Alkohol


Jonas
 Share

Recommended Posts

En del af mine venner er også begyndt (det vil sige mange), men jeg er ikke begyndt endnu. Men Jonas, en ting kan du være sikker på: Alkohol hjælper ikke kroppen kun sjælen. Det er nok fint nok at drikke, men bare pas på det ikke er meget. Jeg talte også med sundhedsplejersken om druk, og hun anbefalede man først begyndte som 18-årig (hun vidste godt det var helt umuligt) og sagde derefter, at det var ok når man var 15-16 årig. Men sundhedsplerjersker overdriver jo lidt, og mange begynder som 14-årige (eller yngre).

Brug reglen: En gang imellem og ikke FOR meget. :)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det er meget forskelligt fra person til person. Men hvis du ellers holder en nøjsom logbog er det meget nemt at se hvordan din krop reagerer overfor alchohol.

Der er mange gode råd ang. tømmermænd, men det der virker bedste for mig er at drikke 1½ liter vand lige før jeg drætter om når jeg kommer hjem fra byen. Så har jeg det sgu rimelig tjekket når jeg vågner næste morgen.

Watts

Ps. Hvis du brækker dig af at drikke 1½ liter vand, så er det kun godt ;)

Link to comment
Share on other sites

damn jeg føler mig godt nok gammel når jeg sidder og læser sådan en tråd. :butbut:

Du skal ikke gå så meget op i træning i din alder at du holder dig helt fra alkohol. Det er en periode man skal igennem hvor du kan få prøvet lidt grænser af og dumme dig et par gange. Hold dig til øl i starten det er lettere at styre, og når du kommer hjem så drik en masser vand (du kan evt også drikke vand mens du er til fest, det gør jeg altid), spis noget som indeholder en masse salt og snup en vitaminpille. Det er hvad jeg altid gør (bortset fra det med øllet, det feder for meget :hehe:).....og jeg har stort set aldrig tømmermænd mere.

Link to comment
Share on other sites

Gør som Pumba siger, du behøver ikke at holde dig fra øl, fordi folk tror at det ødelægger ens træning det er en gang pjat, du kan godt føle dig doven og have hovedpine næste dag, men det ødelægger sku ikke træningen og kondien.

Som sagt start med øl, find stille og roligt ud af hvad du kan tåle, ikke noget med at drikke en masse sprut også, det kan godt være du ikke kan mærke sprutten i starten, men det kommer, og det slår hårdt på en, jeg tror nu ik at der er nogen måde hvor man kan beregne hvad man kan tåle, folk reagere forskelligt på alkohol, det bedste måde er sku at prøve sig frem i starten, det tror jeg vi alle gjorde da vi startede med at drikke, det ska man nok lære at kende sine grænser af :)

Link to comment
Share on other sites

Godt spørgmål der stilles...

Tippet med vandet er godt - det virker fint.

Hvis du vil være 100% sikker på at undgå tømmermænd dagen efter, så kan du prøve at tage en kodimagnyl INDEN du drikker. Hvis festen trækker ud, så kan man tage en ny efter 6 timer. Bemærk at det SKAL være en kodimagnyl, eller anden hovedpinepille med acetylsalicylsyre som aktivt stof (står på bøtten). Virkningen er forskellig fra person til person, alt afhængig af hvor meget man drikker.

Hvorfor virker det så?? Kort fortalt så styrer acitylsalicylsyre omdannelsen af alkohol, således at affaldsstofferne dannes i en hastighed, så kroppen kan følge med. Du holder således "rusen" længere, men undgår hovedpine og ømhed i musklerne.

Lige en sidste ting: Ingen har taget skade af hovedpine i ny og næ, og personligt har jeg ikke spist én pille i de sidste 4-5 år. Selvom en hovedpinepille skulle være uskadelig, så er der jo ingen grund til at bruge dem, medmindre det er absolut nødvendigt.

mvh

rik_j

Link to comment
Share on other sites

rik_j:

vandet er en god ide, og acetylsalicylsyre hjælper da nok også modtømmermænd, men at det også skulle styre omdannelsen af alkohol er vist mest baseret på fuldemandssnak :D

Alkohol nedbrydes af CYP2E1, mens acetylsalicylsyre nedbrydes af CYP2C9.

Aktiviteten af CYP2E1 kan øges af alkohol og nedsættes af disulfirammetabolitter(antabus).

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at det er meget sjovt at sidde og læse den tråd her, især fordi at jeg har tømmermænd. Normalt plejer jeg at gøre følgende når jeg kommer hjem fra byen:

- Drikker 1-2 liter vand og stiller mit vækkeur til at ringe 3-4 senere.

- Når vækkeuret ringer går jeg ud og hælder vand fra kartoflerne for tro mig det er virkelig tiltrængt efter en våd aften i byen + de liter jeg drak inden jeg gik i seng. Så drikker jeg yderligere en halv liter og sover videre til jeg vågner.

Jeg har endnu ikke haft tømmermænd når jeg har brugt denne metode, men selvfølgelig gjorde jeg det ikke i går da jeg ikke havde fået hældt voldsomt meget indenbords. Nok egentlig kun 4 store fadbamser på 3 timer (jeg er verdens største svagdrikker) og her er jeg så med en god gang tømmermænd. Virkleig godt gået:( Så drik jeres vand når i kommer hjem fra byen.

Link to comment
Share on other sites

ClausB>>> Jeg fik historien i 3.G for en del år siden, af læreren. Jeg har forsøgt at finde opgaven frem, hvor det stod i teori-afsnittet, men det lykkedes mig ikke at finde den :(

Sådan som jeg husker det, så var det ca. som det står nedenunder.

"Alkohol nedbrydes til acetaldehyd i leveren. Det er denne acetaldehyd, der giver ubehag, bedre kendt som tømmermænd. Acetylsalicylsyre fremmer omdannelsen af acetaldehyd, således at det ikke ophobes i nær samme grad i kroppen. Effekten af acetylsalicylsyre er forskellig fra person til person, og man kan således ikke påregne at være helt fri for tømmermænd."

Jeg har benyttet aspiriner få gange til fest; men har ikke mærket nogen effekt - så jeg stoppede hurtigt igen

Link to comment
Share on other sites

Hvis i læser mine indlæg igen vil i se at jeg faktisk tager afstand fra at spise piller generelt.

Alle bør dog selv vælge, det vil jeg ikke gøre for dem. Derfor skrev jeg det jeg havde fået at vide i gymnasiet.

ClausB>> Jeg læser kemi nu, og har også oplevet at nogle af de ting vi fik i gymnasiet var en lettere omskrivning af sandheden...

mvh

Rikard

Link to comment
Share on other sites

ja, det sker desværre :(

men de gør det jo nok ikke med vilje.

Faktisk er det forbløffende hvor meget menneskers erindringer ændres med tiden, hvor vi stadigvæk anser det for, det vi engang lærte.

Selv på meget godt tid kan en erindring ændres fuldstændigt,

men det baseres formodenlig oftest på direkte forkert initial associering.

Link to comment
Share on other sites

Mine Herrer.

Der er kun en måde at kurrere tømmermænd på. Find den mest snaskede gang junkfood (McDonalds i mangel af bedre), men husk inden turen går derhen, at leje et par videofilm (hvem gider spise kold junkfood)... så foregår de næste timer foran flimmeren med junkfood...

Og bliver du rastløs af at skulle sidde der, så har du slet ikke tømmermænd :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share