Er pasta godt??


fitnesspump
 Share

Recommended Posts

hey.

Mit spørgsmål er meget simpel. Er almidelige pasta (ikke grov pasta) god bb mad. Grunden til, at jeg er i tvivl er den ualmindelige høje kalorietal, og at det ikke er grov. For franskbrød, lyst brød mm. ved vi jo, ikke er godt. Hvorfor er der så flere der mener lys pasta er godt, når næringsværdien minder meget om feks. franskbrød??

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det så mange bb`er spiser det..  Hvis de gerne vil være i kcal overskud...?
Fordi der er mange kalorier i... Jeg tror at du bliver forvirret over dette
Pasta er bestemt ikke noget, jeg kan anbefale, hvis man skal passe på, hvad man spiser.

Jeg er sikker på at Fistandantilus mener at det ikke kan anbefales hvis man passer på ikke at spise for mange kcal!

Q

Link to comment
Share on other sites

Pasta er da bare mel og vand (og måske en smule æg) - ikke noget ligefrem sundhedsskadeligt.

At det er temmelig energitæt kan både være en fordel og en ulempe, en fordel hvis du skal tage på (helst muskler :) ) og derfor have meget energi, og en ulempe hvis du skal tabe dig, fordi det mætter relativt lidt ift kalorieindhold.

Jeg har set mange andre skrive at proteinerne i brød, pasta mm. er ukomplette, så man skal sørge for at have andre proteinkilder i samme måltid.

Så er der spørgsmålet om optagelseshastighed.

Pasta (dvs mel) er komplekse kulhydrater, men jeg har en ide om at når det er meget fint mel er optagelsen alligevel relativt hurtig. Kan nogen uddybe det?

Link to comment
Share on other sites

Kulhydraterne i pasta er stivelse, dvs. kæder af glukosemolekyler. Det er ikke særligt svært for mavens enzymer at klippe glukosen fra hinanden, faktisk nogenlunde ligeså svært som at klippe alm. sukker fra hinanden. At noget er komplekst er ikke nogen indikator for om det er hurtigt optageligt eller ej. Det handler om kemiske bindinger og enzymatiske processer, i maven altså hvor let det er for enzymerne at komme til, og hvor stærk bindingen er.

Link to comment
Share on other sites

Så er der spørgsmålet om optagelseshastighed.

Pasta (dvs mel) er komplekse kulhydrater, men jeg har en ide om at når det er meget fint mel er optagelsen alligevel relativt hurtig. Kan nogen uddybe det

Glykæmiske Index (Optagelseshastighed af kulhydrater)

Maltodextrin = 105

Druesukker = 100

Hvidt brød= 72 (en klar vinder af bedste post trænings kulhydrat :))

Kartofler = 70

Sukker = 59

Kakaomælk = 54

PASTA = 50

Havregryn = 49

Æble = 39

For en længer liste se her:

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=d...age=5&title=art

Ærger mig at øl ikke er listet. Af den grund vil jeg i forskningens navn nu gå ind til byen for at foretage et feldtstudie. SKÅL! :pint:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share