The Bear compund exercise


Hr.Kirchebrandt
 Share

Recommended Posts

Afslutningen på øvelsen lyder som en ren skulderødelægger. Det er skulderpres bag nakken, og det starter helt nede fra den position, hvor man holder vægtstangen ved squat. Jeg vil i hvertfald ikke udsætte mine skuldre for den øvelse.
Mjah ... den virker slet ikke unaturlig. Jeg oplevede i hvert fald intet, der virkede ødelæggende. Nu skal du også huske, at jeg bruger en sandsæk, ikke en vægtstang.
Du er satme hård hvis du kan skulderpresse lige så meget som du squatter uden at tage pæn mange reps

Jeg *er* pisse hård :tongue: Ej, som nævnt ovenfor, så bruger jeg en sandsænk, og planen er at kunne tage 2 x 10-12 reps, så ryger der mere vægt i sækken.

Jeg kan kun sige, at mine DOMS i dag efter 2 x 5 træning med The Bear á la sandsæk, mest er i benene og af en eller anden årsag biceps.

- hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Afslutningen på øvelsen lyder som en ren skulderødelægger.

Det kan godt lyde sådan på beskrivelsen, men der er 4 ting at tage højde for:

- du udnytter inertien fra squatbevægelsen, så dine skuldre arbejder faktisk ikke så hårdt i bunden.

- de fleste vil være ude af stand til køre med en voldsom vægt i den øvelse.

- det virker mest naturligt at lægge stangen i high-bar squat-position, når øvelsen skal køre i een flydende bevægelse (synes jeg)

- der er som regel stiv kuling fra syd-nord, når Erling Bundgaard sætter sine krøller.

Jeg var også lidt nervøs for den afsluttende del, men jeg synes ikke den føles belastende for skuldrene (i hvert fald ikke med de 45 kg. jeg har kørt med).

Link to comment
Share on other sites

Hvad er så din opfattelse af øvelsen. Hører den med i et program?

Det kommer vel helt an på, hvad formålet med programmet er...

Hvis formålet er overall funktionel styrke, så tror jeg, at den er meget god. Hvis man derimod har som mål at blive god til nogle få, bestemte øvelser, så kan jeg godt frygte, at den stjæler for mange ressourcer.

...og af samme grund har jeg heller ikke kørt den i lang tid, selvom jeg var meget begejstret efter at have prøvet den. Måske trænger jeg bare til en kiks og en seriøs indsats for at øge min arbejdskapacitet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share