Pulsur


peet_dk
 Share

Recommended Posts

Hvad skal jeg kigge efter?

Hvad vil du bruge det til ? ;)

Jeg forstår ikke helt, hvad du vil med et pulsur, hvis dit mål er at tabe dig. Pulsurene er notorisk ikke videre præcise når det kommer til at måle forbrændte kalorier. I stedet findes der en række tabeller, der kan sige dig hvor meget du forbrænder ved forskellige motionsformer.

De er billigere og rundt regnet lige så præcise. De fleste er også lette at få fat på via internettet.

Link to comment
Share on other sites

Et pulsur er glimerende som motivationsredskab - og til træningsevaluering hvis man har sat sig ind i det. Hvad mener du med "der hvor pulsen skal være" ? Hvis du mener "fedtforbrændingszonen" - så synes jeg du skulle læse artiklerne om vægttab på www.motion-online.dk De er gode at læse under alle omstændigheder :)

Hvis du skal købe, så køb et af de billigste ure fra Cardiosport, Sigma eller Polar. Polar er crema de la creme - men de tager sig god betalt. De vægttabfunktoner Polar reklamere med ved nogle af deres ure er intet værd i praksis.

Og så velkommen til i øvrigt! :)

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Jeg overvejer også at investere i et pulsur, dog udelukkende for at måle pulsen. Er der nogen grund til at købe andet end de billigste?

Ja!

Jeg fik med koebet af Iforms Loebebog for et par aar siden mit foerste pulsur med i koebet for ca. 400 kr i alt! Det var mest for netop at proeve om jeg overhovedet kunne bruge saadan et til noget!

Og det kunne jeg! Naar jeg loeber bruger jeg pulsen som indikator for intensitet. Foer i tiden loeb jeg bare alt hvad jeg kunne hele tiden, og det er var i laengden ikke saa sjovt. (Men det er en helt anden diskussion...)

Det billige bambusur var udstyret med en meget tung ufleksibel maalerrem, som ikke sad videre godt paa mig, og det kunne derfor ikke bruges til saerlig meget!

Derfor er mit raad at man sikrer sig at maalerremmen er let og fleksibel, at den kan sidde helt taet til og at den er nem at justere i takt med at man taber sig, eller elastikken udvider sig!

Nu har jeg et Polar52+, - buger det som redskab til selvkontrol! Med traeningszoner, bip alarm hvis man kommer over eller under den valgte zone, samt prik paa displayet og bip for hver 10. minut inden for traningszonen :tongue: "Aah hvad, lige 10 minutter til..." Og saa kan man plotte alle data for hver traening ind i et program paa Polars hjemmeside, ikke saerlig avanceret, men man kan sammenligne fra uge til uge...

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Well strengt taget nej. Der er dog et men - man skal kunne leve med brystsenderen/remmen - og den kan være nohet kloset og ubehagelig på nogle af de billigste - men der er nu også mange der ikke bryder sig om f.eks Polars sender...

Sigma laver nogle god, meget grimme, pulsure. Hos f.eks.Roadbikeshop kan man få et Sigma PC3 pulsur på tilbud lige nu - til 199 kr - og så bliver det ikke meget billigere. Der følger en styrholder med til cyklen, i og med Sima først og fremmest markesføre sig på cykelmarkedet - men der er ikke noget problem ved at bruge det som løbeur. PC 7 til 359 har nogle flere nyttige stopurfunktioner - og det er stadig meget billigt for et hel ok pulsur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv et Polar (S150), som har den fikse lille detalje at den kan vise belastningen i %, i stedet for blot pulsen. Det har været en stor hjælp undervejs på turene. Derudover er jeg enig med Basket i at urene er gode til at sørge for at tempoet ikke bliver for højt, hvilket længe har været et problem for mig.

Men, det irreterer mig at puls-urene både er dyre og ergonomisk fuldstændigt håbløse. S150 koster i DK vel omkring 7-800kr., og der er ikke engang lys i det :angry:

Derudover er det uhyre svært at betjene knapperne med et par løbehandsker på. Polar har lang vej at gå endnu, selv om det er noget af det bedste på markedet :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv et Polar (S150), som har den fikse lille detalje at den kan vise belastningen i %, i stedet for blot pulsen. Det har været en stor hjælp undervejs på turene. Derudover er jeg enig med Basket i at urene er gode til at sørge for at tempoet ikke bliver for højt, hvilket længe har været et problem for mig.

Men, det irreterer mig at puls-urene både er dyre og ergonomisk fuldstændigt håbløse. S150 koster i DK vel omkring 7-800kr., og der er ikke engang lys i det :angry:

Derudover er det uhyre svært at betjene knapperne med et par løbehandsker på. Polar har lang vej at gå endnu, selv om det er noget af det bedste på markedet :(

De er ikke perfekte. Men hvis du har prøvet deres gammle serie - jeg havde selv et Xtrainer+ - så vil du værdsætte deres fremgang. Det var komplet ulogisk hvornår man skulle bruge hvilke knapper - og de var ½ så store. Men det må for pokker være muligt at fremstille nogle brystsendere der ikke fylder så meget og vejer en bondegård...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået anbefalet Sigma PC14, som jeg tror jeg køber. Bruger det til div. maskiner i det lokale motionscenter. Dvs. ikke løb med hansker e.l.

Det jeg mener hvor min puls skal lægge, er hvis jeg så skal indstille uret til "når pulsen kommer her op skal den bippe" Hvad skal den puls lægge på?

Jeg har en hvilepuls på 80, og kan knapt komme op på 170. Er 23 år. Dvs. maxpuls 197 (220-23?)

Hvad *burde* jeg sætte som "det skal jeg op på"

Link to comment
Share on other sites

Polar har også lavet nogle nye fancy ure specielt med henblik på weight management. Jeg har ingen idé om det er noget værd, men det ligner da et meget skægt legetøj :)

Hvornår er det i øvrigt nogen der finder ud af at lave et (design-mæssigt) smart puls-ur??

De Polar ure du omtaler er gode, men meget dyre, pulsure - med nogle ubrugelige ekstrafunktioner.

peet_dk: der er ikke noget enkelt svar. Hordan har du tænkt dig at træne? Hvilken form er du i nu? Der er nogle af de oplysninger der skal bruges for at give dig et svar.

På den ene side vil jeg anbefale dig at træne med så høj intensitet som muligt, i den tid du afsætter - påden anden side, vil jeg ikke anbefale dig at styrte afsted med puls 150, hvis du ikke er vant til at løbe eller på anden side træne hårdt.

At dømme ud fra din hvilepuls er du et stykke fra topformen. Du vil derfor mok kun kunne træne med høj intensitet i korte sekvenser. Du vil formentligt går dramatisk op i form, bare ved at begynde at træne systematisk.

Hvis du vil løbe, og du ikke er tilvænnet den træningsform, så vil jeg anbefale dig i en måneds tid eller mere, at holde dig på en relativ intensitet på ikke over 60-70 %.

Det vil sige en puls mellem 134-143. Hvis du cykler, ror, bruger elipsetræner eller andet, så kan du godt arbejde hårdere - du kan så arbejde med intervaller på 80-90 %, det vil sige i området fra ca. 150 til 160.

Når du har fået dit pulsur, så gør der nogle erfaringer med hvor din puls ligger, når du synes du arbejder hårdt - og hvor den ligger hvis du arbejder mere kontinuerlig. Skriv så igen - så skal der nok være nogen her der kan hjælpe dig mere specifikt end vi kan nu :)

Link to comment
Share on other sites

De maskiner jeg bruger er cykel, elipsetræner (den uden hænderne kan ikke huske hvad den hedder). Kommer nok først igang med løbebåndet når jeg kommer lidt (meget) mere ned i vægt. Vender tilbage efter d. 1, når jeg har fået penge til at købe et pulsur ;)

Link to comment
Share on other sites

Peet, Et godt råd er: Prøv at låne dig frem til et og afprøv det i motionscentret først.

Jeg har netop forsøgt med 2 forskellige dyre ure CardioSport Focus 30 og sidst her et Polar S-210 som er kodet. Ingen af dem har vist sig at være anvendelige i motionscentret pgr. af magnetismen som kommer fra diverse redskaber og fjernsyn der er opstillet.

Men der kan selvfølgelig være forskel på de forskellige motionscentre..jeg har desværre bare dårlige erfaringer...og ja alt er prøvet med electrode gele og flytten rundt på senderen.

Link to comment
Share on other sites

Peet, Et godt råd er: Prøv at låne dig frem til et og afprøv det i motionscentret først.

Jeg har netop forsøgt med 2 forskellige dyre ure CardioSport Focus 30 og sidst her et Polar S-210 som er kodet. Ingen af dem har vist sig at være anvendelige i motionscentret pgr. af magnetismen som kommer fra diverse redskaber og fjernsyn der er opstillet.

Men der kan selvfølgelig være forskel på de forskellige motionscentre..jeg har desværre bare dårlige erfaringer...og ja alt er prøvet med electrode gele og flytten rundt på senderen.

Det forstår jeg ikke... :blink: I SATS Parken er der fjernsyn overalt - og der er ingen mangel på elktronik... Mit Polar S-520 fungere unden problemer. Men ok - jeg ved godt at der er steder hvor det kan give problemer - der er nogle adresser (virksomheder) i København som jeg ikke kan køre forbi - ude på vejen - uden at mit Polarur "dør". Men i et motionscenter - utroligt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share