Udo`s choise


MR
 Share

Recommended Posts

Jeg har ført hørt at Udo`s choise, glucosamine, eller MSM skulle være super hvis man døjede med smertefulde led. jeg ville så høre om det er noget der er værd at købe? Jeg har problemer med skulderen og lidt med min albue. Er der nogle af jer der har gode erfaringer med en af tre ovennævnte, eller måske et andet produkt, mod ledsmerter??

Michael.

Link to comment
Share on other sites

vær sikker på hvad det er der smerter!! Jeg har en skuldersmerte som jeg troede skyldtes hård belastning af rotatormanchetten, men efter et par lægecheck fandt jeg ud af det faktisk var en fiberbrist på den øverste del af den ene bicepsmuskel. Nu skal jeg have lagt en blokade der skulle gøre det godt igen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv brugt noget der hedder Bio-sport imod ledsmerter. Det virkede ganske fint. Bio-sport består af forskellige fedtsyrer plus antioxidanter. Hvordan bio-sport virker, det må guderne vide, men det virkede!

Jeg kender ikke noget til Udo's choice. Hvad indeholder det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger alle 3 produkter.

Udo's choice er en olie blanding som kan købes hos Matas bl.a.

Du kan også spise fiskeolie/omega3 - jeg bruger Udo's da jeg ikke sætte pris på fiskebøvser.

Glucosamine & MSM virker begge fint på mig. Forskningen er mere klar for glucosamine, men virkningen er sandsynligvis individuel.

Mit råd er at være sikker på du får nok gode fedtsyrer. Er det ikke nok så prøv et af de 2 produkter.

Du kan ikke forvente mirakler, men forbedret genopbygning af de beskadigede led. Derfor er det nødvendigt at du finder ud af hvordan skaderne opstod og undgår dem fremover.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Både MSM, glucosamine og essentielle fedtsyrer har en god effekt på led- og seneskader/inflammationer.

Brug evt. et antiinflammatorisk produkt som f.eks. Ibutop eller Felden, eller måske Ipren hvis skaden er rigtigt slem.

Jeg vil dog sige, at de intiinflammatoriske produkter kun bør bruges i den akutte fase.

Link to comment
Share on other sites

Hvor store mængder skal man tage af Udo`s choise pr dag. jeg var nemmelig nede i den lokale matas for at købe noget. De sagde at man skulle spise 50 ml. pr. dag. Det vil sige at man får 50 gram essentielle fedtsyrer. Jeg synes det lyder af meget, men måske er jeg galt på den. Hvor meget synes i man skal konsumere pr. dag?

MHV. Michael

Link to comment
Share on other sites

Både Bio-Sport og Udo´s choice er ganske udmærkede produkter til problemer hvor der er inflammation.

Omega-3 (fiskeolie, flax) øger prostaglandin E3 samt diverse andre eicosanoider (hormonlignende stoffer, som bl.a. styrer inflammationsprocessen).

GLA (gamma-linolensyre) i lægehjulkrone samt kæmpenatlysolie øger prostaglandin E1, hvilket ligeledes giver en mindre voldsom inflammationsrespons.

Linolsyre som findes i store mængder i solsikkeolie, tidselolie, vindruekerneolie, majsolie samt diverse margariner og andet industrifedt virker derimod modsat fiskeolie og GLA, idet de øger prostaglandin E2 samt visse andre eicosanoider. som fører til en alt for voldsom inflammationsrespons. Linolsyre findes også i Udo´s choice, dog dæmpes dette væsentligt af flaxolien samt GLA i olien. GLA er mindst 20 gange mere potent end linolsyre.

Anbefalingen på 50 gram er da helt hen i vejret. Jeg vil anbefale et dagligt indtag på højst 5-10 gram afhængig af hvordan ens kost ellers ser ud. Indtager man denne ekstra olie hver dag bør man nok skære lidt fedt fra et andet sted i kosten.

Bio-Sport er direkte designet som en kur på 1-4 mdr og her er doseringen 4 gram olie per dag, hvoraf 706 mg er omega-3 og 672 mg er GLA.

Glucosamin er hovedsageligt vist at have effekt på slidgigt, mens andre indikationer ikke er særlig veldokumenteret.

Link to comment
Share on other sites

Her har I opskriften på Udo's olie for fattigrøve:

3 spiseskeer hørfrø som males i en kaffemølle (grinder)

1 spiseske solsikkeolie (køb den dyreste, økologiske, med kortest mulig holdbarhed)

Drik 5 gange så stort et volumen vand som hørfrø samtidig med.

Udo siger at den bedste indikator for om man får tilstrækkeligt EFA er huden. Start med en spiseskefuld morgen og aften.

Bemærk at Udo's Olie koster lige så meget som en god single malt!

PS. www.udoerasmus.com

PPS. Check specielt dette Danish athlete study

Link to comment
Share on other sites

MIne resultater med Udo's er nået med ca. 10g dagligt.(Og min hud blev faktisk mindre tør). Find den laveste effektive dosis for dig. Sammenlignet med div. fiskeolier er prisen pr. ml. faktisk ikke såå slem.

Jeg skal dog selv have fat i nogle hørfrø - skal de males eller kan man bare blande dem i havregrynen?

/Niels

Link to comment
Share on other sites

/Niels, hørfrøene skal males, hvis du vil have glæde af fedtsyrerne. Det er simpelthen pga. de hårde skaller. Husk at hørfrø kun indeholder n-3. Solsikkeolie er rig på n-6.

Jeg må lige tilføje, at anbefalingerne ikke er mine egne. De kommer fra Udos bog "Fats that heals, fats that kills".

Jeg bruger selv Udo's olie. Da det stort set er mit eneste kosttilskud, har jeg hidtil taget mig råd til den luksus.

Link to comment
Share on other sites

10 % tidselolie

       90 % hørfrøolie

       Dette giver et forhold på ca. 2,6:1 (n3 til n6) - hvor Udo Erasmus anbefaler et forhold på ca. 2,5:1!

Pr. 100 gram giver blandingen:

       52,2 gram flerumættet n3 (essentiel)

       20,1 gram flerumættet n6 (essentiel)

       18,4 gram monoumættet n9

       samt kun ca. 9,3 gram mættet fedt!

Tidselolien kan holde sig i ca. 2 år uden at blive for gammel og er ikke så dyr (der skal jo ikke bruges så meget), hvorimod hørfrøolien kun kan holde sig i ca. 5-6 måneder (skal endelig opbevares på køl - ligesom Udo's Choice).

Jeg køber begge dele koldpresset (VIGTIGT med en god kvalitet) og økologisk i den lokale helsekostforretning til ca. 40 kr. flasken (500 ml. tidselolie og 250 ml. hørfrøolie)

     

mht. den daglige mængde er der stor usikkerhed - dog mener jeg IKKE man skal være bange for at øge fedtprocenten ved store mængder - det overskydende kommer bare ud med afføringen (og i en hvis fart - derfor kan det være klogt at øge dosen langsomt, ellers kan det sku' være svært at nå fra køleskabet til toilettet hurtigt nok!) - desuden har jeg fået en øget forbrænding (og dermed en lavere fedtprocent - som jeg dog har øget noget igen gennem jul og nytår *G*). Selv har jeg været oppe på 3 spsk. morgen+aften - hvilket jeg klart mener er for meget (jeg vejede i perioden ca. 67 kg.), da størstedelen bare gik direkte gennem fordøjelsessystemet uden at blive optaget.

Lige nu spiser jeg 1 spsk. morgen + aften, hvilket er rigeligt for mig - på dage uden træning nøjes jeg for det meste med 1 spsk. om morgenen.

Sammen med olien anbefaler Udo Erasmus (og flere kosteksperter jeg har talt med) at man indtager rigeligt med antioxidanter for at undgå at olien harskner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share