Hjælp!!!!!!


Tabe Mig
 Share

Recommended Posts

Hej

jeg håber at nogle her kan give mig nogle gode råd til at hvordan jeg kan tabe mig.

Jeg er 22 år gammel, 193 cm høj og vejer ca. 110 kg (vil gerne ned på 90-95 kg) jeg har aldrig styrketrænet (men er villig til at begynde, men ved bare ikke hvor????? i må gerne anbefalde mig et sted i KBH området og hvad det koster ) håber at høre fra jer TAK

Edited by Tabe Mig
Link to comment
Share on other sites

Hej... Hvis du vil tabe dig, kommer du nok ikke uden om at sulle dyrke noget konditionstræning, f. eks. spinning, løb eller lignende, da det er det mest effektive til at skabe energiunderskud.

Men det er fint at styrketræne samtidig, da du derved øger din muskelmasse, og får et højere energiforbrug set over hele døgnet...

Kig lidt rundt i forummet vægttab, der kan du finde en masse gode informationer...

Edited by allerup
Link to comment
Share on other sites

Prøv www.sats.com , her har de stort set alt i træning. Det koster vist nogenlunde det samme som de fleste motions steder i KBH og så har de mange centre i KBH...men det er lidt dyrt cirka 350-400 pr. mnd skal du nok regne med. I Sats kan du få hjælp med at få et program bikset sammen.

Edited by Zenia
Link to comment
Share on other sites

Altså styrketræning er ikke nødvendigt hvis du kun vil tabe dig. Den ultimative løsning for at tabe sig er, at stille en kostplan op og være i et kontant kalorieunderskud. Og den største fedtforbrænding opnår du ved at spinne, det er noget mange motionscentre efterhånden tilbyder. Ellers kan du også bare steppe, løbe eller cykle, eller en kombination af de tre sidste.

Link to comment
Share on other sites

Hej... Hvis du vil tabe dig, kommer du nok ikke uden om at sulle dyrke noget konditionstræning, f. eks. spinning, løb eller lignende, da det er det mest effektive til at skabe energiunderskud.

Konditionstræning har selvsagt nogle fornuftige indvirkninger på ens helbred, men at det er den bedste metode til at skabe et kalorieunderskud på er jeg ikke så sikker på.

Manden vejer immervæk 110kg og der bliver ikke meget intensitet over hans løb/cykling, så kalorieforforbrændingen bliver spæd.

En solid gang styrketræning kan de flest holde til, og der vil pga tømte glykogen depoter, skabes en rigtig god fedtforbrænding resten af dagen, som man kun vil opnå i ringe grad ved lav-intensitets træning.

En kombination af styrketræning og konditionstræning er naturligvis at foretrække, men styrketræning burde være første prioritet.

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Mange bud, men vægttab opnås bedst ved kombinationen af kostændring og konditionstræning.

Med hensyn til kost er det specielt ved større vægttab vigtigst med en permanent kostændring og ikke simpel selvpineri ved mængdebegrænsning (ellers ryger vægten alligevel op for de fleste før eller senere).

>Anders: Du kan da ikke for alvor mene at den bedste måde at tabe sig er styrketræning.

(Bl.a. af den simpel grund, at aktiviteten er begrænset til tidsmæssigt til relativt kort tid for den effektive træningstid - kalorieforbruget er derfor begrænset).

Hvem siger det nødvendigvis skal være intensiv træning. Selvfølgelig giver det mere forbrænding indenfor samme tidsforbrug. Er dette for hårdt kan mindre intensiv træning over længere tid forbrænde tilsvarende mængde eller mere (og det kan kroppen bedre holde til i startfasen).

Hvis det er i motionscenter er det korrekt at spinning er mest effektiv, da du automatisk presses til høj intensitet, men belaster samtidig hårdt, hvis man har er vis balast (meget stående cykling). Start derfor hellere forsigtigt med mindre intensiv træning.

Link to comment
Share on other sites

Allerup ->>

Men det er fint at styrketræne samtidig, da du derved øger din muskelmasse, og får et højere energiforbrug set over hele døgnet...
Hvis man er clean er det IKKE muligt at opbygge muskelmasse når man er i kalorieunderskud.

Jan D. ->>

Er dette for hårdt kan mindre intensiv træning over længere tid forbrænde tilsvarende mængde eller mere (og det kan kroppen bedre holde til i startfasen).

Vigtig pointe!

Link to comment
Share on other sites

Mange bud, men vægttab opnås bedst ved kombinationen af kostændring og konditionstræning
Forkert!
Du kan da ikke for alvor mene at den bedste måde at tabe sig er styrketræning

Det ER den bedste måde. I hvertfald hvis vi taler i forhold til cardio.

Bl.a. af den simpel grund, at aktiviteten er begrænset til tidsmæssigt til relativt kort tid for den effektive træningstid - kalorieforbruget er derfor begrænset
Du har simpelthen ikke fattet sammenhængen. Kig lidt i lærebøgerne igen, og vend tilbage når du har sat dig ind i de basale ting.
Hvem siger det nødvendigvis skal være intensiv træning. Selvfølgelig giver det mere forbrænding indenfor samme tidsforbrug

Læs: http://www.motion-online.dk/ufedt_dr.htm

Rune

Edited by Rune
Link to comment
Share on other sites

Det ER den bedste måde. I hvertfald hvis vi taler i forhold til cardio.
Hvorfor mener du det er det?
Du har simpelthen ikke fattet sammenhængen. Kig lidt i lærebøgerne igen, og vend tilbage når du har sat dig ind i de basale ting.

Istedet for at komme med at arrogant svar, så kan du jo forklare, hvorfor det er forkert. Jeg vil også mene cardio er bedst. Det er der du har det største energiforbrug per tidsenhed i forhold til styrketræning. Så er der ting som efterforbrænding og forøget hvilestofskifte ved øget muskelmasse, der kan spille. Hvis personen allerede er i kalorieunderskud, så vil opbygningen af muskelmasse i bedste fald være minimal, og derfor er der også grænser for, hvor meget hvilestofskiftet kan forøges.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge den formel for energiforbrug jeg har (benedict-harris-formlen) giver det med mine data (23år, 182cm høj, mand :) ) ca 300kcal ekstra i forbrænding pr dag, at min vægt er gået fra 80 til 95kg, med en fedtprocent der nok er i cirka sammen niveau som før, måske et par procent højere. Fedt-procent eller LBM er dog ikke medtaget i den formel.

Det har vel at mærke også taget mig 2 år, så jeg mener ikke det er der man først skal sætte ind, hvis man ønsker at tabe sig. Dermed ikke sagt at styrketræning er en dårlig ide under en vægttab.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

>Rune.

Det er nok snarere dig der ikke læser mit indlæg ordentligt eller forstår sammenhængen.

Jeg argiterer IKKE FOR FEDTFORBRÆNDINGSZONER.

Intensiv konditionstræning er mest effektiv, men kan ikke altid dyrkes fra dag 1. Hvorfor? Fordi utrænede eller trænede, der påbegynder ny form for konditionstræning ikke bør træne intensiv på max-intensitet p.g.a. skadesrisikoen. Dette gælder specielt løb, men spinning kan også være belastende specielt ved stående cykling og tunge tråd (det kan man dog selv regulere, hvis man ikke lader sig "rive" med).

DER ER DERFOR FORSKEL PÅ HVAD HVILKE TRÆNINGSFORM MAN BØR ANBEFALE NYE OG TRÆNEDE.

En tilvænningsperiode er derfor en god ide i startfasen fx. hvis man ikke normalt cykler. Herefter har bl.a. SATS starthold i spinning over begrænset tid (med introduktion) som kunne være næste step etc.

Vedr. løb jf. tidligere emne i foraet:

Løbeprogrammer mv.

Pointen i mit svar er også, at hvis målet er vægttab kan du i startfasen ikke opretholde intensiv træning over længere tid, mens lavere intensitet muliggør længere tids træning.

(løb er dog i sig selv belastende ved en vis balast)

Eksempel:

Sagt med andre ord knokker du 5 min. på fuld speed og er helt færdig bagefter - forbrændes der samlet mere ved ½ times cykling på mere moderat niveau (og så kan det gøres uden skader).

Styrketræning kan af samme grund ikke opretholdes over lang tid og dermed bliver forbrændingen lavere end konditionstræning samlet set (ellers skal vægten, der trænes med være meget lille - og er ikke hvad jeg forstår ved styrketræning).

Link to comment
Share on other sites

Ifølge den formel for energiforbrug jeg har (benedict-harris-formlen) giver det med mine data (23år, 182cm høj, mand :) ) ca 300kcal ekstra i forbrænding pr dag, at min vægt er gået fra 80 til 95kg, med en fedtprocent der nok er i cirka sammen niveau som før, måske et par procent højere. Fedt-procent eller LBM er dog ikke medtaget i den formel.

Det har vel at mærke også taget mig 2 år, så jeg mener ikke det er der man først skal sætte ind, hvis man ønsker at tabe sig. Dermed ikke sagt at styrketræning er en dårlig ide under en vægttab.

jeg har læst flere steder at 5 kg ekstra muskler giver ca 500kcal ekstra pr dag og 5kg muskler burde være til at klare hvis man ikke har trænet før

Link to comment
Share on other sites

Istedet for at komme med at arrogant svar, så kan du jo forklare, hvorfor det er forkert.
Jeg henviser til ovenstående udmærkede indlag af -Anders-.
Det er nok snarere dig der ikke læser mit indlæg ordentligt eller forstår sammenhængen

Jeg har skam både forstået dit indlæg og sammenhængen. Dit eksempel: "Sagt med andre ord knokker du 5 min. på fuld speed og er helt færdig bagefter - forbrændes der samlet mere ved ½ times cykling på mere moderat niveau" er ikke anvendelig i denne sammenhæng. Hvem har sagt at du skal knokle i 5 min indtil du er helt færdig? nej vel! Intetsiteten skal selvfølgelig sættes i forhold til personen det drejer sig om. Altså højest mulige intetsitet for denne person.

Styrketræning kan af samme grund ikke opretholdes over lang tid og dermed bliver forbrændingen lavere end konditionstræning samlet set
Hvorfor ikke?
ellers skal vægten, der trænes med være meget lille - og er ikke hvad jeg forstår ved styrketræning)

Hvad du forstår og ikke forstår ved styrketræning er ikke relevant i denne sammenhæng. Fakta er, at en god gang Fullbody træning giver en rigtig god forbrænding under træning og i timerne efter. Om vægten er stor el. lille skal ikke opgøres i x antal kg på stangen, men tilpasses i forhold til den enkelte person.

Rune

Link to comment
Share on other sites

Ifølge den formel for energiforbrug jeg har (benedict-harris-formlen) giver det med mine data (23år, 182cm høj, mand  :) ) ca 300kcal ekstra i forbrænding pr dag, at min vægt er gået fra 80 til 95kg, med en fedtprocent der nok er i cirka sammen niveau som før, måske et par procent højere. Fedt-procent eller LBM er dog ikke medtaget i den formel.

Det har vel at mærke også taget mig 2 år, så jeg mener ikke det er der man først skal sætte ind, hvis man ønsker at tabe sig. Dermed ikke sagt at styrketræning er en dårlig ide under en vægttab.

jeg har læst flere steder at 5 kg ekstra muskler giver ca 500kcal ekstra pr dag og 5kg muskler burde være til at klare hvis man ikke har trænet før

referencer?

Benedict-harris (eller er det omvendt :hehe: ) er denne her.

Jeg synes ikke 5kg yderligere muskelmasse lyder som noget der er til at klare, hvis man er i energiunderskud fordi man forsøger at tabe sig. :)

Link to comment
Share on other sites

jeg har læst flere steder at 5 kg ekstra muskler giver ca 500kcal ekstra pr dag og 5kg muskler burde være til at klare hvis man ikke har trænet før

Du har læst forkert, ellers er det skrevet af en klumpe-dumpe. :lol:

Muskelmasse forbrænder ca 10-15 Kcal/ pr kg/ pr dag

P.S.

Så MaxP udregning er ikke helt ved siden af.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

jeg har læst flere steder at 5 kg ekstra muskler giver ca 500kcal ekstra pr dag og 5kg muskler burde være til at klare hvis man ikke har trænet før

Du har læst forkert, ellers er det skrevet af en klumpe-dumpe. :lol:

Muskelmasse forbrænder ca 10-15 Kcal/ pr kg/ pr dag

P.S.

Så MaxP udregning er ikke helt ved siden af.

kilden er Per Brandgaard Mikkelsen/ professor i human ernæring, bare send ham en mail og hør hans forklaring

Link to comment
Share on other sites

kilden er Per Brandgaard Mikkelsen/ professor i human ernæring, bare send ham en mail og hør hans forklaring

Var det ikke nemmere, hvis du posted dit kildemateriale her? tror dog du får svært at finde det nævnte materiale udarbejdet af PBM....

Rune

Link to comment
Share on other sites

Hej

jeg håber at nogle her kan give mig nogle gode råd til at hvordan jeg kan tabe mig.

Jeg er 22 år gammel, 193 cm høj og vejer ca. 110 kg (vil gerne ned på 90-95 kg) jeg har aldrig styrketrænet (men er villig til at begynde, men ved bare ikke hvor????? i må gerne anbefalde mig et sted i KBH området og hvad det koster )  håber at høre fra jer TAK

Kostomlægning er rimeligvis et must for dig.

Der er en poll ovre i styrketræningsfora om hvor man kan træne, hvad det koster osv., blandt andet i Københavnsområdet. Kæderne i området er Hard Work (Nørrebro St., Valby, måske flere), Sats (en frygtelig masse steder), Fitnessdk (Ydre Østerbro, Kbh. K, Indre Amager), Nautilus (Ydre Nørrebro, Amager). Jeg har sikkert glemt nogle. Derudover en række mindre centre, som sikkert også er ok. Næppe nogle helt billige (typisk mellem 200-800 kr/md), men der er studierabat, firmarabat og deltidsrabat en del steder. Som begynder skal du nok bare vælge efter din intuition og transportmuligheder samt økonomi, og lade være med at binde dig med en meget langvarig kontrakt.

God træning!

Link to comment
Share on other sites

Ak, ja endnu flere arrogante kommentarer, hvor citater rives ud af sammenhæng. jeg begynder at forstå hvorfor der ind imellem er dødt på MOL vedr. konditionstræning.

Derfor bliver dette min sidste bemærkning i denne tråd.

Dette var begrundelsen for mine tidligere skriv (som ikke fremgår af Runes klip):

Fordi utrænede eller trænede, der påbegynder ny form for konditionstræning ikke bør træne intensiv på max-intensitet p.g.a. skadesrisikoen.
DER ER DERFOR FORSKEL PÅ HVAD HVILKE TRÆNINGSFORM MAN BØR ANBEFALE NYE OG TRÆNEDE.

Hvad angår mængde contra intensitet er pointen, at mængden hurtigere i opstartsfasen kan øges ved knap så højintensivtræning.

Belastningen ved længerevarende "styrketræning" kan naturligvis ikke være på max. (egentlig styrketræning 2-3 sæt af max. 8 gentagelser). Herefter er der en glidende overgang over pump af muskler til konditionstræning. Desuden forudsætter styrketræning ligesom intervaltræning restitution ind imellem (hvilket mange glemmer vedr. effektivitet ifm. vægttab).

Under alle omstændigheder er det absurd at hævde at styrketræning giver større forbrænding en konditionstræning.

Noget andet er så om højintensiv træning bedre matcher hensynet til at bevare muskelstyrken.

Link to comment
Share on other sites

Derfor bliver dette min sidste bemærkning i denne tråd
Tak for det, da du dermed slipper for yderligere at fremstille din åbenbare manglende forståelse for emnet.
som ikke fremgår af Runes klip

Jeg har ikke klippet noget ud af nogen sammenhæng, men bare fremhævet at dine påstande ikke er korrekte.

Belastningen ved længerevarende "styrketræning" kan naturligvis ikke være på max. (egentlig styrketræning 2-3 sæt af max. 8 gentagelser). Herefter er der en glidende overgang over pump af muskler til konditionstræning
Øhh.... ? ? ?
Under alle omstændigheder er det absurd at hævde at styrketræning giver større forbrænding en konditionstræning

Nej, ikke hvis man tager den samlet forbrænding, incl. efterforbrænding.

Rune

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share