til en nybegynder vil være alt for rescource krævende.

(Redigeret af LBB ved 5:40 pm på Okt. 29, 2001)

Link to comment
Share on other sites

LBB> Netop. Det er det det drejer sig om hele vejen igennem. Den nemme løsning. Den nemme løsning er nemlig mest indbringende i det lange løb. Ved at anbefale maskinøvelser og ikke alt for hård træning opnår man masser af gode fordele. Folk bliver ikke skadet i samme omfang, som dem der kører squat og dødløft (det er meget nemt at få dårlige vaner, når man som begynder bliver overladt til sig selv. Der er risikoen ikke særlig stor i maskiner, da de i det store hele diktere bevægemønsteret.) Det er hurtigt at vise folk igennem et program baseret på maskiner. Folk behøver ikke at føle den grad af ubehag, som kan være forbundet med tung træning i squat og dødløft. Dette betyder at de bliver ved med at komme og lægge deres penge. Så kan man spørge om hvorfor folk bliver ved med at lægge deres penge, når resultaterne ikke rigtigt kommer. Hvilket helt klart er tilfældet, på de sædvanelige maskin programmer. Jeg tror helt klart det skyldes 2 ting. For det første, så ved folk ikke hvad de kan forvente af deres træning. For det andet, så tror folk ofte at det er dem selv der er noget galt med, når fremgangen udebliver. Det er den sædvanelige "jeg har ikke generne til det her". Derfor affinder de sig med at stige 2,5 kg på pulldown maskinen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Al respekt for jeres argumenter. Jeg mener bare ikke at eksempelvis squat, dødløft og andre øvelser af lignende tekniske sværhedsgrad er egnet for begyndere. Cilius som du påpeger: alle programmer har en positiv effekt på nybegyndere - hvorfor så starte med de allersværeste øvelser?? Nybegyndere på ski vælger jo heller ikke de stejleste bakker selv om de får nok så meget instruktion. Det er tydeligt at I ved en masse om træning og dermed har en god indsigt i jeres egen daglige træning, det har en nybegynder ikke. Og nybegynderen vil uværgeligt stå alene på et eller andet tidspunkt og vil så have svært ved at vurdere sin egen indsats og teknik uanset mængden af instruktion. Tænk på selve ordet squat - hvordan mon det opfattes af en nybegynder. Nej ALT er simpelthen nyt og det er svært at rumme alt den nye information, ergo noget vil smutte. Så jeg er helt enig med instruktøren der fraråder sådanne øvelser fra starten. Lige som alt andet er styrketræning noget man bliver bedre til og tålmodighed er uhyre vigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har længe haft lyst til at tage hul på dette emne...

Jeg har selv tidligere været ude med riven efter fitnessinstruktører, men jeg besluttede for nogen tid siden at supplere mit efterhånden stærkt kuperede SU-klippekort ved at arbejde i et center. Da jeg har hørt mildt sagt hårrejsende historier om arbejdsforholdene i Form & Fitness, følte jeg mig heldig, da der åbnede en ny kæde af fitnesscentre med et lovende koncept: Store, store forhold og et udvalg af udstyr, som man kunne stå inde for.

For at gøre en lang historie kort, så viste mine forkromede intentioner om at blive Guds gave til fitnesskunderne sig at være fuldstændig malplaceret. Fitnessinstruktører er groft underbetalt kanonføde, hvis arbejde der overhovedet ikke lægges vægt på eller mærke til. I og med, at arbejdet mildt sagt ikke værdsættes, så bliver de mere idealistiske elementer desillusionerede efter et par uger i jobbet. Og dem, er bare er der for pengene, bliver tilbage. Jeg skred. Det er mit indtryk, at branchefolkene ikke har en dyt fornemmelse af, hvor stor vægt kunderne egentlig lægger på instruktionen. Så lad være at undre jer, hvis jeres instruktører hverken er særlig dygtige eller engagerede...

I øvrigt er andelen af kunder, som træner for bøffer ret lille. Langt det meste af instruktørernes tid går med kvinder, som lufter uklare mål som "opstramning" etc.. Fyrene springer for det meste programlægningen over, fordi de tror, de har pissetjek på træning, når de har revet i jern i et par uger. Så man har sjældent lejlighed til eller behov for at instruere i basisøvelser: Af samme grunde som BB påpeger, vil jeg for det meste foreslå en nybegynder at stimulere den første tilvænning i maskiner. Og som sagt: De øvede vil ikke høre efter...

Link to comment
Share on other sites

Hmm interessant udlægning. Det kan godt være, at let øvede ikke ønsker råd og vejledning i deres 15 isolationsøvelses program... men hvor er det synd for dem.

Lars dit synspunkt ringer en klokke - jeg snakkede med en for et stykke tid siden der trænede BB 6 gange om ugen med failure, supersæt og hele molivitten. Han kom og spurgte om mit program, for han havde lagt mærke tl at der blev kørt mange tunge øvelser (squat, dødløft, bænkpres, chins). Prøvede at forklare, at mere nødvendigvis ikke er bedre. Har spurgt ham efterfølgende om han har skåret ned på sæt, øvelser og træningsdage - guess what - stadig samme program.

Det er da mærkeligt folk ikke føler for at prøve noget nyt, når de alligevel er stagneret i deres træning.

Link to comment
Share on other sites

Ærgerligt du stoppede karieren som instruktør Lars, du plejer ellers at have nogle gode guldkorn i ærmet :wink3:

Thomas J: Ganske enig, grundig viden kommer ikke fra et weekend kursus, men man ville forvente at folk der ønsker at arbejde som instruktør i et træningscenter, har en naturlig tørst efter træningsrelateret viden.

Link to comment
Share on other sites

Fedt emne...

Og lad mig så bidrage med mine erfaringer.

Jeg husker også første gang jeg spurgte vores chefinstruktør om squat og dødløft(havde trænet 4-5 måneder). "Neej, I skal vist lige vente lidt, træn hellere noget mere ben, og kom tilbage om et par måneder, så skal I nok få lov"

Og det gjorde vi(træningspartner og mig!) så også. Vi ved også nu hvorfor vi skulle vente...

Næsten alle fyre i vores center er nogle padder, dvs. kunne aldrig finde på at spørge andre til råds. Generelt så har de alle en tendens til at køre 17 milioner tricepsøvelser med kabler, i stedet for at foretage sig noget som bare minder om en basisøvelse(udover bænkpres). Og for de flestes vedkommende handlede det mere  om vægt end korrekt form... :rolleyes2:

Jeg ved ikke hvor gange jeg efterhånden har set folk køre bænkpres med buet ryg og fødderne op og flyve, eller Barbell Curl hvor det næsten ligner breakdance, fordi folk skal svinge helt vildt med kroppen... Tænk sig hvis man satte disse mennesker til at squatte eller dødløfte?!?! Det ville gå helt galt :o ...og derfor forstår jeg min chefinstruktørs skepsis overfor unge mænd, som vil til at squatte og dødløfte.

Det var dog sidste dag i vores center idag(flytter til andet center), men vores chefinstruktør synes nu at det var lidt trist at vi skulle forlade stedet. Vi havde jo fat i noget af det rigtige, som hun sagde -  underforstået i modsætning til stort alle andre...

Nu spørger I nok jer selv, om hvorfor hun ikke tog fat i folk, og gav dem råd...?

Tja...Det gjorde hun også, men ingen ville tage det til sig. Det ville jo lidt flovt for dem hvis en kvinde skulle fortælle dem hvordan de skulle træne, især de når de jo vidste alt om vægttræning efter 4-5 års erfaringer. :biggrin:

(Redigeret af xax ved 4:34 pm på Okt. 30, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share