Att. Thomas J og andre...


Nielsen
 Share

Recommended Posts

Hej Thomas

I et af dine tidligere indlæg, skriver du, at "The Weightlifting Encyclopedia" er en utrolig god bog omkring OL vægtløftning, og du anbefaler den ogs til andre som ikke dyrker sporten aktivt. Men er det også en bog der kan anbefales til folk som "bare" dyrker almindelig styrketræning? Vil en nybegynder som mig få noget ud af at læse den???? Eller er der andre bøger som henvender sig mere til styrketræning?

Er der andre der kan anbefale nogle gode bøger omkring styrketræning?

Link to comment
Share on other sites

Du kan evt. prøve at læse "Serious strength training" af Tudor O. Bompa. Bogen er meget seriøs og er teoretisk funderet, og giver et godt indblik i øvelsesvalg, periodisering, kost og hvordan kroppen reagerer på træning.

Bøger som "Effektiv Bodybuilding" (svensk) af Ove Rytter og "Encyclopedia of modern bodybuilding" af Arnold Schwarzenegger, er mere traditionelle, og efter min mening ikke halvt så gode som "Serious strength training".

Håber det kan være til lidt hjælp.

Link to comment
Share on other sites

"The weightlifting encyclopedia" er en suværen bog, men til den almene person, som ikke har interesse i hverken styrkeløft eller olympic lifting, så findes der bøger som er bedre. Specielt hvis man ikke har det fundamentale på plads.

Som Thomas siger, så er Tudor Bompa´s bog "serious strength training" en god start. De fleste bodybuilding bøger er generelt temmeligt dårlige, da de i bund og grund bare skriver det man kan læse i bb blade.

Det gode ved Bompa´s bog er at du kan bestille den via postordre fra stop4u.com.

Når du har læst Bompa´s bog, så er der et hav af gode bøger, som man kan gå igang med. Her er et par stykker:

"Science & Practice of strength training" af Vladimir Zatsiorsky.

"Power a scienticfic approach" af Fred Hatfield (han har desuden også skrevet 2 særdeles gode bøger om bodybuilding. Kan ikke huske navnene specifikt, men søg på Fred Hatfield på bogpriser.dk, så skulle de nok dukke op).

"Power to the people" af Pavel Tsatsouline

Hvis du føler du er klar til det helt store, så er der en bog som overgår alt hvad der findes på markedet. Det er den mest komplette og videnskabelig bog man kan finde omkring styrkeløft, bodybuilding og vægtløftning:

"Supertraining" af Mel C. Siff og Yuri Verkhoshansky.

God læselyst,

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Stuart Mcrobert´s "Brawn" fik mig ind på den IMO rette træningsvej.

Det er en RIGTIG god bog. Hanr har skrevet en fortsættelse "Beyond Brawn" - som efter min mening er ALT for belærende og overdreven konservativ.

"The Insiders Guide..." er en rigtig god bog til illustration af de mest effektive øvelser.

"Further Brawn" er det sidste skud på stammen i Brawn serien - og indeholder en masse spørgsmål og svar som ikke er dækket i de andre bøger - jeg har ikke læst den, men har læst en del dårlig kritik af den.

Med "Brawn" i hånden kan du ikke gå galt i byen - specielt for nybegyndere!!

hej...

Link to comment
Share on other sites

Som MILO skriver er BRAWN en rigtig god kilde, men jeg er dog glad for at jeg havde noget baggrundsviden inden jeg læste den 1. gang(har læst den 3 gange)

BEYOND BRAWN er ligeledes rigtig god, men IKKE helt begynderlæsning.

Stuart McRobert, der har skrevet bøgerne er iøvrigt en af fortalerne for korte intense og "uhyppige" workouts.Jeg holder hans blad HARDGAINER, og der kan man se at nogen atleter efterhånden kører den for langt med konservativ træning, f.eks. squats 1 gang hver 2. eller 3. uge.Derfor er McRobert også begyndt at være lidt mere åben for lidt hyppigere træning, der dog stadig er noget mindre end hvad der er "normalt" i BB kredse, men igen:BRAWN er meget god læsning!!

Link to comment
Share on other sites

Det er blandt andet derfor jeg ikke er vild med Stuart McRobert og andre lignende forfattere. Jeg mener ikke at der er nogen som er decideret hardgainere. Der er folk som har en forbrændning, som gør at de har svært ved at opbygge muskelmasse og der er folk som har dårlige restitutive egenskaber. Det er klart at sådanne personer ikke bør køre høj volumen og høj frekvente programmer, da det besværliggøre muligheden for at opnå et positivt kalorie indtag yderligere. Jeg er dog 100 % overbevist om at programmer som indbyder til træning mindre end 2 dage i ugen, og løft som udføres med en frekvens højere end 7-8 dage, ikke opfylder kravet om optimal fremgang. Jeg nægter at tro at man kan maksimere sin styrke og muskelmasse med træning af så lav frekvens. Jeg kan generelt godt lide Stuart McRoberts anbefalinger, men jeg synes hans træningsfrekvens anbefalinger begynder at lugte lidt af "salgsfremstød for de dovne amerikanere".

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Bompa´s bog er skrevet i et sprog (engelsk selvfølgelig!), hvor de fleste vist kan være med. Der anvendes godt nok forskellige fysiologiske begreber, men det skulle være muligt at overkomme. Det gode ved bogen er blandt andet, at der er referencer til forskellige videnskabelige bøger og artikler, hvilket vidner om bogens kvalitet. Jeg kan kun anbefale at de anskaffer dig den.

God læselyst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share