Skade forbyggelse


Thomas B
 Share

Recommended Posts

Gennem det sidste lange stykke tid (over 2 år) har jeg gentagne gange været plaget af inflammerede skuldre og albuer (i forbindelse med vægttræning). Jeg har trappet ned på træningen, men er efterhånden meget nervøs for igen at skulle opleve en periode med træningshæmmende skader. Er der nogen der har gode råd som kan være med til at forebygge inflammationer og overbelastningsskader i ledene?

Af kosttilskud spiser jeg udover en multivitamin ekstra antioxidanter (C, E, Selen, Zink og betacaroten i form af gulerødder samt fiskeolier). Herud over træner jeg ekstern rotation for rotatorcuffen, hvilket har hjulpet meget på skuldrene, men jeg mangler stadig "hemmeligheden" for albuerne :(

Link to comment
Share on other sites

Watts> se artiklen her på MO. De øvelser hvor du drejer armen ud/væk fra kroppen benævnes ekstern rotation.

tp> forskellige former for bænkpres og skulderpres har før givet problemer for skulderne, hvilket har medført, at jeg slet ikke træner presøvelser for delt.

Pt er mit største problem også smerter i albuen når jeg træner forskellige presøvelser og extensions. Smerten sidder lige hvor triceps hæfter på albuen/underarmen. Specielt mistænker jeg tung bænkpres med smalt greb for at være skyld i de nuværende albuesmerter :(

Som nævnt i det forrige indlæg, så er det et tilbagevendende problem, og den skade jeg har nu, har jeg haft i ca 2½ mdr.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med noget behandling med is efter træning?? Måske du kunne prøve det i et par uger samtidig med, at du behandler det med noget anti-inflamatorisk medicin, så du kan hæmme betændelsen lidt?? Jeg ved ikke om det er noget du har prøvet, men det kan være det vil hjælpe dig.

Link to comment
Share on other sites

Tak for rådet Nielsen :) Det du der foreslår virker til dels, når skaden først er sket, men mit store problem er, at den/de jævnligt kommer igen. Jeg er ikke så glad for at skulle indtage antiinflammatorisk medicin for ofte, for i bund og grund er en inflammation vel kroppens måde at sige fra på.

Jeg håbede lidt at der var en der havde et godt råd om et kosttilskud eller en god idé til en skadeforebyggende øvelse for albuen, men det kan godt være den eneste løsning er at trappe lidt ned på træningsintensitet, -hyppighed og/eller -volumen :(

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg startede på at bruge Glucosamine, MSM og Udo's Choice olie, har jeg kunne træne uden smerter.

Generelt skal man ordne sine skader før de bliver kroniske, så skift øvelse hvis du mærker noget. Jeg udviklede et skulder/albue problem efter VM (ved ikke helt hvad det er), og har derfor kørt næsten al bænkpres til klods siden da, for at undgå strækket i bunden.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har fået en dårlig albue - igen!! - har jeg ikke trænet bænkpres med smalt greb, men jeg har overvejet at prøve med klods. Jeg har været lidt skeptisk over for brug af klods, for jeg bruger ikke bænkpresskjorte, men det må selvfølgelig være bedre at træne CG bænkpres med klods, end slet ikke træne øvelsen. De sidste par måneder har min tricepstræning bestået af meget lette sæt pushdowns og lige så lette sæt triceps ext. Målet har været at få lidt blod til området, for sættene har været så lette, at det ikke har kunne give hverken styrke eller hypertrofi.

Link to comment
Share on other sites

Er der mulighed for at du kan undgå/undvære nogle af øvelserne? Jeg synes selvfølgelig du skal have CG BP med, og hvis du kan køre den med klods, så er det jo fint. Men hvad med de tricepsøvelser du kører, findes der ikke nogen, hvor du ikke kan mærke det i albuen? Så kunne du jo bruge lidt tid på dem i stedet for dem der gør ondt. Det lyder også som en god ide, det med at du kører meget lette sæt, for at få en større blodgennemstrømningen i albuen.

Jeg skriver hvad jeg har hørt og lært, jeg er ingen ekspert på dette område :)

Link to comment
Share on other sites

Hej thomas..

Jeg har også et virkeligt trælst problem med min højre albue og jeg tror at mit problem ligner meget dit..jeg tager også antiinflammatorisk medicin, iprofen (mener jeg det hedder) og det har os hjulpet til dels men skaden er kommet tilbage hver gang..Jeg har både haft snakket med en fysioterapeut og læge og de har ikke kunne give mig en egentlig diagnose, men i slutningen af februar skal jeg ha min albue scannet. Måske skulle du os overveje det selvom ventetiden er LANG :cussing:

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas,

Gør det ondt i almindelig bænkpres ?? Hvis det er tilfældet at du kan køre alm. bænkpres uden smerte, så drop alle de andre øvelser. Jeg døjede med en dårlig skulder i over et ½ år, og min erfaring siger mig, at undgår man øvelser, som gør ondt, så forsvinder de fleste problemer. Jeg kan godt fra tid til anden mærke at min højre skulder ikke er 100 %, men hvis jeg holder mig fra visse øvelser, så kommer det ikke tilbage. Jeg har tidligere kørt meget tunge CG bænkpres, men dem har jeg helt droppet nu. Som jeg ser det, så holder man betændelsesprocesserne ved lige, når man kører øvelser som involvere det problematiske område. Ved at undgå de øvelser som gør ondt, så får kroppen ro til at hele. Hvis man kombinere det med is og anti-inflammatoriske præparater i en periode, går det ofte hurtigere. Hvis du ikke kan køre bænkpres uden smerte, så prøve med bænkpres til en 5 eller 10 cm klods. Jeg tror ikke du behøver at være bange for at du mister din styrke i bunden. Den skal nok komme tilbage igen. Hovedmålet må være at træne uden om problemet indtil det fortager sig, og samtidig bevare sin styrke så godt som muligt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

mht skulderskade og bænkpres. Jeg havde i lang tid en skulder, der havde det rigtigt skidt med almindelige bænkpres. Men jeg havde ingen problemer når jeg kørte dem med en let incline.  Efter at have lavet rotary cuff øveler flittigt i et halvt år, samtidig med jeg bænkede incline, kunne jeg sagtens bænke normalt igen. Så, Thomas har ret, man skal arbejde udenom problemet, og ikke fortsætte med at hamre løs, hvis det gør ondt.

venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

Rart at høre så mange velmenende råd :)

Chil> måske en god idé med en "autoriseret" lægeundersøgelse og efterfølgende skanning, men jeg er ikke meget for at skulle anerkende at skaden er så alvorlig :(

Thomas> Som du også er inde på, så handler det om at træne uden om skaden, og undgå øvelser der giver smerter. Problemet er desværre, at bænkpres også giver smerter, selv om de ikke er voldsomme. Som sagt er den eneste presøvelse jegt har trænet i de sidste par mdr bænkpres med "almindeligt" greb, og jeg har også udelukket alle tunge tricepsøvelser, men skaden er desværre ikke helet op :(

I næste uge skal jeg 8 dage til syden :), så da får min skvattede krop en længere pause, måske det "bare" er det der skal til. Mit spørgsmål gik også mere på hvordan man forbygger ledskader, men det handler vel om at finde ud af hvor meget træning ens krop kan holde til. Måske jeg skal prøve at træne tung bænkpres med klods, og så nøjes med at træne full range of motion når jeg træner lettere og eksplosiv bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder, som om dit skulderproblem er ved at være overstået, hvilket er fint - de kan som regel trænes væk(med de rigtige øvelser selvfølgelig.)

Mht. albue er det jo ikke sikkert, at problemet sidder i leddet.

Kommer smerten når armen er helt strækt eller helt bøjet?

Forværres smerten hvis du trykker direkte på smerten?

Findes smerten ved både let og tung træning?

findes smerten både ved strækt og bøjet arm under træning?

Lindres smerterne af NSAID(fx. ibuprofen)?

Generelt skal man holde sig fra ibuprofen, for, som du selv siger, er det kroppens måde at sige fra på.

Kuldebeh. er godt lige efter en skade/træning, men senere(dagen efter) skal man gå over til varmebeh.

Grunden er, at kulde gør som ibuprofen, mens varme øger reparationshastigheden.

Hvis problemet sidder i senen kan det være, at øvelser, hvor armen hverken strækkes helt eller bøjes helt, kan være problemfrie.

Hvis problemet sidder i leddet, skal du nok spørge Thomas J istedet for mig :)

Hvis det ikke går væk efter en uge sydpå, bør du selvfølgelig søge læge, da der kan være tale om andre sygdomme end belastningssygdomme.

God ferie! :)

Link to comment
Share on other sites

Generelt skal man holde sig fra ibuprofen, for, som du selv siger, er det kroppens måde at sige fra på.

Kuldebeh. er godt lige efter en skade/træning, men senere(dagen efter) skal man gå over til varmebeh.

Grunden er, at kulde gør som ibuprofen, mens varme øger reparationshastigheden.

Hvad mener du med at kulde gør som ibuprofen?

Ibuprofen øger da også helingsprocessen, samtidig med at det er smertestillende.

Er du sikker på at varmebehandling er godt imod inflammationsskader? Jeg har ellers hørt at de to værste ting man kan gøre ved et inflammeret område er varme og massage! Massage skulle vist få inflammationsprocessen til at bluse op. Er dette sandt?

Og hvad mener du med at skulderproblemer kan trænes væk? Hvis skuldermusklen (og typisk og rotatormanchetten) er inflammeret skal den vel have ro, og ikke trænes, eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

hmm, tør jeg argumentere mens jeg kigger ned i en tanks kanonløb? LOL

Ok, jeg giver det et forsøg :)

kulde delvist lammer nerverne, så man ikke kan føle smerte og delvist hæmmer inflammationen ved at karrene trækker sig sammen.

Ibuprofen "lammer" også nerverne og hæmmer inflammationsprocessen.

Varme får nemlig inflammationsprocessen til at blusse op, men dette er faktisk oftest en god ide. Processen skal simpelthen have lov til at løbe til ende for at man kan blive rask. Derfor er det smart at "speede" det hele op med varme.

Om massage er godt kommer an på, hvordan skaden er sket. Hvis det fx. er pga. iltmangel(forekommer fx. som liggesår), er det meget dumt at varme området og massere,eftersom man sår river små kar over og desuden stiger iltbehovet med temperaturen.

Jo, en inflammeret muskel skal holdes i ro - i starten. Hvornår man skal mobilisere den tør jeg ikke sige noget om.

Mht. rotatormanchetten er det lidt specielt eftersom nogle muskler, som normalt skal arbejde ikke kan klare arbejdet, hvorved andre muskler tager over og man får en forkert stilling i leddet. Ved at træne de rigtige muskler kan man rette stillingen, så problemet løses. Vores kiropraktor kan sikkert give lidt flere detaljer, hvis du ønsker det :)

Der er jo også en artikel om fænomenet her på MOL :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, tak for forklaringen.

Forresten jeg jeg selv erfaringer med at akupunktur er rigtig godt imod overbelastningsskader.

Jeg er selv blevet behandlet ved en akupuntør der giver en speciel slags akupunktur, ikke kinesisk akupunktur. Dette skulle efter sigende været meget bedre. Jeg blev behandlet for overbelastede skuldre, og det hjalp mig utrolig meget!

Akupunktøren har også en hjemmeside, hvor der står diverse ting. www.a2000.dk

Jeg synes folk der interesser sig for disse ting burde kigge lidt på den. Der er sikkert mange som er skeptiske overfor akupunktur, det var jeg også istarten. Nogle af de ting der står i hjemmesiden er helt utrolige. Jeg har også selv oplevet ham give akupunktur til en der havde en forstuvet ankel der var hævet. Efter behandlingen var næsten hele hævelsen væk! Jeg troede ikke mine egne øjne.

Prøv at læs lidt om det, inden i siger det er noget øregas.

Link to comment
Share on other sites

Jeg studerer medicin og derfor er jeg nødsadiget til at være meget skeptisk, når det angår "alternativ behandling" :)

Men når det angår akupunktur, så er det mig bekendt det eneste alternative behandlingsform, som er bevist effektiv.

Når det så er sagt, er det jo ikke automatisk virksomt over for alle sygdomme - behandlingen for hver enkel sygdom skal bevises hver for sig.

Om det er videnskabeligt bevist for alle de sygdomme, hjemmesiden nævner, ved jeg ikke.

At være skeptisk betyder bl.a. i mine øjne at være opmærksom på selvmodsigelser, og dem er der desværre enkelte af.

Derudover hjælper det bestemt, hvis man har en plausibel forklaring/teori på, hvordan behandlingen virker, og der synes jeg desværre også at det halter.

Som en lille sidebemærkning kan jeg nævne, at der efterhånden er mange anæstesiologer, som benytter akupunktur, så det kan være, at man i fremtiden bare får et par tynde nåle i næsen og et par stykker i venstre balle, hvorefter kirurgerne går igang :)

Link to comment
Share on other sites

Klar, man skal da være skeptisk over for alt. Men det er ikke det samme som at være afvisende. Det er der desværre mange læger der er!

Det er klart at ikke alle sygdomme kan helbredes med akupunktur. Mennesker reagere jo også forskelligt på akupunktur. Men af alle de sportsskader han får ind, har han en helbredelsesprocent på mellem 80-90. det er meget!. Jeg ved godt at når han siger helbredt, så er det kun fordi patienterne er symptomfrie, og de er ikke blevet undersøgt af en læge. Men det er stadig overraskende godt.

Jeg ved godt at hans forklaringer halter lidt efter noglesteder, men han har heller ingen forudsætninger for at komme med fysiologiske forklaringer. Han kan bare konstatere det virker på rigtigt mange patienter.

Når en mand som Bjarne Riis og Telecom vil lægge navn til hans behandlinger så er der jo nok noget om det. Nu ved jeg ikke om du har læst nogle af beretningerne om sportsskaderne på hjemmesiden, men der er altså mange kendte navne iblandt. Jeg tror ikke de ville spilde deres tid med at komme et sted hvor der ikke virkelig er nogle resultater.

Link to comment
Share on other sites

Nu lyder hans eksempler jo umiddelbart ret overbevisende.

Ikke for at rakke ned på den omtalte akupunktør, men mere generelt, så må man jo vide, hvad der galt og om det, der er galt, virkelig er væk efter behandlingen.

Desuden bør man jo foretage kontrolbehandlinger.

Et eksempel, hvor det kan gå galt er hovedpine. Hvis man ikke behandler hovedpine forsvinder den næsten altid efter et par timer.

Hvis man så behandler hovedpine på et vilkårligt tidspunkt i forløbet med hvilken som helst behandling, skal man jo kunne vise, at hovedpinen forsvinder hurtigere end den normalt ville gøre.

Det foregår jo ikke her.

Igen generelt, kan man jo heller ikke vide, om personen taler sandt. Jeg siger ikke, at personen direkte gør det med vilje, men folk ser nu engang det, som de vil se.

Om kendte mennesker ønsker at lægge deres navn til et produkt eller en behandler behøver jo heller ikke at bevise noget, selv om det da får en til at tænke en gang til.

"Dårlige" eksempler kan være alverdens produkter fra amerikansk TV, hvor alle mulige "stjerner" kun har godt at sige om de produkter, som de får penge for at rose. Eller hvad med Anna Kastberg(jeg mener, hun hedder det), som var direktør for Arken. Skulle Arken virkelig ansætte en, som ikke havde en eksamen? Ja, åbenbart.

Link to comment
Share on other sites

Ja, for at bevise om man er blevet helbredt må man jo finde ud  af den eksakte diagnose. Men det kan akupunktører jo ikke. Derfor ville det også være godt hvis man kunne kombinere akupunktur og lægebehandling.

Er der lavet nogle undersøgelser i Danmark omkring akupunktur?

Kender du nogle af disse undersøgelserr?

Tror du at læger i fremtiden kommer til at bruge akupunktur til behandling, udover til det smertelindring osv, de allerede benytter det idag?

Link to comment
Share on other sites

Ja, der er lavet en del undersøgelser i DK, prøv fx. denne søgemaskine og søg på "acupuncture danish".

Du får ikke alle danske artikler på den måde, men det giver et hurtigt overblik, desværre er der sjældent abstract med.

Faktisk springer overskriften "The WHO does not recommend acupuncture" en i øjnene med det samme. Den hjemmeside, som du linkede til skrev netop at WHO anbefalede akupunktur mod en lang række sygdomme. Det må jo siges at være en selvmodsigelse. Artiklen er godt nok fra 2000, så WHO kan evt. have ændret mening i mellemtiden, men det bør undersøges nærmere.

En lille sjov ting er en artikel skrevet af læger fra horeklinikken. De har det sikkert sjovt på arbejdet LOL

Om læger i fremtiden begynder at bruge akupunktur?

Tja, hvis det virker og bivirkninger(der er faktisk bivirkninger) ikke viser sig at overskygge behandlingseffekten, så er der jo grundlag for en behandling.

At der så i nutiden måske nok er en modvilje mod akupunktur, betyder formodenligt bare, at det tager lidt længere tid, men ellers er jeg da overbevist om, at det vinder frem :)

Personligt har jeg da tænkt mig at læse, de artikler, der nu findes og måske tage et kursus.

Jeg kan også lige nævne, at da der var et foredrag om akupunktur på universitetet for et par mdr. siden, var der fulde huse (hvilket er sjældent). Så det tyder jo på, at de kommende læger finder det interessant :)

Et lille men kunne være, at kurset varer 100timer(det står der på hjemmesiden), hvilket er så langt, at beh. enten bliver nød til at foretages af andre end læger eller at der skal undervises i akupunktur i lægeuddannelsen, hvilket nok tager en helt pæn årrække, før det sker(hvis det sker).

Men mon ikke at kurset kunne forkortes lidt til læger? :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, det er en udemærket artikel.

Men du skal lige huske på at den akupunktur jeg taler om ikke er det samme som almindelig kinesisk akupunktur. Han har selv opfundet systemet. Den er ikke særlig udbredt, men det skulle eftersigende virke bedre på mange ting end almindelig akupunktur.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share