Seriøse begrænsninger!


bls
 Share

Recommended Posts

Nedenstående er arbejdsmarkedets retningslinier til gravide ang. tunge løft. Da de formodentlig ikke er grebet ud af den tynde luft, må de med nogen ret kunne overføres til fritiden/træningen. Samtidigt må ens puls heller ikke overstige 140 og helst heller ikke 130.

Er der nogen, der har gode råd til et træningsprogram med disse restriktioner?

Det kunne selvfølgelig være, jeg skulle prøve pilates og yoga og den slags, men det er bare ikke lige mig.....

Seriøse og mindre seriøse bud er velkomne.

Løft eller håndtering af tunge byrder anses for at kunne udgøre en risiko for graviditeten.

Gravide bør generelt undgå at foretage tunge løft og ikke mindst gentagne løft. Løft af byrder under 4-5 kg. anses normalt ikke at kunne skade fosteret.

Gravide bør højst løfte byrder på 10-12 kg. under de mest optimale løfteomstændigheder. D.v.s.:

• Løftet skal foregå midt foran kroppen (både når byrden løftes og når byrden sættes)

• Løftet skal forgå i en arbejdshøjde liggende mellem højden fra midten af ret til albuehøjde

• Byrden skal være beregnet til håndtering

• Man skal undgå at byrden også skal bæres under løftet - d.v.s. at man ikke skal gå med byrden

• Underlaget skal være stabilt

• Der skal være min. 2 minutter mellem hvert løft

Hvis de optimale løfteomstændigheder ikke er til stede bør vægtgrænsernede 10-12 kg. nedsættes forholdsmæssigt med antallet og graden af de forværrede løfteomstændigheder.

Den samlede daglige vægt, der løftes, bør ikke overstige 1.000 kg. på en arbejdsdag.

Fra begyndelsen af sjette-syvende graviditetsmåned halveres ovenstående løftegrænse.

Træk og skub:

Træk og skub anses for at kunne udgøre en risiko for graviditeten.

Gravide bør generelt undgå træk og skub af tunge vogne eller lignende - men især i sidste halvdel af graviditeten bør man være opmærksom på problemet.

Grænseværdien ved skub og træk for ikke gravide er 400 N ved igangsætning og 200 N, når man er kommet i gang med skub/trækket. Der er ikke angivet nogle anbefalede grænseværdier for gravide, men jeg vil anbefale, at man som tommelfingerregel bruger samme reduktion af grænseværdierne for løft af tunge byrder. Her er grænseværdierne sat til 20-25% af vægtgrænserne for ikke gravide.

Dette giver nogle maksimalt anbefalede skub/træk-kræfter på 100 N ved igangsætning og 50 N ved vedligehold.

For at kunne måle disse værdier skal man bruge et dynamometer, som vel kun de færreste arbejdspladser ligger inde med, men prøv evt. at tage kontakt til BST eller til arbejdstilsynet.

En anden mulighed er at kigge på de faktorer ved skub/træk, som har indflydelse på den nødvendige kraft-udfoldelse:

• Underlaget - dette bør være fast, vandret og uden huller eller forhøjninger

• Hjulene - disse bør være store og letløbende. Hjulenes retningsorientering ved igangsætning af skub/træk bør være i kørselsretningen.

• Vægten - denne bør være så lav som mulig og bør være ligelig fordelt på hjulene

• Håndtagene - disse bør være hensigtsmæssigt udformede og placeres hensigtsmæssigt, så trækkraften bliver parallel med underlaget (så man f.eks. undgår at noget af kraften bruges på at løfte vognen og lasten)

• Igangsætning - denne bør foregå i et roligt tempo og uden ryk

Link to comment
Share on other sites

Det er måske nok at lege lidt for meget russisk roulette med sit barns liv til min smag. Jeg har alle intensioner om, at det skal gå godt denne gang.

Mine egne overvejelser går mest i retning af kun at lave øvelser med en vægt, hvor maven ikke skal involveres for meget, altså "korrekt" udførte øvelser, og så bruge det mest som vedligeholdelse og ikke så meget for at blive meget stærkere.

Link to comment
Share on other sites

Det er måske nok at lege lidt for meget russisk roulette med sit barns liv til min smag. Jeg har alle intensioner om, at det skal gå godt denne gang.

Mine egne overvejelser går mest i retning af kun at lave øvelser med en vægt, hvor maven ikke skal involveres for meget, altså "korrekt" udførte øvelser, og så bruge det mest som vedligeholdelse og ikke så meget for at blive meget stærkere.

Wut?! - Nu er det jo ikke fordi du skal smide db'ene eller bb'en ned i maven på dig selv.......!

Nu har jeg ingen physologi udd. og eftersom jeg er hankøn, heller ingen personlige erfaringer med at være gravid, så det kan godt være at min følgende påstand vil være at hælde vand ud af ørene - but here it goes!

Nu har vi (mennesket) vel engang levet i en hel del mindre 'sikre' rammer, og en hverdag hvor vort hunkøn har været nødt til at kunne præstere en del rent fysisk (også under graviditet) - og det at jeg kan sidde at skrive det her er vel på sin vis et (givet supertyndt) bevis på at et fostervel ikke lider betydelig overlast at regelmæssig motion...... Ville jeg da mene!

På den anden side er det vel også forståeligt nok at du, som gravid kvinde, er kritisk overfor emner som i dine øjne kunne skade dit ufødte barn!

Men som sagt, jeg aner rent faktuelt minus om emnet... :)

Edited by Doggie
Link to comment
Share on other sites

Nej regelmæssig motion er ønskværdig, det er kun tunge løft, især hvor man er bøjet sammen og hvor man presser uhensigtsmæssigt meget på livmoderen, der kan være farligt.

Det er også ønskværdigt at træne de skrå mavemuskler (helst uden anden belastning end ens egen vægt), da de i høj grad er med til at holde maven på plads i den sidste del af svangerskabet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share