Løbeture om morgenen


Jupitor
 Share

Recommended Posts

Jeg har bestemt mig for, at tage nogle løbeture om morgenen, da jeg ellers ikke laver det store rent motionsmæssigt.

Efter jeg er stået op, er det så en god ide lige at tage noget at spise/drikke inden jeg tager en løbetur før morgenmad? Evt. hvad og hvor meget?

Jeg har tænkt mig at løbe 3-5km hver hverdag før morgenmaden.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jupitor

Nej, man bør normalt ikke spise senere end 2-3 timer før løb og 3-5 km løb giver ikke behov for ekstra energitilførsel inden. Sats derfor hellere på den efterfølgende morgenmad.

Ja, drik noget vand inden (da en del væske er brug/fordampet i løbet af natten).

Sidder der en uudholdelig "løve" i maven kan du evt. tage en lille smule beroligende fx. ½ banan. Det er dog bedst at undgå, da det sætter gang i fordøjelsen, hvor du hellere burde dirigere blodomløbet til benene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fortrækker at løbe om morgen, så når jeg har mulighed for det, er det ud af seng og noget at drikke og så afsted. Spiser så ca 1 time efter jeg er hjemme igen fra turen og er ikke mere sulten af den grund, tværdigmod. Løber omkring 4-5 km, ved så ikke hvordan kroppen vil ha det når jeg begynder på de lidt længere disancer.

Af en eller anden grund så kan jeg godt når jeg løber om eftermiddagen ha tendens til få lidt ond i min lægge, men det sker aldrig på mine morgenture.

Austina :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er min erfaring et kroppen godt kan vende sig til at løbe lige efter man har spiset. Jeg tror lidt det er et spørgsmål om tilvending. Inden en løbetur om morgenen spise jeg en banan og et stor glas mælk. Nogen gange nøjedes jeg med et glas appelsin jouice. Det er selvfølgelig forskelligt for den enkelte hvor meget man kan spise umildbart inden løb så der er ikke andet end at prøve sig frem, men det er trodsalt bedre at spise for lidt end for meget mad inden træning.

Link to comment
Share on other sites

Når man vågner om morgenen er det længe siden man har fået tilført næring. At træne i den tilstand, kan ikke siges at være optimalt - kroppen har i forvejen et stort behov for at få tilført brænsel - så trænings intensiteten kan aldrig blive den samme, som hvis man har fåpet spist/drukket noget!. En protein/kulhydrat shake eller andet der ikke er tungt fordøjeligt, og optages hurtigt, er bestemt at anbefale - træningen bliver ganske enkelt bedre af det - og det vil jeg fastholde som værende rigtigt, uanset hvor mange der skriver at det går fint for dem uden mad B)

Link to comment
Share on other sites

Når man vågner om morgenen er det længe siden man har fået tilført næring. At træne i den tilstand, kan ikke siges at være optimalt - kroppen har i forvejen et stort behov for at få tilført brænsel - så trænings intensiteten kan aldrig blive den samme, som hvis man har fåpet spist/drukket noget!. En protein/kulhydrat shake eller andet der ikke er tungt fordøjeligt, og optages hurtigt, er bestemt at anbefale - træningen bliver ganske enkelt bedre af det - og det vil jeg fastholde som værende rigtigt, uanset hvor mange der skriver at det går fint for dem uden mad B)

Her kan jeg kun erklære mig enig. :)

Link to comment
Share on other sites

Når man vågner om morgenen er det længe siden man har fået tilført næring. At træne i den tilstand, kan ikke siges at være optimalt - kroppen har i forvejen et stort behov for at få tilført brænsel - så trænings intensiteten kan aldrig blive den samme, som hvis man har fåpet spist/drukket noget!. En protein/kulhydrat shake eller andet der ikke er tungt fordøjeligt, og optages hurtigt, er bestemt at anbefale - træningen bliver ganske enkelt bedre af det - og det vil jeg fastholde som værende rigtigt, uanset hvor mange der skriver at det går fint for dem uden mad B)

Arne-------> Nu løber jeg ikke mere end max 5 km, men det skal være mig udsagt hvordan jeg vil ha det hvis jeg løb 10 km uden noget mad. Kan kun p.t. tage udgangspunkt i det stadiet jeg er nu og her har jeg ingen problemer med at løbe på tom mave. B) Men som mennesker er vi jo alle forskellige, så det som fungere for A, fungere jo nødvendigvis ikke for B eller C.

Austina :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nu er der jo stor forskel på om man har problemer med at løbe den planlagte distance og så ikke kunne gøre det optimalt

På mange punkter fungere vi mennesker altså forbavsende ens, uanset køn, størrelse, etnisk oprindelse osv ;)

Kroppen kan tilvænnes mange mærkelige ting, men derfor betyder det ikke at den måde man gør det på nu i længden er den bedste. :)

Link to comment
Share on other sites

Energiforbruget ved 3-5 km løb (svarende til under eller omkring ½ times træning for nystartede) er forholdsvis begrænset. Der er derfor ingen risiko for at gå sukkerkold el. lign., hvis kroppen er i nogenlunde balance.

Arne du har ret i at træningen om morgenen uden energioptag inden (der er måske gået 10 timer siden sidste energioptag) ikke er det absolut mest optimale. Ved deltagelse i konkurrence eller ved længerevarende træning er det derfor en god ide med indtag af energidrikke el. lign., men her er der tale om træning, relativ kort tids træning, samt begrænset energiforbrug.

De generelle anbefalinger er at der ved konditionstræning under 1 time er der ikke behov for energitilførsel undervejs.

Det er derimod vigtigere af hensyn til hurtig restitution at indtage letoptagelig energi og protein mv. i den første time efter træning, men igen er der her tale om begrænset træningsmængde.

Under alle omstændigheder bør indtag begrænses til hurtig-optagelige energikilder (ellers har det absolut ingen positiv effekt på træningen - tværtimod) og ikke hele måltider eller tungt fordøjelige fødevarer (der klart forringer træningen). Der er ikke sjovt med mavesmerter, sidesting mv. når man løber.

Er et af formålene med træningen vægttab er det nærmest selvmål at indtage hurtig energi inden eller efter korterevarende morgenløb.

PS. Svaret er givet ud fra konditionstræning ikke styrketræning. For cykeltræning er det min erfaring, at man i moderat omfang lettere kan slippe igennem med at spise inden.

Link to comment
Share on other sites

Er et af formålene med træningen vægttab er det nærmest selvmål at indtage hurtig energi inden eller efter korterevarende morgenløb.

Jeg er helt uenig. Det eneste rigtigt interesante er energibalancen over døgnets 24 timer. Jeg kunne ikke drømme om at køre en morgen spinning time uden at fylde på inden - selv om vægttab er centralt for mig. Jeg ville yde væsentligt mindre = mindre formfremgag og mindre forbrænding. Den lille marginal i fedtforbrænding der kan hentes ved træning på tom mave - det er måske af interesse for de powerwalktrænende BB folk - ikke for os andre.

Det er ingen forbrydelse at træne på tom mave - hvis det fungere for nogen - fint med mig. Men mht. hvad der er optimalt, så er der ingen som helst tvivl om at et mindre letoptageligt måltid inden er det rigtige svar.

Link to comment
Share on other sites

Tja, Arne

Nu er der jo for det første lidt forskel på ca. 15-35 min.'s træning og 1 times træning, høj intensitet i spinning og mere moderat i løb for begynder (anbefales), cykling og løb. Så???

Vi kan vel blive enige om at værdien af energiindtag inden er større ved 1 time end ½ time.

Så afhænger det også at hvor stort indtaget er og din optimeringseffekt (at kunne træne hårdere).

Jeg har ikke lige en kalorietabel ved hånden, men der skal ikke meget indtag til før din optimeringseffekt er mere end væk på ½ time, hvis denne ikke i forvejen er marginal. Desuden er hurtigoptagelige kulhydrater jo heller ikke lige det der er mest fokus på i kostsammensætningen ved vægttab. Kroppens sukkerdepoter kan desuden normalt rigeligt dække ½ times idræt.

In your case. Er du formentlig oppe på 1 times intensiv spinning og oppe på en mængde, der mere berettiger et indtag. Desuden er risikoen for sidestik, mavesmerter etc. efter min erfaring ikke så stor som ved løb.

Er målet vægttab er det dog langt bedre at øge træningsmænden end at forsøge at optimere træningseffekten inden for en fast træningstid (endda - indtag af hurtig optagelige kulhydrater).

Noget andet er så at undersøgelser har vist, at morgentræning normalt ikke er det træningsmæssigt mest optimale (formentlig bl.a. p.g.a. konfliken imellem populært sagt morgenmad og træning). Derfor foregår de fleste konditionskrævende konkurrencer på eliteniveau tidligst flere timer efter morgenmaden (men disse muligheder har vi slavearbejdere jo ikke!).

Link to comment
Share on other sites

PS. Arne jeg kan godt forstå du indtager energi ingen 1 times hård spinning om morgenen i de indelukkende svedfabrikker (læs spinningslokaler), hvor der ikke altid er optimal luftcirkulation.

Jeg foretrækker normalt landevejen og eftermiddagstræning (her mener jeg ikke ekstra kulhydrater er nødvendige for blot en time, men vi er jo alle forskellige).

Har prøvet morgenmad 1½-2 timer før spinning (men det er fandens tidligt).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share