1 muskelgruppe pr. dag


Dasse
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt at alle de "store" indenfor bodybuilding kun træner 1 muskelgruppe pr. dag. Til gengæld "smadrer" de den med mange forskellige øvelser, og tung vægt. I det center jeg træner, er alle de personer som virkelig går op i deres træning, begyndt på dette program. Hvad siger I til denne metode?

Link to comment
Share on other sites

Det er vist ikke det man anbefaler idag; hvis du kun træner 1 muskelgruppe pr. dag - så går der minimum over en uge før du rammer den igen.

Da man siger at processen for at opbygge muskelen normalt er overstået efter 36-48 timer (måske mere hvis man har smasket muskelen fuldstændig), så er der nok lige lovlig lang tid imellem - til at man kan kalde det optimalt.

Som jeg har forstået det anbefales der idag at man gennemgår muskelgrupperne 3 gange pr uge som begynder, og 2 hvis man er garvet.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder jo som et "godt" gammelt HIT-program du har i tankerne. Det var noget man trænede år tilbage.

Det er ikke noget totalt håbløst program - men idag er stort set ingen i tvivl om, at et godt split eller fullbody program (gerne med progression) er HIT overlegent.

Det er simpelthen langt mere hypertro-skabende at træne sine muskelgrupper moderat tungt 2-3 gange om ugen end at smadre dem totalt kun 1 gang om ugen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det lyder jo som et "godt" gammelt HIT-program du har i tankerne. Det var noget man trænede år tilbage.

Det er ikke noget totalt håbløst program - men idag er stort set ingen i tvivl om, at et godt split eller fullbody program (gerne med progression) er HIT overlegent.

Det er simpelthen langt mere hypertro-skabende at træne sine muskelgrupper moderat tungt 2-3 gange om ugen end at smadre dem totalt kun 1 gang om ugen. ;)

1. Hvordan kan det så være at flere af Danmarks top 10 bodybuildere er begyndt at køre dette, og at det er blevet in blandt træningsfreaks i centeret?

2. Er det godt at køre til failure ved sidste sæt i hver øvelse?

Link to comment
Share on other sites

1. Hvordan kan det så være at flere af Danmarks top 10 bodybuildere er begyndt at køre dette, og at det er blevet in blandt træningsfreaks i centeret?
Hvem tænker du på når du siger "flere af DK's top 10 bodybuildere" ? - og jeg tror at du vil få svaret "fordi nogle gør noget, behøver det ikke at være rigtigt".
2. Er det godt at køre til failure ved sidste sæt i hver øvelse?

Nej - tværtimod siger man at det er rigtigt skidt at køre til failure i sidste sæt i hver øvelse, failuere fra tid til anden er ok, men det er ikke noget der skal stile efter at gøre hvergang.

Link to comment
Share on other sites

1. Hvordan kan det så være at flere af Danmarks top 10 bodybuildere er begyndt at køre dette, og at det er blevet in blandt træningsfreaks i centeret?

Hvem tænker du på når du siger "flere af DK's top 10 bodybuildere" ? - og jeg tror at du vil få svaret "fordi nogle gør noget, behøver det ikke at være rigtigt".

2. Er det godt at køre til failure ved sidste sæt i hver øvelse?
Nej - tværtimod siger man at det er rigtigt skidt at køre til failure i sidste sæt i hver øvelse, failuere fra tid til anden er ok, men det er ikke noget der skal stile efter at gøre hvergang.

1. Hvis jeg træner hver muskelgruppe 2 gange om ugen (splitprogram), hvor mange øvelser, sæt og reps vil I så anbefale.

2. Hvor ofte og hvornår skal jeg køre til failure.

3. Hvilke muskelgrupper skal helst trænes sammen.

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

1. Hvis jeg træner hver muskelgruppe 2 gange om ugen (splitprogram), hvor mange øvelser, sæt og reps vil I så anbefale.
Det kommer an på om du træner efter muskelmasse eller muskelstyrke.

Jeg går ud fra det er muskelmasse efter hvad du ellers skriver. Det vigtigste er at du kører med en eller flere former for progression. Hvis du er begynder vil jeg foreslå at du læser lidt om træning før du kaster dig ud i det helt store. Der er altid stor diskussion om sæt og reps, og jeg mener ikke at man kan sige hvad der er bedst alene. Det skal sættes i system på en eller anden måde. Det skal dog nævnes at man normalt siger: +15 reps Styrkeudholdenhed;

6-12 reps styrke og masse; 1-5 reps styrke. Med hensyn til sæt vil jeg foreslå at du starter med 2 sæt og efterhånden øger antallet til fire.

Altså start med høje reps (15 eller 12) og to sæt. Det lyder lidt HST agtigt, men hvis du ikke er vant til at træne er det en god måde at få teknikken på plads og dermed forhåbentlig undgå skader.

2. Hvor ofte og hvornår skal jeg køre til failure.

Nogle vil sige aldrig... Det kommer i høj grad an på hvordan dit program er formet. Hvis du har gode restitutionsmuligheder de kommende dage kan du evt. køre til failure én gang hver anden uge. Det er dog ikke noget jeg selv vil anbefale medmindre du er vild med at give dig selv tæsk. 1-2 reps fra failure giver et rigtig godt resultat for mange.

3. Hvilke muskelgrupper skal helst trænes sammen.

Det er også et tilbagevendende emne, men hvis du kører trække øvelser bl.a. (Biceps, Trapezius, Latissimus, sacrospinalis) en dag og presse øvelser (bl.a. Triceps, Pectoralis, Deltoideus, Quadriceps, Gluteus) den næste, går du ikke helt galt i byen. Det skulle gerne sikre at du ikke rammer den samme muskel to dage i træk.

Giv den gas :devil:

Q

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

der hvor jeg træner, træner danmarksmesteren i bb, tror godt nok han træner hver dag. men træner ikke ret mange sæt eller øvelser pr muskelgruppe.

Et program som er meget populært hvor du træner hver muskel en gang om ugen og lign kunne være max-ot. Men bare jeg slipper for at træne på den måde, så må de gøre hvad de vil

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share