fedtprocent = BMI?


Dittef
 Share

Recommended Posts

Jeg har netop målt min fedtprocent med et målebånd og kan konstatere at den er på 20,4. Når jeg derimod laver en BMI-udregning ligger den på 18. Dette tilskriver jeg, at jeg har få muskler. Det jeg vil høre jer om er om fedtprocent og BMI er det samme? kan jeg gå ud fra de lister der er over BMI og tilrådet vægt - når jeg har målt min fedtprocent og ikke BMI?

Ditte

Link to comment
Share on other sites

BMI og feedtprocent er ikke det samme! BMI er en simpel sammenhæng mellem højde og vægt. Meget veltrænede mennesker med veludviklede muskler kan risikere at blive betegnet som overvægtige - fordi muskler vejer meget.

Fedtprocenten udtrykker hvor stor en del af din kropsmasse der udgørres af fedtvæv. Det høre med at de fedtprocent måæleapparater man kan købe eller blive målt med i fitnesscentrene, kan være meget unøjagtige - og at de ligeledes har lidt svært ved at kende forskel på muskelmasse og fedtvævhos veltrænede. Fedtprocenten kan kun helt precist måles ved en bestemt type scamming - men ret precist ved hjælp af en særlig tang og nogle tabeller. det er der en artikel om på MOLs forside.

Link to comment
Share on other sites

hvordan pokker har du målt din fedt % med et målebånd???  ;) 

Det er nu ikke så umuligt, som det lyder. Der findes formler, som kan give et bud på fedtprocenten ud fra nogle enkle kropsmål. Her er en af dem (gælder kun for mænd):

(vægt-(44,636+(1,0817*vægt)-(0,7396*livvidde)))/vægt*100

Inden en Kloge-Åge gør opmærksom på, at man ikke kan gøre sådan, så lad mig straks sige, at det har han sikkert ret i. Hvis man altså har brug for et nøjagtigt og 100% korrekt tal til sin medicinstudierapport.

Men hvis man er et almindeligt menneske, som gerne vil have mulighed for at følge sin udvikling m.h.t. fedtprocent, så er det et glimrende værktøj. Jeg brugte det selv gennem et par år, og det giver et meget troværdigt billede af den udvikling, man kan følge med det blotte øje.

Og det er uendeligt meget bedre end den helt ubrugelige BMI. Ifølge den er stort set enhver veltrænet mand svært overvægtig.

Link to comment
Share on other sites

Tak- I har jo nok ret mht. en fedt-tang, men jeg er først lige gået igang med at styrketræne så jeg satsede på et billigt instrument (målebåndet) som kunne hjælpe mig med at følge med.

Men det er også et spørgsmål om, at jeg ofte læser, at det kan være farligt for kvinder at have en for lav fedtprocent- en artikel her på siden understreger at ens dødsrate stiger markant hvis fedtprocenten ryger under 20. Men jeg kan forstå på jeres svar at jeg skal have fat på en tang, hvis jeg vil måle det så præcist.

Ditte

Link to comment
Share on other sites

Men jeg kan forstå på jeres svar at jeg skal have fat på en tang, hvis jeg vil måle det så præcist.

En fedttang samt en erfaren person til at foretage målingerne.

men det er så et spørgsmål om hvor præcist du vil have det :-)

hvordan pokker har du målt din fedt % med et målebånd??? 

Der er vist en der kan tåle at læse ldit flere artikler på mol's forside ;)

Mål din fedtprocent med et målebånd

Nu kan jeg selvfølgelig ikke svare på om det var netop den metode hun brugte :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Bare lige for at illustrere forskellene i målemetoder :)

Mig:

Højde: 182cm

Vægt: 95kg

BMI: ca 28

Fedt-procent m. bioimpedans-vægt: ca 26

Fedt-procent m. målebåndsmetoden: 13

Fedt-procent m. proff tang (vejede et par kg mindre end nu): 16

Fedt-procent kun udregnet ud fra vægt og livvidde: 11

Sidstnævnte ud fra denne formel: fedtprocent = vægt-(44,636+(1,0817*vægt)-(0,7396*livvidde)))/vægt*100 (vægt i kg og livvidde i cm)

Link to comment
Share on other sites

Fedt-procent m. bioimpedans-vægt: ca 26

Det er en hjemme-model ikke? Jeg har dem mistænkt for slet ikke at måle, men bare beregne ud fra vægt og højde.

Naturligvis - en eller anden badebægt med indbygge bioimpedans-måling.

Jeg kan desværre hverken af- eller bekræfte din mistanke. ;)

Link to comment
Share on other sites

Fik lige en sjov ide til alle jer med en bioimpedans-vægt :bigsmile:

Prøv at få den til at måle fedtprocent i følgende tilfælde:

Du står normalt på vægten.

En fod og en hånd på vægten

Begge hænder på vægten (kan være lidt svær og kræver måske en makker) hvis den måler vægt først og bioimpedans bagefter er det måske nemmere :lol:

Skriv resultatet her. Ved ikke om der teoretisk burde være nogen forskel, men jeg forestiller mig det betyder noget hvilken vej strømmen skal løbe :)

Link to comment
Share on other sites

Bare lige for at illustrere forskellene i målemetoder  :)

Mig:

Højde: 182cm

Vægt: 95kg

BMI: ca 28

Fedt-procent m. bioimpedans-vægt: ca 26

Fedt-procent m. målebåndsmetoden: 13

Fedt-procent m. proff tang (vejede et par kg mindre end nu): 16

Fedt-procent kun udregnet ud fra vægt og livvidde: 11

Sidstnævnte ud fra denne formel: fedtprocent = vægt-(44,636+(1,0817*vægt)-(0,7396*livvidde)))/vægt*100 (vægt i kg og livvidde i cm)

Nu er jeg selvfølgelig nødt til at forsvare den formel, som jeg selv præsenterede, så jeg vil lige påpege, at der ikke er ret stor forskel på resultatet af formlen og så MOLs målebåndsmetode ;) .

Det er selvfølgelig problematisk, når bioimpedans-metoden skiller sig så markant ud fra alle andre metoder. Så er der sandsynligvis noget grundlæggende galt med metoden. Men når det er sagt, er det vigtigste med sådan en måling så ikke, at man kan følge en udvikling? I bund og grund er det jo ret ligegyldigt om man har en fedtprocent på 14 eller 17.

Det kan derimod være ret vigtigt, at man nedbringer sin fedtprocent. Og til det er et værktøj til at følge udviklingen af slankekuren, motionstræningen e. lign. vigtigt. Men hvilket værktøj man vælger er mindre vigtigt. Til det formål kan selv den håbløse BMI måske endda bruges til et eller andet... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share