Høj dosis kreatin


Pumba
 Share

Recommended Posts

Er der nogle som har kendskab til bivirkningerne og evt hvad man skal huske på undervejs (udover et stort vandindtag) ved indtagelse af 15-20 gram kreatin dagligt gennem 10 uger.

Jeg har hørt om undersøgelser hvor personer blev fik 20+ gram kreatin om dagen, men kunne ikke finde noget inde på Pubmed (god side forresten claus :) ).

Link to comment
Share on other sites

Jeg frontloader altid med 20-25g med ca. 70-90g dextrose i 10 dage derefter 3-4 måneder med 5-10 gram om dagen. i de 10 dage går der helt tyndskid i den; måske et tegn på at man ikke kan optage mere? Men jeg synes jeg kan mærke kreatinens effekt efter nogle uger i form af hurtigere restitution og lidt forøget styrke.. Jeg drikker altid meget vand, det tror jeg også er en god ide hvis man bruger meget kreatin i en periode...

Link to comment
Share on other sites

Min træningsmakker har alt for mange penge (åbentbart), for han kørte for et halvt års tid siden en kreatin cyklus, hvor han kørte 35 gram om dagen i 2 måneder. Han havde ingen bivirkninger overhovedet, udover ekstrem fremgang i styrke (kan selvfølgelig ikke udtale mig om det har nogen negativ effekt langsigtet). Jeg er sikker på at han har spildt en masse penge på det projekt, men ikke desto mindre havde det ikke nogen øjensynlig negativ effekt på ham fysisk. Han vejer dog 110 kg, hvilket selvfølgelig også er bestemmede for dosis.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

we aim to please :)

Jeg har heller ikke kunne finde US med store mængder(>20g/dag), men tag og læs denne artikel

et review fra 2000, som burde berolige dig lidt :)

På den anden side bør du(og alle andre creatinbrugere) nok også læse denne Artikel, hvor nedbrydningen af creatin-->methylamine-->formaldehyd er vist.

Formaldehyd er generelt et miljøproblem, da det er kræftfremkaldende. Det kan formodenlig også føre til allergier mm.

Nedbrydningen sker delvist vha. et enzym ved navn SSAO, som specielt findes i karvæggene. Derfor dannes der mest formaldehyd i karrene. Man mener så, at det kan medføre hurtigere åreforkalkning og dermed bl.a. vaskulær demens.

Desuden er udvikling af Alzheimer mistænkt ved SSAO-prod. af formaldehyd.

Både type I- og II-diabetes(sukkersyge) har forøget aktivitet af SSAO. Der kan så være en sammenhæng med både kar- og øjen-skade hos diabetikere.

Rygning fører også til øget SSAO-aktivitet, hvilket kan være grundlag for de efterfølg. skader.

Store konc. af adrenalin/noradrenalin fører også til øget prod. af formaldehyd. Det er formodenlig en måde, hvorpå stress skader kroppen.

Kan man så stoppe enzymet? Ja, men det giver andre problemer(bl.a. nedsat elasticitet i kar)

Altså må man prøve at nedsætte tilbudet af de stoffer, som nedbrydes af enzymet - creatin, adrenalin mm.

Så på kort sigt(uger til år) sker der tilsyneladende ikke noget, selv ved 10g/dag, men på længere sigt kan man muligvis se øget risiko for kræft, Alzheimer og en gnerelt hurtigere åreforkalkning.

Svært valg, eller er det?

Man burde nok overveje at droppe sit forbrug indtil det er modbevist.

Link to comment
Share on other sites

Pumba> du får da ikke vand i kroppen af at tage kreatin. Godt nok trækker kreatinet noget vand med ind i musklen, når det lagres, men det er ikke ensbetydene med at der ophobes vand andre steder. Jeg tror din bekymring går på om din definition forringes, hvilket den ikke skulle gøre ved hverken høje eller lave doser.

Claus> den undersøgelse du henviser til, er den teoretisk, eller har man rent faktisk målt forøgede koncentrationer af formaldehyd ved nedbrydning af kreatin ?

Thomas

Link to comment
Share on other sites

ups, linket kom ikke med første gang, det skulle virke nu :)

Jeg har ikke læst hele artiklen, men som jeg forstår abstractet er det bevist("The present study demonstrates that creatine is metabolized to methylamine, which is further converted to formaldehyde by semicarbazide-sensitive amine oxidase (SSAO)".)

Pumba: lidt hurtig hovedregning peger i retning af max. ca. 5% mere væske i musklerne.

Hvilket er mindre end forskellen, som glykogen udgør.

Det tal bør kun bruges til at danne sig et hurtigt billede af ændringen! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Claus B -> Tak for henvisningen til den interessante artikel, som jeg ikke var bekendt med.

Thomas J - > De måler ikke direkte en øget produktion af formaldehyd, men observerer at methylamineudskillelsen tredobles når de giver en SSAO-hæmmer og yderligere fordobles når de giver både hæmmeren og kreatin. Det skal lige nævnes at det er et musestudie.

Spændende!

Det praktiske: der er ingen grund til at tage mere end 5 gram som vedligeholdelsesdosis - heller ikke selv om man er stor. Der er en øvre grænse for hvor stor kreatinkoncentrationen kan blive inde i muskelcellen og denne kan ifølge litteraturen vedligeholdes med 2-3 gram/dag. Jeg kan kun forestille mig negative effekter ved at tage vedvarende megadoser.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Claus B -> Når jeg befinder mig indenfor rigets domæneområde er jeg så heldig at have online-adgang til temmelig mange tidsskrifter og der var ikke noget problem med denne. Jeg sender dig pdf-filen når jeg får tændt for den bærbare igen (jeg går udfra at du godt vil have den).

Artiklen kan vise sig at blive dynamit. DIF/Team Danmark skal snart barsle med en redegørelse over deres etiske holdning til gråzonepræparater samt en stillingtagen til om de vil bandlyse kreatin. Desuden afholder Anti Doping Danmark på fredag en konference hvor også kreatin skal diskuteres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share