Flydende Kalorier


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Lad os sige jeg dagligt skal indtage 4000 kcal.

Rent hyptotisk spørgsmål:

Hvis jeg indtager disse 4000 kcal som flydende kost, eks. fra diverse mælkeprodukter - men overholder en fornuftigt sammensætning af fedt, kulhydrater og proteiner - vil dette så være ligeså godt - rent forbrændingsmæssigt, som hvis de kom fra en varieret alm. kost ?

Jeg kan forestille mig at det kan give lidt fordøjelsesproblemer hvis man ikke får sine fibre m.m. - men sådan udfra et energimæssigt synspunkt - er der så nogen forskel ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan forestille mig at det kan give lidt fordøjelsesproblemer hvis man ikke får sine fibre m.m. - men sådan udfra et energimæssigt synspunkt - er der så nogen forskel ?

Hvis du lever på flydende kost har du ikke fordøjelsesproblemer.

De fleste vil sikkert føle en større sult følelse, men den kommer man nok over med tiden.

Der vil være lidt mindre forbrænding, da det kræver mindre arbejde at fordøje, hvor meget ved jeg ikke, og det er sikkert heller ikke nogen herregård.

Hvad mener du mere præcist med "et ernæringsmæssigt synspunkt"?

Umiddelbart vil jeg sige, nej, men det kommer også an på hvor lang tid det drejer sig om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan forestille mig at det kan give lidt fordøjelsesproblemer hvis man ikke får sine fibre m.m. - men sådan udfra et energimæssigt synspunkt - er der så nogen forskel ?

Jeg vil gætte på at det vil give kraftig racermave. Energimæssigt er et kulhydrat jo et kulhydrat, så den totale mængde energi vil stort set være lig den som 4000 kcal fra alm. mad ville give som jeg ser det.

Der er dog forskel på typen af kulhydrater (simple, komplekse mv.) hvilket i træningsøjemed ikke er uvæsentligt.

Vitamin- og mineral mæssigt set kan der muligvis opstå problemer med at nå hele vejen rundt.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Hvad mener du mere præcist med "et ernæringsmæssigt synspunkt"?

Altså udfra kroppen's udnyttelse af den energi der indtages - og ikke udfra dens ve & vel.

Men det er også det i svarer på, så det er bare helt fint :)

Og spædbørn lever jo også af flydende kost i en længere periode, så mon ikke det er helt okay.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share