Hey, spg vedr fedt-%


TranceT
 Share

Recommended Posts

Godaften allesammen :)

Har lige et spørgsmål vedrørende fedt-%, og hvor højtideligt man bør tage denne..?

Kan godt lide at veje mig forholdsvist ofte - da jeg synes det er sjaw at se hvorledes vægten ryger op og ned på en dag..

Mit spørgsmål angående fedt-% er så hvor præcist og højtideligt man skal tage sådan en måling?

Har en vægt med indbygget fedt-% måler, og kan vidst roligt sige den virker for mig ret upræcis ind imellem :angry:

Lige pt ligger min fedt-% og svinger mellem 24.xx% og 26.xx% - samtidigt med at vægten også hopper et par kg op og ned :p

Hvad tid er døgnet er det bedst at veje sig?

Har hørt at morgen skulle være bedst, men dette passer vel kun hvis man har fået en stabil nats søvn?

Når man cutter, er det så ikke mest væsentligt at gå ud fra selv vægten og så ud fra hvad spejlet siger?

Synes nu det kunne være cool nok at måle fedt-% på en eller anden måde, da jeg gerne vil vide hvor langt der er til den gyldne 6-pack - som SKAL nås inden sommer <_<

Håber der er nogen derude der kan hjælpe :D

evt med en metode til hvorledes man lettest og mest præcist måler fedt-%, eller om man må tage til takke med hvad man har <_<

Link to comment
Share on other sites

Præcist :)

Jeg ved f.eks. at min fedt-% falder mellem 1-1.5% efter træning..... om det så er 20 min eller 45 min spiller ingen rolle? :blink:

Og derudover kan den også stige med 0.5% hvis jeg indtager omkring 1L vand og 70g proteinpulver :unsure:

Så ja, som Enkæmpesmed siger... hvornår er det mest optimalt, og under hvilke forhold? :)

Link to comment
Share on other sites

Spis et let måltid, drik 1,5 liter vand, vent 3 timer og undgå motion i dette tidsrum, MÅL.

Begrundelsen for dette er at målingen foretages ved at sende strøm gennem kroppen. Hvis man er bare en anelse dehydreret, vil modstanden stige og målingen blive for høj. Hvis man måler umiddelbart efter at man har drukket væske, vil det bare være ekstra vægt, som ikke vil medføre mindsket modstand i vævet, og dermed vil det blive tolket som fedt. At målingen er lavere efter træning, skyldes nok øget blod og væskeindhold i musklerne.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm - det må da testes :)

Hvad er et let måltid?

At målingen er lavere efter træning, skyldes nok øget blod og væskeindhold i musklerne.

well, da jeg er på en lidt anderledes kur (en fedt kur, low carb) - vil den jo naturligvis bruge fedt som energi-ressource når man træner.....

mon ikke dette også kan være grunden til at min fedt-% hopper lidt op og ned? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Alle fedt % målerer der virker ""elektrisk" - er meget upræcise. De virker ved at måle kroppens impedans = elektrisk modstand. Hvis I vil lave en mere siker måling, så skal i bruge en tang - se artikel om det på MOLs forside.

I øvrigt er målebånd og spejl en meget pålidelig metode B)

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt er målebånd og spejl en meget pålidelig metode B)

Er helt enig :D

Men man vil jo gerne vide om det er muskler eller fedt der ryger :unsure:

Går jo konstant i frygt om at der ryger for meget muskelmasse på kuren <_<

::Tilføjelse::

Forresten Arne, var det denne artikel du tænkte på?:

http://www.motion-online.dk/fedttang_test.shtml

synes nu ikke den virker videre pålidelig? :unsure:

Edited by A_R
Link to comment
Share on other sites

Forresten Arne, var det denne artikel du tænkte på?:

http://www.motion-online.dk/fedttang_test.shtml

synes nu ikke den virker videre pålidelig? :unsure:

Ja, det er en af dem jeg tænker på. Bid mærke i at der står

Det er dog stadig et bedre alternativ end BMI, målebåndstest og bioimpedans.

Man kan også købe en væsentligt meres kostbar tang hvis man vil det......

Link to comment
Share on other sites

Alle fedt % målerer der virker ""elektrisk" - er meget upræcise. De virker ved at måle kroppens impedans = elektrisk modstand. Hvis I vil lave en mere siker måling, så skal i bruge en tang - se artikel om det på MOLs forside.

I øvrigt er målebånd og spejl en meget pålidelig metode B)

Den bioimpedansmåler der er i mit center, passer glimrende med de målinger jeg har foretaget med tang. Til gengæld er den OBH-måler jeg har derhjemme værdiløs.

Edited by Henrik C
Link to comment
Share on other sites

Den bioimpedansmåler der er i mit center, passer glimrende med de målinger jeg har foretaget med tang. Til gengæld er den OBH-måler jeg har derhjemme værdiløs.

Interesant observation, så er mit spørgsmål - Hvad er det for en type, der står i dit center?

For er den af samme type som den vi har, så er jeg fri for den smertefulde behandling, som en 5 pkt måling tiltider kan være. :(

Hvordan skelner du mellem måling som standard/atlet?

Link to comment
Share on other sites

Well, fik da lige testet lidt af hvor ustabil min bioimpedansmåler er :p

Vågnede, og målte første gang kl. ~07.50 - der viste den 25.00% (vel og mærke efter toiletbesøg)

Så gik jeg ind og prøvede på at sove igen, men kunne ikke - så kl 08.55 lavede jeg en ny måling - 25.4%

Hvorefter jeg gik direkte i bad og gik ind og målte mig igen - 24.9%

:blink:

synes ikke den er så stabil igen :p bør man tage gennemsnittet af det så ? <_<

Link to comment
Share on other sites

Den bioimpedansmåler der er i mit center, passer glimrende med de målinger jeg har foretaget med tang. Til gengæld er den OBH-måler jeg har derhjemme værdiløs.

Interesant observation, så er mit spørgsmål - Hvad er det for en type, der står i dit center?

For er den af samme type som den vi har, så er jeg fri for den smertefulde behandling, som en 5 pkt måling tiltider kan være. :(

Hvordan skelner du mellem måling som standard/atlet?

Det er en Tanita BC-418 MA (link)

Atlethe-mode anvendes når man dyrker intensiv træning i mere end 10 timer om ugen (link)

Edited by Henrik C
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share