Forbud mod styrketræning


multisport
 Share

Recommended Posts

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.j...rticleID=144251

Det forslås at forbyde styrketræning i landets fængsler, men er det en god ide? Som det i øjeblikket bliver fremstillet i medierne er det styrketræningens skyld at fangerne bliver voldelige og monster store og stærke. Jeg tvivler på det er styrketræningen som sådan der er årsagen men i højere grad brugen af ulovlige stoffer der bruges i forbindelse med træningen. For mig at se er der 3 måder man kan blive rigtig stor og stærk på.

1: Man kan træne hårdt og tungt i mange år

2: Man kan træne hårdt og tungt og bruge stoffer

3: Man kan bruge stoffer og ligge på sofaen og se fjernsyn og lade være med at træne

Den første er naturligvis den man skal bruge, da det er den sunde måde. Nr. 2 og 3 er livsfarlige. Et forbud mod træning vil ikke forhindre alle fanger i at blive store da disse bare vil benytte sig af den 3. mulighed. Indsatsen skulle derfor rettes mod at fjerne stofferne, da det er disse der er problemet for mig at se. At begrænse håndvægtene til 10 kg er direkte latterligt.

Et forbud mod tung træning vil jo ramme de fanger der er fornuftige og ser styrketræning som et lyspkt i en ellers kedelig hverdag. For dem er træningen måske også en del af den resocaliseringsproces der finder sted i fængslet.

Debatten får styrketræning til at fremstå som en Brian-sport der fremstiller monstermennesker. Desværre tror mange stadig at de kommer til at ligne Arnold bare de kigger på en vægtstang.

Edited by multisport
Link to comment
Share on other sites

Ja vi har jo haft den kørende i OT.

Principielt kan jeg godt stå inde for at skære styrketræning HELT væk - men jeg har virkelig ondt i røven over at signalet der nu udbasuneres i medierne med de "50 kg's håndvægte".

Det skal sørme ikke undre mig om der er nogle nye centre der finder ideen interresant nu, og mon ikke man bliver mistænkeliggjort når man ligger og kører pres med 50 kg fremover.

Fatter ikke hvorfor man ikke bar fjernede alle skiverne når de nu går igang alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Det er det samme som når fitnesscentrenme fjerner de tunge vægte fordi det sender de forkerte signaler.... <_< <_< <_< <_<

Undskyld mig, men... det er da for latterligt at en som undertegnede bliver sat i bås med dopingsyndere, bare fordi man kan løfte lidt, og jeg er ikke engang SÅ stor igen <_<

Link to comment
Share on other sites

Det er det samme som når fitnesscentrenme fjerner de tunge vægte fordi det sender de forkerte signaler....  <_<  <_<  <_<  <_<

Undskyld mig, men... det er da for latterligt at en som undertegnede bliver sat i bås med dopingsyndere, bare fordi man kan løfte lidt, og jeg er ikke engang SÅ stor igen  <_<

Det kom jeg til at diskutere med en i fitnessgruppen forleden dag,

fordi jeg spurgte, hvorfor man gik væk fra tunge håndvægte i

centrene.

Jeg er ikke tilhænger af det, men ville gerne høre hans argumenter.

Han sagde at dem, der træner rigtig tung stønner og råber osv.

så det kan være ubehageligt for den almindelige fru Jensen at komme der.

Og der var flere af den slags kunder, og det var dem, at

centrene kunne tjene penge på.

Og der var så få, der træner tung, at de hellere vil undvære dem,

end resten af kunderne.

Har han lidt ret ?

Jeg tænker på at somme tider er der nogen, der smider

en tung vægtstang efter et max. forsøg, i stedet for at sætte den

roligt ned og få den excentriske del af træningen med også.

Nogen gange kan man også tabe en skive, fordi låsene

ikke er på.

Det er ikke udtryk for min holdning, for jeg synes kun om vægttræning,

og ikke maskiner.

Vi talte også om smithstativ som skulle være mere sikkert til begyndere,

men jeg havde aldrig prøvet det eller set et, og argumenterede for fri træning,

og sagde at man skulle bare køre med meget lette vægte

og håndvægte i starten.

Lidt sjovt at høre en anden mening end ens egen, for jeg

kendte ikke så meget til det der lå bag.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

det er da åbenlyst at store fitness-kæder satser på at få max klientel, og hvis deres hovedmålgruppe bliver skræmt væk af de 2-4 stk. som træner tungt og stønner, jamen så må man finde på en alternativ måde at få dem væk på jo - det gavnerike ligefrem forretningen. Steder hvor man kan træne tungt og træne ordentligt med måde, bliver vel nærmest mindre steder, hvor ejerne er ligeglade, ellers selv er glade for sporten.

Link to comment
Share on other sites

Yes, da jeg begyndte at træne, var jeg til noget åbent hus

i en styrke- og motionsklub.

De havde et tungt rum inde bagved.

Jeg oplevede det modsatte, på den måde, at jeg ikke følte,

at jeg havde noget at gøre der inde.

Men jeg ville gerne have været der inde og snakke med dem...

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg syntes det er rent til grin at fjerne de tunge vægte i fitness centrene, og det med at det skræmmer gammel fru jensen, den hører man altid.

Jeg har trænet i en del centre, også i et lidt mindre et i en kælder hvor der var nogle pænt store gutter, men har aldrig nogensinde oplevet problemer med dem.

Hvis bare folk passer sig selv og deres træning, skræmmer de jo ikke nogen som helst, folk kommer jo for at træne, ikke for at nikke gammel fru jensen en skalde....

Jeg er sgu ikke særlig stor, men jeg kan da også komme til at fyre et brøl af eller to i de sidste rep. hvis jeg virkelig kan mærke at kroppen er tømt for energi....

Om de så hælper tja :unsure:

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Henning:

Han sagde at dem, der træner rigtig tung stønner og råber osv.

Har han lidt ret ?

:blink: og vi sveder & lugter vel også for meget ?

Man er ikke mere hulemonster fordi man løfter 50 kg fremfor 30 kg - hvis jeg er konditioneret til 50 kg er det præcis det samme som en fyr der måtte være konditioneret til 20 kg.

Tager samme fyr fat i 30 kg, vil jeg mene at han råber/stønner mere end jeg gør.

Jeg tror den med at Hr og Fru Jensen bliver "skræmt" er noget som centerejerne selv har fundet frem til under deres brainstorming - og ikke noget der har virkelig hold på sig.

Jeg kan godt forstå at helt nye kan blive intimideret af et motionscenter, men det har da noget at gøre med dårlig vejledning & instruktion fra centerejerne / instruktørene - det er dem der må skabe de trygge rammer for folk - hvilket i første omgang er ORDENTLIG vejledning.

De utrygge rammer er ikke grundet folk der løfter tungere end andre, de skabes fordi folk ikke aner hvad de skal stille op med sig selv - og fordi de måske så forudsætter at "vi andre" måtte grine af dem.

De eneste jeg har set der render rundt og måler biceps og sammenligner fremmede's løft, er da dem der ikke kan løfte en meter.

Men det vil selvfølgelig betyde at instruktøren skal lette deres r... - og det kan vi jo ikke have.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share