Hvor hurtigt skal pulsen falde tilbage igen?


JohnJessen
 Share

Recommended Posts

Jeg begyndte at konditræne for ca. en måned siden. Efter meget hård træning har jeg observeret at min puls kan være over ½ døgn om at falde ned til hvileniveau.

Kan det være farligt for hjertet, eller er det et normalt udtryk for hvordan kroppen reagerer på træning? Jeg er 45 år, og har altid haft en nogenlunde kondition. Har fået lavet et EKG-check af hjertet indenfor det sidste ½ år, og det viste en o.k. hjertefunktion.

John

Link to comment
Share on other sites

Det er absolut unormalt at det kun tager 30 sekunder for din puls at bevæge sig fra max til hvile. Det er tegn på uhæmmet god kondition ELLER udtryk for at du ikke har været helt oppe at ringe B)

Sagt med andre ord: Fyr den bare af og glæd dig over de fremskridt, du hurtigt vil opleve.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Øhh.. er der andre der sidder lidt med følelsen af at der spørges i øst og svares i vest (ziggymund der står 1/2 DØGN!) :lol:

Mht. til spørgsmålet: Det kommer an på HVOR høj pulsen er i det halve døgn! Indtil du er restitueret vil din puls typisk være LET forhøjet - og du kan måske også føle en let hjertebanken når du ligger dig til at sove - efter HÅRD træning. Men den skal selvfølgelig ikke være himmelhøj i et ½ døgn.

Desuden er det også vigtigt at få spist et kulhydratrigt måltid efter træningen, ellers bliver det svært at restituere.

Link to comment
Share on other sites

Enten forstår jeg ikke spørgsmålet eller også forstår jeg ikke Ziggymunds svar!

Som jeg forstår spørgsmålet, er følgende mit bud på et svar: Hvis det tager 12 timer for din puls at falde tilbage til normalen, lyder det for mig som om, at du har gået hårdere til sagen, end din øjeblikkelige kondition er helt på omdrejningshøjde med. Det er ikke i sig selv farligt, hvis hjertet er sundt, men indikerer, at du ikke får det optimale udbytte ifht. indsatsen. Jeg ville nok foreslå en lidt lavere intensitet. Som en tommelfingerregel bør pulsen efter 10 minutters pause ikke være over 20 slag forhøjet, og efter 8 timer skal den være tilbage på udgangspunktet.

-men prøv dig frem. Hvis eneste følgevirkning er en let forhøjet hvilepuls i nogle trods alt relativt få timer, så er der ingen grund til bekymring.

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for svarene! Jeg ejer desværre ikke en pulsmåler (bortset fra en Polar med døde batterier), men lørdag aften var min puls 10 timer efter træningen faldet til 80 hvor min hvilepuls normalt er 56. Kort efter træningen vil jeg vurdere at den har været ca. 120, og så er faldet derfra med 4-5 slag pr. time.

Men, jeg sætter tempoet lidt ned og prøver at drikke et par liter cacomælk samt spiser en dåse tun efter endt træning B)

John

Link to comment
Share on other sites

Det er vel et tegn på at kroppen har været udsat for hård træning, og at der er en restitutionsproces igang, hvis pulsen er højere end normalt. Godt nok synes jeg 120 er meget lige efter træning.

Når jeg har kørt et hårdt vægttræningspas, efterfulgt af 15-20 minutters høj-intens kardiotræning, så har min puls været oppe i nærheden af maxpuls flere gange under vægttræningen, og under kardiotræningen har den ligget konstant i den høje ende. Efter sådan en runde tager det min puls i omegnen af 2 minutter, for at gå fra 150-160 stykker, til omkring 80-90 stykker.

Det tager så adskellige minutter før den nærmer sig hvilepuls. Og den kommer aldrig ned på hvilepuls (omkring 50) før næste morgen, efter sådan et hårdt pas. Den ligger typisk og svinger på 60-70 i timerne efter træning.

Iøvrigt har jeg et godt eksempel på hvor drastisk effekt et meget hårdt stykke arbejde har på hvilepulsen. Nu ved jeg ikke hvad George Olesens hvilepuls er normalt, men da han satte verdensrekord i øltønde-løft, hvor han løftede en 62,5 kg tung øltønde 737 gange op over hovedet i løbet af et antal timer, der vågnede han dagen efter med en hvilepuls på 120. Det dælme et tegn på at kroppen er overbelastet ud over alle grænser.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det dælme et tegn på at kroppen er overbelastet ud over alle grænser.

På samme måde kan en unormal høj hvilepuls også skyldes virus eller infektion, hvilket indikerer at kroppen er kommet på overarbejde. Har desværre selv været så uheldig at prøve den en enkelt gang. Kom stort set fra den ene time til den anden og var så voldsomt, at jeg tog på skadestuen. Først dagen efter blev jeg klar over det skyldtes en infektion, da jeg blev alvorlig syg.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Mange udmærkede svar fra Fast legs, Coq Rouge mv., som jeg ikke vil gentage, men blot supplere.

En forhøjet hvilepuls i så lang tid efter træningen bør normalt ikke forekomme (ok i meget belastende konkurrencesituationer), idet nedbrydningen vil være uforholdsmæssigt stor (formålet med træning er jo netop opbygning af kondition, muskelstyrke etc.). :angry:

Det er min erfaring, at pulsniveauet for veltrænede typisk hurtigt tilpasses til et niveau lidt over alm. hverdagspuls (dvs. stående, siddende), som normalt er noget over hvilepulsen målt om morgenen. :)

For nystartede er belastningen af hjerte, kredsløb, lunger mv. uvant og pulsen kan være noget længere tid om at falde til niveau med hverdagspulsen. Desuden er forskellen mellem hvilepuls og hverdagspuls for utrænede ofte større end for trænede (for veltrænede der ikke den store forskel på kredsløbsbelastningen ved henholdsvis hvile og dagligdagens aktiviteter sammenholdt med hård intensiv træning).

Ovenstående skal dog tages med et gran salt, da der er meget store forskelle fra person til person.

Når dette er sagt - blinker der alligevel nogle advarselslamper: :thumb_down:

- dit pulsniveau flader i følge din beskrivelse kun gradvist og ikke som normalt hurtigt i starten og derefter langsomt mod hverdagspuls

- dit pulsniveau er forhøjet væsentlig i lang tid

- din puls har været forhøjet efter træningspas ikke kun 1 gang men flere gange

- du dyrker "meget hård træning" selv om du lige er startet træningen.

Dette tyder på din krop ikke er i balance. Dette kan skyldes mange forhold, men her et forsøg på oplistning af nogle forklaringsmuligheder:

- Virus, sygdomstegn som Kim S. skriver (det behøver ikke give sig udslag i egentlige sygdomstegn som feber etc.) ;)

- Manglende søvn, mad/væske, stressbelastning etc. <_<

- Manglende restitutionstid (kroppen var ikke helt restitueret efter forrige træningspas)

- Overtræning (gentagen hård træningsbelastning i en periode over det træningsniveau kroppen er tilvænnet evt. kombineret med for kort restitutionstid). :devil:

Umiddelbart er det mest nærliggende at du er ved at komme i en periode med overtræning og derfor bør NEDSÆTTE INTENSITET OG MÆNGDE. Ved at forsætte det nuværende træningsniveau risikere du at forværre overtræningen med det resultat at kroppen nedbrydes mere og mere.

Ud over forhøjet puls er symtomerne på overtræning bl.a. træthed (i starten måske først om morgenen senere hele dagen), ydeevne til træning bliver mindre, stress, bliver lettere deprimeret, irritabel, nedsat imunforsvar etc. :angry:

Efter en længere overtræningsperiode kan det tage meget lang tid for kroppen, at komme i balance igen og din træning har været spildt ulejlighed.

De fleste af os træningsnørder har på et andet tidspunkt selv oplevet en overtræningsperiode, men klog af skade lærer man efterhånden at lytte til kroppen signaler.

Når man hurtigt at nedregulere træningen kan overtræningsperioden hurtigere overstås.

Jeg kender desværre mange eksempler på utrænede, der går at for hurtig frem hvad angår træningsmængde og intensitet (for at tage et skrækex. - utrænet snupper 2-3 spiningstimer i træk flere gange om ugen efter en kort opstartsfase efterfulgt af en ufrivillig sengeperiode og fysisk ude af stand til nogen form for træning).

Du skriver ikke direkte hvilken form for træning du dyrker, men meget høj træningsintensitet i startfasen er næsten at bede om at få skader, specielt hvis der er tale om løbetræning. Kroppen skal tilvænnes langsomt til træningsbelastningen. Gå derfor langsomt frem i starten. Herefter bør der efterfølgende primært være fokus på mængde frem for intensitet. Intensiv træning kan herefter gradvis tilføjes.

Her en MEGET forenklet formel for fokus i træningen for nystartede:

TILVÆNNINGSFASE>>MÆNGDEOPBYGNING>>INTENSIVERING AF TRÆNING

Fortsat god træning og husk et LYTTE TIL DIN KROP

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share